• Mums70

Hög elräkning för en lägenhet på 92 kvadrat??

Alltså jag blir mer och mer förvirrad över vår elräkning.
    Sista som nu blev betald landade på 975 kr, för en månad!!!
    Vi bor i en liten 4:a på 92 kvadrat. Har ingen tvättmaskin, ingen diskmaskin, dock två datorer som står igång rätt ofta. Mikron används inte ofta. Inte heller sitter det några onödiga saker i uttagen och vi har det mörkt här nästintill jämt..
    Ändå är elen så hög...
    Vad ligger er el på??? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-05 16:28
    Kan även nämna att det landar på ca 600 kilowatt varje månad, vilket är normalt eller vad tror ni?

• Svar på tråden Hög elräkning för en lägenhet på 92 kvadrat??
  • Lovely Miia

Jag hade oxå två datorer som stod igång dygnet runt, o dem drar mkt ström..
    Bodde i en 3a på 70 kvm o elräkningen på en månad låg på mellan 800-1100 kr
    Laddade ner mkt o film o Facebook o msn var alltid på..

När jag stände av datorerna o lät dem vara avstängda på natten sjönk elräkningen ner till mellan 300-450 kr på en månad

Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • vivianne

Vår ligger på mycket mer nu på vintern men vi har kallhyra så det är ju uppvärmning i det... När vi bodde ungefär som er (men med diskmaskin) hade vi en elförbrukning på ca 5000 kWh/år. Hur stor förbrukning har ni? Alltså inte kronor utan kWh.

Har ni gamla vitvaror och en frys som frostas av lite mer sällan än man egentligen tänkt så kan det ju vara bovar. Ett tips är att ringa ert elbolag eller kommun och be att få prata med en rådgivare som ni kan diskutera er elförbrukning med. De är duktiga på att hitta "boven i dramat".

• 071001

98 kvm, sisra räkningen var på 1700 kr. Det var väl för tre mån (om det är det vanliga när det handlar om Fortums räkningar) tror jag?

• Mums70
    Lovely Miia skrev 2011-04-05 16:29:17 följande:
    Jag hade oxå två datorer som stod igång dygnet runt, o dem drar mkt ström..
    Bodde i en 3a på 70 kvm o elräkningen på en månad låg på mellan 800-1100 kr
    Laddade ner mkt o film o Facebook o msn var alltid på..

När jag stände av datorerna o lät dem vara avstängda på natten sjönk elräkningen ner till mellan 300-450 kr på en månad
    Oj, menar du att du stänger av dom helt eller har du vänteläge..

?

• Mums70
    vivianne skrev 2011-04-05 16:30:41 följande:
    Vår ligger på mycket mer nu på vintern men vi har kallhyra så det är ju uppvärmning i det... När vi bodde ungefär som er (men med diskmaskin) hade vi en elförbrukning på ca 5000 kWh/år. Hur stor förbrukning har ni? Alltså inte kronor utan kWh.

Har ni gamla vitvaror och en frys som frostas av lite mer sällan än man egentligen tänkt så kan det ju vara bovar. Ett tips är att ringa ert elbolag eller kommun och be att få prata med en rådgivare som ni kan diskutera er elförbrukning med. De är duktiga på att hitta "boven i dramat".
    600 Kilowatt på en månad, hur nu det är möjligt :-S

det lustiga är att förra månaden var räkningen på 700 kr efter en kall månad, men nu alltså högre helt plötsligt..

• Mums70
    071001 skrev 2011-04-05 16:33:56 följande:
    98 kvm, sisra räkningen var på 1700 kr. Det var väl för tre mån (om det är det vanliga när det handlar om Fortums räkningar) tror jag?
    Ja vår som sagt närmare 1000 kr för en månad... tänk om vi hade haft var tredje månad...herregud..
  • Lovely Miia
    Mums70 skrev 2011-04-05 16:34:45 följande:
    Oj, menar du att du stänger av dom helt eller har du vänteläge..

?

stängde av dem helt o hållet..

nu bor jag inte kvar i den lgh, har blivit sambo...
    men även här hemma stängs tv o data av helt o hållet
    Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • Mums70
    Lovely Miia skrev 2011-04-05 16:38:12 följande:
    stängde av dem helt o hållet..

nu bor jag inte kvar i den lgh, har blivit sambo...
    men även här hemma stängs tv o data av helt o hållet
    Ska testa det, tack...
    Men det låter så tokigt att dom ska kunna dra så mycket :-S 
  • 071001

Jag tror att det var för tre mån, men kan ha varit för två. Jag har verkligen dålig koll på hur ofta de kommer.

• vivianne

På jobbet har vi ett jättebra grenuttag med någon form av "master & slave"-funktion. En apparat är "master" (i mitt fall datorn) och när man stänger av den stängs alla andra apparater som sitter i grenuttaget automatiskt av också. Skrivare, skrivbordslampa, skärm, mobilladdare - inget är igång och drar ström under natten och man behöver inte komma ihåg att stänga av allt.

Tänkte skaffa ett hemma också. Tips!

Svar på tråden Hög elräkning för en lägenhet på 92 kvadrat??