• Anonym

Skjuta upp mensen med p-piller, hur ska jag göra nu? Tagit fel tror jag...

Jag tog min sista p-piller tablett idag och ska alltså börja få mens ungefär på onsdag enligt normalt. Jag äter restovar vilket innebär att jag äter 3 veckor och så är det en sista tablettt som sitter i mitten av kartan och är märkt "Sista tabletten". Jag tog denna idag!

Nu vill jag inte ha mens denna gång helst, har aldrig skjutit upp mensen förut men kom på att jag kanske inte skulle tagit "sista tabletten" idag? Hur gör jag imorgon, ska jag ta tisdagens tablett och bara fortsätta som vanligt nu? Då uteblir ju måndagens tablett.... eller ska jag även ta den ikväll eller imorrn bitti?

Kom på en sak till om någon vet: Har ätit penicillin i en vecka, läkaren sa inget om att det skulle påverka men kan det vara så att pillerna inte ger tillräckligt snydd nu?

Tacksam om någon har svar!

• Svar på tråden Skjuta upp mensen med p-piller, hur ska jag göra nu? Tagit fel tror jag...
  • Anonym

ingen som vet?

• Meline

Har aldrig använt just restovar... Men av vad jag kan läsa på fass verkar det finnas 22 tabletter som alla är likadana, sedan gör man uppehåll 6 dagar.
    Det verkar enligt fass (och så brukar det vara med andra p-piller sorter också) som att du fortsätter på en ny karta helt enkelt, om du vill skjuta upp. Om du tog 'sista tabletten' idag, och sedan tar en tablett från en ny karta imorgon missar du ju inget.

• Anonym

Jag tog ju sista tabletten idag som är måndag... och om jag då ska fortsätta imorrn måste jag ju ta "tisdag" men jag har redan nu en ny karta med "måndag" på ju... ska jag hoppa över denna och börja på tisdag imorgon tror ni? Eller ta dubbelt måndag idag? (dvs sista tabl + måndag) .... klurigt haha!

Mensen kommer ju då att bli en månad sen, men det är inte farligt eller hur?

• Meline

Egentligen spelar det ingen roll om du börjar på 'måndag' eller 'tisdag,' tabletterna är likadana i den här sorten, det är bara för ens eget minne som veckodagarna står där. Men om du ska skjuta på mensen i en hel månad ska du ta alla tabletterna på kartan, dvs om du börjar på 'tisdag' kommer du att få ta 'måndag'-tabletten när du tagit 'sista tabletten' på nya kartan...
    Nu förklarar jag lite krångligt, men du förstår kanske vad jag menar ändå...
    Men du behöver alltså inte ta dubbelt så länge som du har tagit en tablett idag och tar en imorgon.

Det är inte farligt att skjuta på mensen en hel månad, vet många som har gjort det och har även fått klartecken om det av min bm. Möjligtvis kan man om man har otur få lite mellanblödningar längre fram under andra månaden, det är inte alla som kan skjuta på mensen hela vägen, men farligt ska det inte vara.

• littletiger

Om du äter penicillin så kan den ta bort skyddet från p-pillrena. Dem gånger jag har har ätit penicillin så har läkaren sagt att p-pillrena kan sluta verka, så det är bara att ta till det gamla vanliga -kondomen....för att vara på den säkra sidan. Efter du har tagit din penicllin kur så tar det ca 1 vecka in p-pillrena är igång igen och man är på den säkra sidan.

• Anonym

Men hur skjuter jag på mensen en vecka bara om jag vill det? Orkar inte tänka idag känner jag

Jag tror jag förstår vad du menar, om jag nu skjuter den en månad och jag idag tog sista tabeletten så räckr det om jag imorrn tar tisdag och lämnar måndags tabletten orörd?

Oppps... min läkare sa bara att "du äter p-piller ser jag" och inget mer med det... sen läste jag idag på nätet att det kan minska skyddet..

• Meline

Ja, du har fattat rätt, du kan lämna måndagstabletten orörd eftersom du har tagit en idag, så egentligen är det bara att börja på tisdagstabletten och fortsätta kartan ut innan du gör uppehåll.

Om du bara vill skjuta på mensen en vecka börjar på ny karta, tar piller i 7 dagar, gör ditt uppehåll i 6 dagar, och börjar sedan på ny karta med 22 piller innan nästa uppehåll. (Du kommer alltså att få en karta med 15 överblivna piller, men de kan du ta av om du vill skjuta någon annan gång).

• Malibecka

Du har inte frågat om det men jag vill ändå berätta att jag känner en apotekare som hatar mens : så hon har skjutit upp, eller undvikit att ha, sin mens i flera år och hon påstår att hon inte märkt den minsta negativa effekt av detta.

• Anonym

Attans.... har ont i magen, verkar som att mensen kommer ändå! Kan det bli så?? Fasen...

• Childrenoflove

Jag har hoppat över min mens hundra gånger och då har jag ätit mina piller fram till "menspillerna" och sedan gått över på ny karta!!Förstod du??

Svar på tråden Skjuta upp mensen med p-piller, hur ska jag göra nu? Tagit fel tror jag...