• Anonym (orolig mamma)

    Är detta en allergi?

    Hej,

    Jag har en son på 14 månader som sedan i oktober 2010 har haft problem med magen. Det hela började med att han en dag i oktober fick en magsjuka med kräkningar och diaréer som höll i sig nån vecka. Vi trodde såklart att det var vanlig magsjuka och tänkte inte mer på det. Sedan dess har han haft problem som återkommervar 3:e till 6:e vecka men att han helt plötsligt kan spy rakt ut. Oftast kräks han bara 1-2 gr. Därefter följer 1 veckas kraftiga diaréer. Dessa diaréer är nästan vita och luktar vidrigt. Som jäst. Han rapar även något som luktar fruktansvärt, det luktar som jäst sur mjölk.

    Jag och min man har smittats 1 gång var av detta med samma symtom men min son får detta regelbundet. Han har fått penecelin 1 gång för att ta bort ev bakterier och det hjälpte ett tag innan det kom tillbaka. Han hade detta för senast 3 veckor sen och ikväll började han rapa surt igen vilket innebär att han kommer kräkas inatt. Vi har varit i kontakt med BVC som hjälpt så gott de kan men inte kan ge något svar och på Vårdcentralen fnyser dom mest åt oss och tycker att man ska va hemma när man är magsjuk och dricka mkt. Men han är väll inte magsjuk......sen okt 2010!.

    Vad kan detta vara! Hjälp mig snälla innan vi bryter ihop fullständigt av detta.

  • Svar på tråden Är detta en allergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Nej han kan inte vara magsjuk sedan förra året! Däremot blir jag fundersam när du skriver att både du och din man haft samma symtom. Någon smitta från mat eller har ni varit utomlands och fått smitta? I så fall bör avföringsprov lämnas. Jag tycker ni ska ta kontakt med läkare för utredning varför sonen har diarré och kräkningar, det är inte normalt att ha sådana symtom så lång tid. Att penicillin gjorde honom symtomfri och att symtomen sedan återkommit efter avslutad medicinkur låter anmärkningsvärt. Växer han som han ska?
    Ta alltså kontakt med barnläkare eller er husläkare för utredning av sonens besvär.
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Är detta en allergi?