• blondtjej

Bygga egen utbildning (HR/Personal)

Hej!
    Sitter och försöker bli klok på det här med att bygga ihop sin egna utbildning. Tycker inte SYO som jag var i kontakt med hjälpte mig riktigt och har endel frågetecken kvar.

Jag vill jobba med HR-frågor, rekrytering, organisationsutveckling mm. Då jag inte ser ut att komma in på Personalvetare på GU och inte känner för Borås eller Högskolan Väst (kan inte flytta) så har jag bestämt mig för att försöka bygga själv. Jag har en tenta kvar, men sedan tidigare har jag läst Statsvetenskap 30p (kan man ju räkna in?) och en kurs i Sociologi (Arbete & Arbetsliv) 15hp. Sedan har jag "en gammal kurs" i Marknadsföring 7,5hp.

Jag tänker därför läsa på distans från olika lärosäten med kurser. Just nu läser jag 7,5hp i Arbetsrätt och en kurs inom psykologi (Urval & Rekrytering).

Kan jag fortsätta söka kurser som jag gör? Jag vill läsa påbyggnadskursen i Arbetsrätt (så blir det totalt 15hp) och personalekonomi på distans till hösten och eventuellt någon annan kurs här på GU inom arbetsvetenskap/sociologi.

Är jag helt lost, eller är det ett sätt jag kan plugga på?

• Svar på tråden Bygga egen utbildning (HR/Personal)
  • BeaBee

Jag tänker göra ungefär som du. Jag bor i Stockholm men kommer inte in på SU så då väljer jag södertörns personalvetarprogram som jag egentligen inte tycker verkar bra. och plugga intressantare kurser samt mer relevantare kurser vid sidan av.

Jag tänker så här att jag kommer läsa sociologi till C-nivå med arbetslivinriktning, Psykologi 30 hp med urval och rekrytering sedan personalekonomi, organisation och arbetsrätt.

Som jag har förstått det så måste du ha A, B och C nivå i ditt ämne (90 hp) seda så behöver du 30 hp i ett biämne och det har du i statsvetenskapen resterande 30 hp kan du välja fritt i.

Problemet för mig är att jag inte får in allt jag vill läsa på ynka 180 poäng så jag kommer att läsa 150%, heltid på södertörn (om jag kommer in) och sedan distanskurser på halvtid. När det blir dags för examen så får jag se vad jag väljer att ta med.

Nu blev du nog inte klokare, jag känner mig i alla fall smått förvirrad.

• BeaBee

Jag glömde säga att jag även vill läsa pedagogik i arbetslivet samt har 30 hp i media och kommunikationsvetenskap så det kommer bli en del när jag är klar..

• blondtjej

haha, du verkar ha det jobbigare än mig Lite så känner jag med, typ Borås å Trollhättan blir som Södertörn för dig. Har också hört illa om den skolan (inte programmet, men om skolan och vet inte varför).

Men då kan jag ju göra så då. Läsa personalekonomi och arbetsrätt II på distans från trollhättan och en sociologikurs på GU. Jag vill ha min examen från GU och inte Trollhättan och det är väl  bara att läsa sista kursen på GU typ och sedan söka om examen eller har jag missuppfattat det?

Jag tycker det är sjuuukt svårt det här, speciellt när man vet vad man vill göra och sen måste tänka på massa olika vägar att ta sig dit på  

• BeaBee

Haha ja det är otroligt jobbigt att pussla ihop det! Men det är bra att man kan göra så här också när man inte kommer in på det man vill läsa.

Jo precis så är det, där du läser sista kursen kan du ta ut din examen så därför kommer jag att läsa sista kursen på SU bara för att det ser bättre ut! Jag har dock hittat en annan väg, på Stockholms universitet det är inte ett program utan en studieordning som det så fint heter (praktiskt taget ett program men ändå inte) där man läser;

Termin 1 Sociologi: arbetsliv och arbetsmarknad I
    Termin 2 Nationalekonomi I
    Termin 3 Arbetsmarknadskunskap med management I
    Termin 4 Arbetsmarknadskunskap med management II
    Termin 5 Sociologi: arbetsliv och arbetsmarknad II
    Termin 6 Sociologi: arbetsliv och arbetsmarknad III

Jag mejlade studievägledaren där och frågade lite om antagningen och hon sa att alla söker personal, organisation och arbetslivs- programmet på SU så här kommer man in om man har läst matte C. Så nu känns det bättre! Nu behöver jag bara läsa Pedagogik i arbetslivet och Psykologi i arbetslivet för alla andra kurser som arbetsrätt och personalekonomi ingår i termin 3 och 4.

Oj vad långt det blev nu igen, hoppas att du orkade läsa!

• blondtjej

Gud det är så svårt! Jag sitter och pusslar och har mig och fattar inte mycket alls egentligen. För jag är nog mer intresserad av sociologi, men det verkar lite som om det är psykologi som efterfrågas när jag söker runt lite. Och har inte fastnat fullt ut för ämnet än.. Men det kanske kommer?

Så såhär kommer min höst se ut (hoppas jag)
    Personalekonomi 15hp 50% fart (distans)
    Arbets- och organisationspsykologi 1 30hp, 50% fart
    Arbetsrätt II 7,5hp, 50% fart (distans) (Inget måste, men skulle vilja ha ihop 15hp arbetsrätt)

Sen måste jag fixa ihop G på hela Statsvetenskapen, och tro mig - jag har försökt som en j**la idiot, men lyckas inte! Gråter

Arbets- och organisationspsykologin går på GU och pågår under två terminer, som jag tycker är negativt eftersom det kommer ta dubbelt så lång tid att bli klar, eftersom jag får läsa påbyggnaden som också är 30hp på 50% för att sedan köra på examenskurserna (blir 30hp ihop och är ett måste). Fördelen är ju att jag bara behöver komma in på den kursen, den andra blir ju lättare eftersom man ska ha den första och sen är det bara examensarbetet klart samt att jag läser mycket på GU, vilket kanske är bra.

Någon annan som kan hjälpa mig lite? För jag känner att jag måste satsa på en psykologikandidat med inriktning mot arbete/personal/organisation.  

Svar på tråden Bygga egen utbildning (HR/Personal)