• Anonym (undrande)

Magsjuka som tar om efter 1,5 dygn?

Tösen på 6 år kräktes natten till igår samt lite på morgonen igår. Hon har inte haft nån diarré. Idag har hon varit piggare och ätit vid varje måltid, men bara jättelite... NU kräks hon igen. Är det vanligt att magsjukan tar om såhär? Eller är det något annat? Hon var väldigt trött nu på kvällen och ville lägga sig tidigt, men hon mådde inte illa då.

• Svar på tråden Magsjuka som tar om efter 1,5 dygn?
  • Trisse78

Har hört flera stycken som haft barn med magsjuka där barnen bara har kräkts någon enstaka gång, varit bra i ett par dagar och sedan kräkts igen.

• Faile

Min yngsta på 2 år hade precis så för ca 2 veckor sen. Han kräktes ungefär varannan, var tredje dag och var även dessa dagar rätt dålig. Däremellan var han dock pigg och verkade ok, så varje gång vi sa att nu kan han nog gå till dagis ( 48 timmar kräkfri ) så var det kört igen.
    Det tog 1,5 vecka och tre kräkdagar totalt under den tiden innan han blev helt bra.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (undrande)

Aha, det är alltså vanligt att det tar om sådär snabbt. Jag hade aldrig hört talas om det.

• Anonym (undrande)

I morse kräktes hon igen efter att inte ha kräkts på hela natten. Och nu mår hon jätteilla igen och kommer säkert kräkas.... Är det verkligen normalt?

• Nemiia

Det där förloppet är ganska vanligt bland barn. Att man bara kräks någon gång och så ett uppehåll på ett dygn eller så och så kräks dom någon gång till. Så hade min dotter men hon är bara 15 mån. Men jag har hört många fler, som sagt samma sak.

• Nemiia

Sedan kan det ju vara så att magen är ganska skör när man har kräkts och om man då börjar äta fast föda igen för snabbt så retar det magen och det kommer upp igen.

• Anonym (Samma här)

Dottern på 1,5 år kräktes förra onsdagen 4 ggr, sedan inget på tors o fre men sen kräktes hon igen 2 ggr på lördagen och var hängig och grå i söndags och måndags (mådde nog illa för ville inte äta mycket). Igår var hon mycket piggare och åt mat och idag är hon som vanligt! Ja hon är snorig också. Misstänker rotaviruset för då kan de bli förkylda också.

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Samma här) skrev 2011-04-06 16:24:20 följande:
    Dottern på 1,5 år kräktes förra onsdagen 4 ggr, sedan inget på tors o fre men sen kräktes hon igen 2 ggr på lördagen och var hängig och grå i söndags och måndags (mådde nog illa för ville inte äta mycket). Igår var hon mycket piggare och åt mat och idag är hon som vanligt! Ja hon är snorig också. Misstänker rotaviruset för då kan de bli förkylda också.
    Och vi blev smittade allihopa kan jag tillägga, jag kräktes på fredagen och maken i måndags... Smittsamt!
  • EnaLena

"Skönt" att höra att det är så för fler, började bli lite orolig för grabben som är 28 månader. Hoppas det går över snart då!!! för oss alla i tråden också så klart!

Svar på tråden Magsjuka som tar om efter 1,5 dygn?