• Anonym

Vad tycker ni egentligen om tjocka/överviktiga/feta människor?

Jag undrar vad folks grunduppfattning är om människor som inte faller inom ramen för normalviktiga?
    Vad har ni för fördomar/erfarenheter?

• Svar på tråden Vad tycker ni egentligen om tjocka/överviktiga/feta människor?
  • Anonym (nej)

Jag känner inget, känns som detta är inte mitt problem vad andra gör med deras hälsa...Ibland när man är hungrig kan man irritera sig på tjockare människor som går framför en och blockerar hela vägen. Annars bryr jag mig inte!!!

• mymy

Bryr mig ärligt talat inte. Kan ibland tycka synd om den som är tjock för jag tror mig veta att ingen vill vara tjock. Har själv varit det så jag relaterar till mig själv bara...

• Anonym

jag är ganska tjock själv och måste säga att jag på nåt sätt inte gillar tjocka människr, antagligen för det förkippas med min egen "mörka sida".. (enligt mig själv)  Så det är väl egentligen inte så mkt emot andra, mer mig själv.

Jag är väldigt mån om att klä mig rätt så jag inte ska se så stor ut osv men ser jag någon som är stor som klär sig väldigt opassande (i mina ögon iaf) så kan ajg inte låta bli att tycka det är lite läskigt.. Kort korta kjolar och tajta linnen så att alla valkar syns osv.. Men så länge dom klär sig bra så har jag inga problem..

• Anonym (jobbigt)

Det beror helt på personligheten. En levnadsglad, positiv människa som är rund reflekterar jag inte över överhuvudtaget.

Dock måste jag erkänna att jag kan bli mer irriterad på en tjock sur person än en smal sur person...varför vet jag inte.. Konstigt. Min fördom kanske är att en tjock är sur över att den inte är smal, men att en smal är sur bara för att det känns så.

Kan också tycka att det är mer "äckligt" med en tjock som har jättemycket på sin tallrik och sitter och mumsar som bara den, än om det är en smal som har lika mycket på sin tallrik. Kan hända jag ser det som att den tjocka har mat som en drog. Kan tycka det är äckligt med såna som röker också. Kanske jag "ser ner" på folk med "beroenden". Att man är en "svag" person på något sätt.

En tjock som slappar i soffan kan också vara mer irriterande än en smal som gör det. Vet inte om jag inbillar mig men det känns som att den tjocka sitter ner med hela kroppen och att det tar en miljon år innan den tar sig upp om något behöver göras, och att man inte kan förvänta sig snabb hjälp om det skulle behövas, medan en smal studsar upp som en kanonkula om man behöver hjälp med något. Har nog en skada från uppväxten då hårt arbete premieras och lathet är något fult.

Åh, vad jobbigt att man måste erkänna det man kanske innerst inne kan känna men inte för sitt liv skulle säga högt. 

• Anonym

De enda tjockisarna jag har problem med är dem som äter skräpmat för ofta och gnäller på att de är feta

• Gung Ho

Att vara tjock drar med sig en massa problem då det inte är funktionellt för kroppen att ha den storleken. Att inte kunna springa och röra sig ordentligt skulle vara väldigt främmande för mig. Jag är ca 180 cm och har vägt som mest 89 kg (nu ligger jag på 79 kg) och tyckte det var väldigt jobbigt. Därför kan jag kanske ha svårt att relatera till den som lever som överviktig utan att göra ngt åt det och de livsval och prioriteringar den personen gjort.

Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Anonym (:/)

När jag föreställer mig en tjock person så äcklas jag. Tänker på hur han/hon ser ut utan kläder, på allt fett och hur de rör sig, pustar och flåsar när de går osv. Fast om jag tänker på de jag känner som är feta så är de jättehärliga människor och jag älskar dem och hur de ser ut.

Är också irriterad över tjocka människor som klagar över att de inte kan gå ner i vikt. ALLA kan gå ner i vikt (så länge man inte har nån sjukdom).

• Jässicää88

ärligt? :O jag är inte smal för 5 öre.. men att gå efter hur man gillar folk hur tjocka dem är? det är som ja skulle bli äcklad över att någon är för smal.. el har för stora fötter m.m.  skulle jag inte gilla någon så är det för deras personlighet inget annat,

jag kan gå ner i vikt om jag vill har gjort det förut, men nu är jag gravid och får inte banta för min läkare kan bara tänka på vad jag stoppar i mig, och innan har jag varit "deprimerad" och inte orkat göra något åt mina 20 kg + efter förra graviditeten,

men gud jag skäms över hur människor tänker :O tänk om någon skulle tycka Du var äcklig och ful för du hade snea tänder el någon liknadne?  finna det inga vettiga folk nu förtiden?

• Anonym (:/)
    Jässicää88 skrev 2011-04-06 01:35:56 följande:
    ärligt? :O jag är inte smal för 5 öre.. men att gå efter hur man gillar folk hur tjocka dem är? det är som ja skulle bli äcklad över att någon är för smal.. el har för stora fötter m.m.  skulle jag inte gilla någon så är det för deras personlighet inget annat,

jag kan gå ner i vikt om jag vill har gjort det förut, men nu är jag gravid och får inte banta för min läkare kan bara tänka på vad jag stoppar i mig, och innan har jag varit "deprimerad" och inte orkat göra något åt mina 20 kg + efter förra graviditeten,

men gud jag skäms över hur människor tänker :O tänk om någon skulle tycka Du var äcklig och ful för du hade snea tänder el någon liknadne?  finna det inga vettiga folk nu förtiden?
    Det går säkert 100 människor som tycker "för" smala människor är äckliga, på varje människa som tycker tjocka är det.
  • Jässicää88

tycker det är sjukt man ska nog tänka på hur man sj ser ut innan man yttrar sig

Svar på tråden Vad tycker ni egentligen om tjocka/överviktiga/feta människor?