• jeanettte

sälja saker genom enskild firma?!

jag har enskild firma, som massör.

får jag, utan att skicka in någon ändring till skatteverket, sälja t.ex. liniment/olja/smycken?

givetvis bokför jag ju det osv osv..

men är det bara att köpa in och sen sälja?

om ja,

säg att jag köper in 100 ml olja för, låt säga, 10 kr.. får jag sälja det hur dyrt jag vill egentligen? eller hur funkar det där?

f

• Svar på tråden sälja saker genom enskild firma?!
  • Pappa G

Det enda det egentligen handlar om är ju tillägg av SNI-koder på registreringsbeviset.
    Såvida nu inte den nya försäljningen nämnvärt påverkar ex. din omsättning.

Det finns ingen egentlig gräns för hur stort påslag du kan ha för dina varor heller.
    Exempelvis för parfymer etc. inser man ju att ingridienskostnaden måste vara väldigt liten i förhållande till priset. 

• jeanettte
    Pappa G skrev 2011-04-05 20:51:32 följande:
    Det enda det egentligen handlar om är ju tillägg av SNI-koder på registreringsbeviset.
    Såvida nu inte den nya försäljningen nämnvärt påverkar ex. din omsättning.

Det finns ingen egentlig gräns för hur stort påslag du kan ha för dina varor heller.
    Exempelvis för parfymer etc. inser man ju att ingridienskostnaden måste vara väldigt liten i förhållande till priset. 
    okej, men SNI-koden kanske ska ändras då. iof har det ju fortfarande att göra med massagebehandling.. men ska kolla upp det.. men det blir en annan ruta på moms deklarationen som ska fyllas i antar jag haha.. är ganska ny inom detta =)
  • Marcus01
    jeanettte skrev 2011-04-05 20:53:56 följande:
    okej, men SNI-koden kanske ska ändras då. iof har det ju fortfarande att göra med massagebehandling.. men ska kolla upp det.. men det blir en annan ruta på moms deklarationen som ska fyllas i antar jag haha.. är ganska ny inom detta =)

Du ska inte ändra SNI-koden, det enda du gör är att du lägger till ytterligare en SNI-kod på registreringsbeviset. Din huvudverksamhet (massage) har en annan kod än produkterna du vill sälja. Det är enkelt gjort, kontakta Skatteverket om du är ny så kan de hjälpa dig. Glad

Ang försäljningspriser, så kan du lägga vilket pris du själv vill.

• jeanettte
    Marcus01 skrev 2011-04-05 21:03:31 följande:

Du ska inte ändra SNI-koden, det enda du gör är att du lägger till ytterligare en SNI-kod på registreringsbeviset. Din huvudverksamhet (massage) har en annan kod än produkterna du vill sälja. Det är enkelt gjort, kontakta Skatteverket om du är ny så kan de hjälpa dig. Glad

Ang försäljningspriser, så kan du lägga vilket pris du själv vill.

jaha okej! tack!

okej bra att veta ang priserna. tack för snabba svar
  • Marcus01
    jeanettte skrev 2011-04-05 21:05:34 följande:
    jaha okej! tack!

okej bra att veta ang priserna. tack för snabba svar
    Det är inte lätt att veta när man är ny egen företagare. Mycket som man ska lära sig i början.

Lycka till med företagandet! Glad
  • jeanettte
    Marcus01 skrev 2011-04-05 21:14:19 följande:
    Det är inte lätt att veta när man är ny egen företagare. Mycket som man ska lära sig i början.

Lycka till med företagandet! Glad
    tack =)
Svar på tråden sälja saker genom enskild firma?!