• Saki

Föräldrapenning när barnet går på förskola?

Vår yngste son ska börja dagis i augusti. Eftersom han fortfarande kommer vara ganska liten, tänkte vi försöka mjukstarta så gott det går. Tanken är att min sambo ska vara pappaledig fram till oktober, ta hand om inskolningen i augusti och därefter låta sonen få ett par månader med väldigt korta dagar på dagis innan sambon börjar jobba igen.

Hur gör man med föräldrapenningen - kan man ta ut föräldrapenning för den tid som barnet inte är på dagis, dvs 3/4-dag, halvdag eller vad det nu kan tänkas bli? Eller finns det nån regel på FK som säger att man inte kan ta ut föräldrapenning om barnet har dagisplats (även om man bara nyttjar ett par timmar per dag)?

Vi har båda två den typen av jobb som är svåra att arbeta deltid på, annars är såklart alternativet att gå ner i arbetstid ett tag.

• Svar på tråden Föräldrapenning när barnet går på förskola?
  • Vickan I

Fast din sambo kan väl inte vara hemma tiden sonen är på dagis?

• Saki
    Vickan I skrev 2011-04-05 21:03:02 följande:
    Fast din sambo kan väl inte vara hemma tiden sonen är på dagis?
    Vad menar du nu? Varför kan han inte vara hemma?
    Min fråga gäller om min sambo kan ta ut föräldrapenning, vara pappaledig, för tiden som han är hemma med sonen, dvs exempelvis en halvdag om sonen är på dagis andra halvan av dagen.
  • älskarlivet81
    Saki skrev 2011-04-05 21:21:19 följande:
    Vad menar du nu? Varför kan han inte vara hemma?
    Min fråga gäller om min sambo kan ta ut föräldrapenning, vara pappaledig, för tiden som han är hemma med sonen, dvs exempelvis en halvdag om sonen är på dagis andra halvan av dagen.
    Fast din sambo ska väl jobba när sonen är på förskolan? Så han kanske på t.ex. onsdagar jobbar halvdagar och då hämtar sonen efter lunch?
  • Saki
    älskarlivet81 skrev 2011-04-05 21:22:14 följande:
    Fast din sambo ska väl jobba när sonen är på förskolan? Så han kanske på t.ex. onsdagar jobbar halvdagar och då hämtar sonen efter lunch?
    Nej, som jag skrev i trådstarten så har han inte den typen av jobb som funkar bra att deltidsjobba på. Därför undrar jag om han kan vara pappaledig 100%, men bara ta ut ersättning för tiden som sonen INTE är på dagis.
  • älskarlivet81
    Saki skrev 2011-04-05 21:24:19 följande:
    Nej, som jag skrev i trådstarten så har han inte den typen av jobb som funkar bra att deltidsjobba på. Därför undrar jag om han kan vara pappaledig 100%, men bara ta ut ersättning för tiden som sonen INTE är på dagis.
    Nej, för är han pappaledig på 100% får inte sonen vara på förskola alls..
  • Fenomen a

om man tar LN ska man vara med barnet 1/8h
    tar man SGI ska man vara med barnet 7/8h
    Har jag fått som svar

• älskarlivet81
    Fenomen a skrev 2011-04-05 21:27:35 följande:
    Har jag fått som svar
    Fast faktum kvarstår, är pappan ledig på heltid (även om han inte tar ersättning för heltid) så får barnet inte vara på förskola!
  • Saki
    älskarlivet81 skrev 2011-04-05 21:25:10 följande:
    Nej, för är han pappaledig på 100% får inte sonen vara på förskola alls..
    Tack, det var exakt det jag undrade. Man kan alltså inte ta ut föräldrapenning om man har en dagisplats, men själv inte jobbar.
  • älskarlivet81
    Saki skrev 2011-04-05 21:29:01 följande:
    Tack, det var exakt det jag undrade. Man kan alltså inte ta ut föräldrapenning om man har en dagisplats, men själv inte jobbar.
    Jo, du får ta ut föräldrapenning även om du har en förskoleplats.. Men du får inte vara hemma samtidigt som du lämnar barnet på förskola. Alltså måste du i så fall jobba deltid och ta ut fp för den tid du har barnet hemma enbart.
  • pigglet

För försäkringskassans del är det ok att göra som du skriver. Man har alltid rätt att ta fp när man är ledig från jobbet och vårdar barnet.

Däremot är det kanske inte ok för förskolan. Är en förälder ledig, dvs hemma från jobbet utan att vare sig stämpla eller vara föräldraledig, så har man inte rätt att ha barnet där.
    Finns undantag i vissa kommuner, som har generösare regler, och inte bryr sig om vad föräldrarna gör. Så ni får väl kolla vad som gäller på just ER förskola.

• Saki
    älskarlivet81 skrev 2011-04-05 21:29:55 följande:
    Jo, du får ta ut föräldrapenning även om du har en förskoleplats.. Men du får inte vara hemma samtidigt som du lämnar barnet på förskola. Alltså måste du i så fall jobba deltid och ta ut fp för den tid du har barnet hemma enbart.
    Ja, det var ju det jag skrev.
  • IsabelleLi
    Fenomen a skrev 2011-04-05 21:27:35 följande:
    Har jag fått som svar
    Ja,det är FK's regler. Man får bara ta ut fp för den tiden man är med barnet och så långt är ju allt ok så som TS tänkt sig. Men problemet blir förskolereglerna. Vet inte om det är lika för alla, men åtminstone i många kommuner så får man inte ha sitt barn på förskolan om man är helt föräldraledig för det barnet. 
  • Saki

älsklingsbarn och IsabelleLi: Tack för er input, jag ska kolla med vår kommun.

• älskarlivet81
    Saki skrev 2011-04-05 21:31:00 följande:
    Ja, det var ju det jag skrev.
    Det var inte så jag uppfattade att du skrev.. Du skrev ju att man inte får ta ut föräldrapenning om man har dagisplats, men det får man ju. Du får bara inte ha barnet på förskola samtidigt som du tar ut föräldrapenningen.. Men förskoleplats får du ha ändå..
  • Saki
    älskarlivet81 skrev 2011-04-05 21:34:46 följande:
    Det var inte så jag uppfattade att du skrev.. Du skrev ju att man inte får ta ut föräldrapenning om man har dagisplats, men det får man ju. Du får bara inte ha barnet på förskola samtidigt som du tar ut föräldrapenningen.. Men förskoleplats får du ha ändå..
    Precis, det var det jag menade: "Man får alltså inte ta ut föräldrapenning om man har en dagisplats, men själv inte jobbar."

Jag ska som sagt kolla vad som gäller i vår kommun.
Svar på tråden Föräldrapenning när barnet går på förskola?