• Bambii

nappvägrare

Hejsan, har en liten nappvägrare här hemma. Ni som också haft det, tog era barn napp längre fram eller vägrade dom alltid? Prövade/testade ni lite varje dag isf eller tog han/hon den bara helt plötsligt? Vid vilken ålder isf?
    Vilken sorts napp fungerade isf för er?
    Min dotter verkar inte förstå att man kan suga på nappen (ammar henne) så hon klöks nästan när vi ska prova. Är det samma teknik med nappflaska som med napp?

Ha det gott

• Svar på tråden nappvägrare
  • Kazeer

Min äldste använde napp i bilen de första månaderna. När han var drygt två månader hittade han tummen.

Min yngste använde napp om jag satte den i munnen på honom. När den ramlade ur, tycktes han inte sakna den. När han var 5-6 månader tog jag bort nappen för gott.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • merenwen

Måste hon ha napp då?

Min son vill inte heller ha napp.
    Vi provade lite då och då tills han var ca 3 månader, för det var så många som tjatade om att han borde ha napp... Vet inte varför vi lyssnade på det...men man är ju lite osäker som förstagångsförälder...

Men för 2 månader sedan slutade vi att försöka. Vill han inte, ska han slippa. Och nu ser jag ingen vits med napp. Vad ska man med den till?

Dock funkar det att mata honom med nappflaska när jag har pumpat ur bröstmjölk och sambon matar. Men det beror väl på att det kommer mat ur den nappen... Men en napp utan mat i är helt meningslös, tycker sonen! Skrattande

• Puffy75

Kämpade i 6 månader tills vi lyckades! Intensivt ibland men sen plötsligt en dag...och så lugn och harmonisk han blev! Kunde inte suga rätt innan men vid samma ålder lyckades han sörpla lite från nappflaska också och vips kom tekniken. Använde NUK napp i början, den som funkade bäst. Läste många trådar här om detta ämnet när vi höll på och det var fler än jag trodde som inte tog napp per automatik. Så ge inte upp!
    Såklart behöver man ju inte napp men om barnet inte är nöjt och gnälligt och suttar och gnager på händerna, gråter men blir nöjt med napp så tycker jag nappen är en utmärkt uppfinning!

• Leison

Min dotter vägrade helt nappen i början, men när hon var runt fyra månader så tog hon den helt plötsligt. Vi försökte lite då och då. Enda nappen som fungerar för oss är mam nappen som är mer "rak" i formen, alla andra nappar spottar hon ut direkt.

• sol75

Vi testade typ alla nappar som finns :D Alla storlekar, former o material, men vår lilla tjej totalvägrade. Vid 2 tillfällen trodde jag vi lyckats, men dan efter var det som bortblåst igen. Vi försökte väl ungefär när hon var 2-4 månader, sen gav vi upp. Och nu är vi bara glada att hon inte tog den, varför ska hon ha den liksom? Däremot var nappflaska aldrig nåt problem, då kommer det ju mat, precis som ur bröstet. Känns som hon tyckte att nappen var lurendrejeri, det kommer ingen mat liksom, tihi...

• Nygift2008

Vår dotter tog inte heller napp. Vi testade inte jättemycket utan vi gav upp efter några veckor. Efter ett tag hittade hon handen (inte tummen) att suga på och somnade gott med den som hjälp istället. Nu är hon 8 månader och har slutat med handen (kanske bara tillfälligt, det vet vi ju inte) och suger istället på snuttefilten när hon ska sova. Det är möjligt att hon nu skulle vara redo att ta nappen, men vi har inte testat och tycker inte det behövs heller. I barnvagnen somnar hon även utan snuttefilten.

• WmammaW

Min första dotter tog napp direkt utan några problem. Andra dottern fick vi hålla på ett tag med, hon kläktes också ibörjan tills hon fatta hur hon skulle göra. Vi fick också testa lite olika varianter på nappar. Till sist blev det mam silicon napp.
    Hon var nog runt 1-2 månader när det började fungera med napp. Blev en helt annan unge, mycket lugnare och fick mer ro i kroppen. Hon hade ett väldigt stort sugbehov och ville helst ligga och äta hela tiden. Fast med nappen stilla det sig.

Har nu en lite 1 månaders gosse här hemma som har haft lite problem med att ta nappen har också klökt och lite så, men nu börjar det fungera ganska bra. Man får testa lite då och då så till sist brukar det fungera bra.

• Flickan och kråkan

Min äldsta tog aldrig napp, aldrig tummen heller. Med yngsta så valde vi att inte ge napp. Han tog inte tummen heller. Tycker att det har varit jättebra. Försökte med första för att.....ja, "alla" barn har ju napp . har ammat fritt och det har räckt fint .

• linda 80

vi har en dotter på 8 veckor som inte heller vill ha napp! Hon tor att jag är hennes napp Rynkar på näsan vilket innebär att jag blir sittandes med en bebis hängande i brösten. när hon inte är där gnäller hon och söker efter bröstet hela tiden, det spelar ingen roll om någon annan håller henne. "Åh, hon är hungrig" säger alla. Och när jag säger nej till att amma henne tittar alla konstigt på mig, men jag vet ju att hon åt bara för en halvtimme sedan och att hon inte kommer  äta när hon väl får bröstet. Men oftast slutar det ändå med att bröstet åker fram och hon blir lugn.
    vi har försökt med olia sorters nappar men hon bara spottar ut eller får kvälningar. Så jag tror jag får stå ut ett tag till meed att vara hennes napp Tungan ute Hoppas på att sugbegäret miskar snart.  Det är kostigt men hon somnar jätte bra i sin liggdel till vagnen som står i hennes säng utan problem, man kanske behöver lägga en liten handuk brevid henne men hon e nöjs och somnar ganska fort. Så hon är helt enkelt ingen napp tjej.

(Lika bra det kanske, har en son på som inte vill släppa sin....) 

• alem

vi försökte i kanske 2-3månader att få dottern att ta napp då hennes sugbehov var enormt..
    Prövade säkert 10 olika nappar men ingen funkade så det var jag som fick vara nappen åt henne helt enkelt...
    Tumme tog hon aldrig heller.
    Hon har haft 2nappar i sin leklåda som hon tuggat på lite då och då men vid 2år så började hon använda den lite väl mycket mer än lek tyckte vi så då tog vi bort dom från lådan istället..
    Känns lite väl onödigt att börja med napp när man är 2

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • TessJH

Min dotter tog napp i kanske en vecka när hon var ca en månad. Men vips så ratade hon den och alla andra nappar. Vi försökte OFTA men hon totalvägrade. Sen en dag när jag fick nog tog jag skålen med nappar och la henne i sängen (när hon var trött) och testade. Helt plötsligt fastnade hon för en, sög på den och somnade! =) (Första gången hon somnade själv oxå!) Då var hon 3 månader.

Första gången hon tog napp, den veckan, hade vi en MAM 0-3 mån.
    Nu har hon NUK Genius 0-6 mån. Latex. Den är lite uppböjd och platt, precis som bröstvårtan blir i deras mun.

Ge inte upp! Lycka till!

.:: Meja 101209 ::. www.blindfold.blogg.se
  • Kickan35

Hejsan!

Har också en liten tjej (9 veckor) som är nappvägrare. Har försökt med flera olika nappar men den som hon ändå tycker bäst om är "mam 0-2 månader". Den har ganska lite sugdel. Hon tar nappen ibland och ibland inte....  Hon är inte så där jätteförtjust i den  Rynkar på näsan. Ibland i vagnen eller i bilbarnstolen kan hon ta nappen en stund om hon är grinig, men inte alltid.

Känner precis igen det som linda 80 skriver... folk i omgivningen säger åhåå nu är hon hungrig, men så är det inte alltid, hon kan just ha ammat och bara vara trött och sug sugen.

Önskar att hon snart börjar gilla nappen, det underlättar såå mycket i vardagen.... Men vi får väll se hur det blir med det Flört.

• Mario2011

Har en tips på hur ditt barn kan ta nappen. Det fungerade på min son då han från början total vägrade.
    Koka lite vatten, sen häll de i en mugg elle kopp. Låt det svalna, sen häll i några skedar socker. Smaka lite för å se om de e sött. Doppa sedan nappen i den då å då å ge till bebis. Då kmr h*n ta den :) men du får nog göra så ngra gånger tills bebis tar den helt.

• Jiinii

försökte i början för det hade ju varit smidigt.. men hon ville inte hon ville tröstas på andra sätt och då fick hon det ... napp är inget måste kände vi ... vi erbjöd och hon tackade klart och tydligt nej till detta

• Jiinii

nu är det skönt att slippa sådana extra saker som uppvak för att stoppa i napp osv... glad är jag nu att vi slipper!!! hoho

• anne87

Vi försökte lite till och från tills vår dotter var 5 månader men hon ville aldrig ha den, hon började aldrig med tummen heller. Tror dock hon skulle kunna börja nu (är 2 år nu) eftersom hon går runt en hel del med en "docknapp" men det känner väldigt onödigt att börja med napp på en tvååring....

• Melly
    linda 80 skrev 2011-04-06 11:40:29 följande:
    vi har en dotter på 8 veckor som inte heller vill ha napp! Hon tor att jag är hennes napp Rynkar på näsan vilket innebär att jag blir sittandes med en bebis hängande i brösten. när hon inte är där gnäller hon och söker efter bröstet hela tiden, det spelar ingen roll om någon annan håller henne. "Åh, hon är hungrig" säger alla. Och när jag säger nej till att amma henne tittar alla konstigt på mig, men jag vet ju att hon åt bara för en halvtimme sedan och att hon inte kommer  äta när hon väl får bröstet. Men oftast slutar det ändå med att bröstet åker fram och hon blir lugn.
    vi har försökt med olia sorters nappar men hon bara spottar ut eller får kvälningar. Så jag tror jag får stå ut ett tag till meed att vara hennes napp Tungan ute Hoppas på att sugbegäret miskar snart.  Det är kostigt men hon somnar jätte bra i sin liggdel till vagnen som står i hennes säng utan problem, man kanske behöver lägga en liten handuk brevid henne men hon e nöjs och somnar ganska fort. Så hon är helt enkelt ingen napp tjej.

(Lika bra det kanske, har en son på som inte vill släppa sin....) 
    Men varför säger du nej till att ge henne bröstet när hon visar att hon behöver amma? Amning är inte alls bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet och tröst för barnet Så att det är vanligt att dom vill amma även fast att dom inte är hungriga varje gång.

Jag skulle inte se det som att jag var hennes napp om jag var dig. Eftersom att det är brösten som är originalet medans nappen är ett substitut för bröstet . Så att det är snarare så att barn som tar napp använder nappen som bröst

Låt din bebis amma fritt eftersom att amning täcker in många fler behov för dom än bara maten.
  • Bambii

Tusen tack allihopa för era råd, tips och erfarenheter
    Än har hon inte fattat ngt tycke för nappen men det kanske är lika bra? Storasyrran har ju svårt att släppa sin..

• Snuvan

Min första son tog nappen ganska snabbt när han var några veckor men har en son på 7 veckor som varit krånglig. Han har enormt stort sugbehov men eftersom jag har 15 månader mellan mina pojkar så har jag liksom inte möjlighet att vara en vandrande napp, storebror går ej på dagis utan är hemma med oss.
    Jag hade köpa Mam 0-2 månader i silikon precis som storebror hade. Men han fattade inte att han skulle suga på den utan bara fick kvälvningar och krånglade, Fck tipset om att ge honom en större napp men tyckte det verkar helt knäppt. Men jag hade 0-6 månader hemma både i silikon och latex pga av felköp till storebror.
    Tog fram dom för att pröva mig fram. Latex var mycket lättare att få honom att ta coh med en större storlek så blev det lättare för honom att fatta att han skulle suga.
    Nu tar han nappen ganska snabbt, man får hålla den i munnen kanske 10 sekunder innan han börjar suga men sen sitter den där. Storebror ville absolut itne ha latex, den bara pluttade ut för att sugdelen var för hal.

Helst vill lillebror ha 6+ månaders napp men jag vill kunna säga till storebror att det är lillebrors napp. Storebror har endast nappen när han ska sova.

Så ett tips är att pröva en större storlek.

Svar på tråden nappvägrare