• AnetteM

2,5 åring som äter grus och sten

Hej!
    Min son är snart 2,5 år. Han har under en längre tid, ca 1 år, för vana att äta grus, sten och dricka badvatten ur badkaret mm.
    Idag berättade förskoleläraren att han ätit frigolit. Det var så mycket att han höll på att kvävas så hon hade fått gräva ut frigolit ur munnen på honom. Hon var riktigt skärrad.

Jag har försökt att förklara för min son att man inte ska äta grus etc. Jag har använt olika metoder; varit bestämd (inte arg) och förklarat, blir arg på honom och på sista tiden även försökt ignorerat hans beteende. För saken är den att han ibland tittar på mig först med en lurig blick och sedan stoppar han "förbjudna" saker i munnen.

Är detta vanligt?
    Hur ska jag bemöta hans beteende?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-10 21:37
    Ibland gör han det för att få uppmärksamhet, men lika ofta går han undan och gömmer sig för att inte visa.

• Svar på tråden 2,5 åring som äter grus och sten
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Knepig fråga. Vanlig är det inte. Gör han det av trots?
    Har inte varit med om detta.
    Prova olika metoder att bemöta.
    Eftersom det faktiskt är farligt bör du nog vara riktigt sträng!
    Mvh Inger

• AnetteM

Ibland gör han det för att få uppmärksamhet, men lika ofta går han undan och gömmer sig för att inte visa.

• Förskolepedagogen

Okey, gömmer han sig eller vill han att du ska leta?
    Kan han ha någon brist på något?
    Ska du ta ett blodprov för att kolla upp?
    Mvh Inger

• AnetteM

Hej!

Jag tog aldrig något blodprov, men jag var extra noga med att se till att han fick i sig alla näringsämnen.
    Han äter mycket frukt och grönskaker och välling får han morgon och kväll.

Grusätantandet har avtagit, men han kan fortfarande få för sig att stoppa saker i munnen. Nu i somras testade han mig och stoppade grus i munnen, men han slutade efter att jag pratat med honom.
    I stort sett tror jag det slutat nu, men att han gör olovliga saker när han vill ha min uppmärksamhet då jag pratar med andra vuxna.  

• AnetteM

Hej!

Dagispersonalen har berättat att Isak fortfarande äter grus och sten emellanåt. Inte varje dag, men ofta.
    Får kanske ta blodbropv på honom i alla fall.

• Förskolepedagogen

Ja, gör det. Fortsätt att prata med honom.

Svar på tråden 2,5 åring som äter grus och sten