Hej!
Min uppfattning är att man skall byta, om man känner att man inte har förtroende för sin BVC-sköterska. Jag skulle inte påstå att det är vanligt, men det förekommer absolut. Naturligtvis oftare ju fler det finns att välja på.
Mycket riktigt träffas man "rutin-mässigt" mindre ju äldre barnet blir. Från ett års ålder ses man normalt vid 18 m, 3 år, 4 år och sista gången vid 5 år. Barnets första halvår kan det se lite olika ut men jag skulle tippa att du går till BVC runt 6-8 gånger, bortsett från föräldrar-träffarna. Under andra halvåret brukar man ses varannan månad.
Hur som helst tycker jag att du pratar med din BVC-sköterska om att du upplever att det inte fungerar och ber henne rekommendera någon annan. Det är inte konstigt och förmodligen hon har känt det på sig. Det är alltid skönare att prata med vederbörande, så slipper det bli jobbigt när ni ses i korridoren eller dylikt.
Även om man inte ses så ofta under kommande år, så är det viktigt att ni har förtroende för BVC. Era barn är smarta och känner förmodligen av hur ni känner, vilket kan påverka hur de agerar under besöken.
Det är betydligt lättare att samrabeta med barnen (och trevligare för alla) om man har en bra relation till föräldrarna!
MVH Christine