• Anonym

råd om sent utvecklat barn

Hejhej,

jag jobbar som barnskötare på en förskola. I höstas fick vi in ett barn som var sen i utvecklingen, och det har tagit nu ett halvår innan vi fått igenom att han skall ha en resurs ett par timmar om dagen. Det kom upp som förslag att jag själv skulle bli det istället för att vi ska ta in en helt ny person, och istället ta in en ny person/vikarie på min "post" medan jag tränar det här barnet lite extra. Den första tanken var att jag jättegärna skulle vilja det, jag blev väldigt glad över erbjudandet i och med att jag redan tidigare försökt att motivera honom lite själv. Den andra tanken jag fick var att jag inte gått någon utbildning om det här ämnet (gått ett år eftergymnasialt, med andra ord till barnskötare, men inte" efterutbildningen" för barn med behov av särskilt stöd), och även om jag får hjälp innan av specialpedagoger med att lägga upp en handlingsplan, så undrar jag om du har några tips och råd? Några bra böcker t ex som jag kan läsa i? Han är sen i utvecklingen både motoriskt (han kan fortfarande inte gå t ex - han är 19 månader - och har precis börjat krypa, men viljan finns även om kroppen inte alltid lyder riktigt) samt mentalt, han tar inte så mycket kontakt med varken pedagoger och barn och verkar ha betydligt sämre ordförståelse. Det skulle kännas mycket bättre om jag redan innan det här drar igång, har lite mer kött på benen eller hur man ska säga. Eller om du jobbat med barn utan uttalade diagnoser men ändock sena i utvecklingen, om du har något förslag på bra träning? Både mentalt och fysiskt. Skulle bli väldigt glad för svar.

• Svar på tråden råd om sent utvecklat barn
  • Anonym

kan tillägga att jag endast jobbat i ett år inom förskola så jag är rätt färsk rent allmänt.

• Förskolepedagogen

Tack för din fråga!
    Ja, jag har haft några barn med liknande "problem".
    Just idag var jag på en utbildning om barn med språkstörningar som min hemkommun erbjöd. Vad finns i din kommun?
    Vi fick tips på böcker, de fanns visserligen redan när jag gick min utbildning för 20 år sen men räknas fortfarande som aktuella. ex Vägen till språket, Motorik för tumlare och fumlare etc.
    Vad som är viktigt med små barn är att du talar med korrekt språk men lätta ord. Benämn det ni gör ex nu tar vi på din röda strumpa.
    Bilder som stöd för förståelsen brukar också fungera bra. Ta bild på barnets ytterkläder och visa vad ni ska göra. Bild på lunchen, samlingen osv.
    Kan barnet leka?
    Prova tittutlekar på skötbordet,
    Håll i barnets händer och försök få barnet att sitta upp och
     " träna sit - ups"
    Jobba med grundrörelser som stödja, krypa, åla, hänga? gå med stöd osv.
    Ta kontakt med förskolepsykolog och be att få konsultation.
    Kontrollera vad kommunen har för resurser. Logoped, BVC, osv
    Hur tänker föräldrarna kring sitt barn? Talar de om sitt barn, till sitt barn eller med sitt barn?
    Vi fick listor på vad som kan vara bra att kontrollera och observera. Har de inte hemma just nu.
    Rådfråga en erfaren äldre kollega, ofta sitter de inne med många svar.

Lycka till och hör gärna av dej igen!
    Mvh Inger

Svar på tråden råd om sent utvecklat barn