• Icnivad

Superont i leder, låna kryckor?

Jag har reumatism och fått ett dunderskov.
    Knän och fodleder har svullnat upp till det dubbla.
    Jag kan inte gå, har ingen balans alls, för jag kan inte böja benen.

Kan man låna kryckor nere på vårdcentralen, eller hur ska jag kunna ta mig fram?
    Hur fasen ska jag kunna ta hand om min son (1 år) nu? (mammaledig)

• Svar på tråden Superont i leder, låna kryckor?
  • Loveeeliiie

Ajajaj stackarn!
    Ja, jag tycker, och tror att du kan få låna kryckor på vårdcentralen, du kan alltid ringa och fråga, jag fick låna när jag hade ramlat i en trappa men fick betala 70kr i pant då ^^
    Kan du inte få någon medicin eller något som dämpar svullnaden lite?
    Eller du kanske redan tar mediciner, usch att behöva ha det sådär :(

Hoppas du mår bättre snart! Lycka till!

• Icnivad
    Loveeeliiie skrev 2011-04-06 01:14:36 följande:
    Ajajaj stackarn!
    Ja, jag tycker, och tror att du kan få låna kryckor på vårdcentralen, du kan alltid ringa och fråga, jag fick låna när jag hade ramlat i en trappa men fick betala 70kr i pant då ^^
    Kan du inte få någon medicin eller något som dämpar svullnaden lite?
    Eller du kanske redan tar mediciner, usch att behöva ha det sådär :(

Hoppas du mår bättre snart! Lycka till!
    Jag ska ner till vårdcentralen i morgon och kolla upp mina öron efter öroninflammationen, Ska väll fråga då om jag får låna! :)

Vad jag vet finns det ingen medicin mot svullnaden. Man kan få kortison insprutad i leden, men jag är så förbaskat spruträdd.
    jag går inte på någon medicin alls för tillfället eftersom att jag har mått väldigt bra under en lång tid.
    Så nu är det bara knapra i sig smärtstillande så att jag slipper smärtan i alla fall! :(

Tack :)
  • Loveeeliiie
    Icnivad skrev 2011-04-06 01:18:49 följande:
    Jag ska ner till vårdcentralen i morgon och kolla upp mina öron efter öroninflammationen, Ska väll fråga då om jag får låna! :)

Vad jag vet finns det ingen medicin mot svullnaden. Man kan få kortison insprutad i leden, men jag är så förbaskat spruträdd.
    jag går inte på någon medicin alls för tillfället eftersom att jag har mått väldigt bra under en lång tid.
    Så nu är det bara knapra i sig smärtstillande så att jag slipper smärtan i alla fall! :(

Tack :)
    Oki, bra

Känner med dig! jag är extremt spruträdd :(
    Bra att du mått bra under en tid, det där är ju tyvärr en sjukdom som kommer och går lite som den vill

Jag har liknande symptom som reumatism, men då det inte kommer "tillräkligt ofta" och det inte är någon jätte svullnad (men endå svullnad)  så tror inte läkarna att det är det, dom tror jag fejkar, men jag tror det är något liknande reumatism eller något neurologiskt (stavning?) skit irriterande och ajajaj iaf :(

Får jätte ont i lederna, antingen bara i ena eller båda benet eller ena sidan av kroppen eller som när det är värst, i varenda led i kroppen, sitter bara i lederna och liksom trycker och drar samtidigt, kan inte stå, gå eller knappt röra mig, smärstillande och extrem värme är det enda som hjälper (kommer nästan bara efter att jag var ute i kalla luften på vintern, men jag behöver inte ha ansträngt mig eller vart kallt klädd) tex, om jag har i vänster ben så kan jag doppa den i kokande vatten typ, och det känns inte varmt utan bedövar bara, men om jag doppar i det "friska" benet så bränner jag mig.. har vid några tillfällen kollapsat totalt i badrummet eller brevid sängen, men ofta så har det bara hänt på natten eller väldigt sent på kvällen, har aldrig åkt in till sjukhuset då det varit som värst då det håller i sig olika och kan inte ta mig dit heller, känns löjligt att ringa ambulans för något som inte ens syns, men känns! Har hållit i sig som mest 12timmar, och jämnfört med "riktig" reumatism så kanske det är lite, men det gör extremt ont iaf.

En gång hade jag det på morgonen, men jag lära till skolan (bodde i jourhem då och måste sköta skolan) tog smärtstillande och gick till skolan när jag kom dit så började jag storgråta och halta, kunde inte gå, skolsköterskan var såklart inte där så jag fick gå till en kamratstödjare och be om mer värktablett men hon såg på mig att jag led så hon skjutsa hem mig direkt så jag fick gå och lägga mig i en varm säng. Fick skäll för att jag kom hem..

Jag har som sagt ingen riktig aning om vad det är, vet bara att jag inte tål kyla särskilt bra, hoppas på att bli tagen på allvar någon dag eller flytta till ett riktigt varmt land. Har dessutom odiagnoserad psoriasis, ledproblem och det brukar hänga ihop har jag hört..läkare tar inte mig på så stort allvar :/
    Har andra problem också som tar upp den mesta tiden endå.

Har du nå värktabletter som tar bort det värsta? tar du vanliga som man köper receptfritt eller några extra starka på recept?
  • Syster Nurse

Tror inte de brukar låna ut kryckor längre utan man brukar få köpa för någon hundralappar.

• Icnivad
    Loveeeliiie skrev 2011-04-06 01:36:34 följande:
    Har du nå värktabletter som tar bort det värsta? tar du vanliga som man köper receptfritt eller några extra starka på recept?
    Det där med kryckor sket sig. Det svullnade upp totalt i händerna och handlederna, så jag fick åka in på sjukhus.
    Fick starka smärstillande och kortisontabletter utskrivet, så nu kan jag nästan röra mig normalt igen!

Har de tagit blodprover på dig?
    Reumatism komemr ju i skov. Man kan må bra en längre tid, och sen kommer det tillbaka.
    Men har man väl fått diagnosen, så kommer man inte bli av med den (om man inte har JIA)
    Man brukar ju kunna se RA i blodprovet.
    Låter ju helt klart som om du har någon form av reumatism.
    det finns ju ändå över 100 olika sorter, och som du säger, psoriasis och RA brukar ju kunna hänga ihop.
  • Loveeeliiie
    Icnivad skrev 2011-04-09 11:24:15 följande:
    Det där med kryckor sket sig. Det svullnade upp totalt i händerna och handlederna, så jag fick åka in på sjukhus.
    Fick starka smärstillande och kortisontabletter utskrivet, så nu kan jag nästan röra mig normalt igen!

Har de tagit blodprover på dig?
    Reumatism komemr ju i skov. Man kan må bra en längre tid, och sen kommer det tillbaka.
    Men har man väl fått diagnosen, så kommer man inte bli av med den (om man inte har JIA)
    Man brukar ju kunna se RA i blodprovet.
    Låter ju helt klart som om du har någon form av reumatism.
    det finns ju ändå över 100 olika sorter, och som du säger, psoriasis och RA brukar ju kunna hänga ihop.
    AJ! Stackarn!
    Men bra att kortisonet och dom starka smärtstillande funka.

Nej, dom har tagit en massa andra blodprov men just det vägrar dom, eller ja 3 olika läkare sa nej till det och sen tröttna jag på att fråga. Just psoriasis har 2 sagt att jag inte kan ha då jag inte har det i närmsta släkten  (men jag har en lillebror som har det, fast hans pappa har det också och det är inte min pappa) men en sa att jag kanske hade det så då fick jag testa några krämer som tyvärr inte funkade så bra, men jag vet att det finns andra sorter men jag har flyttat runt nu så har inte kontakt med den gamla läkaren, som inte jobbar kvar där heller.
    Jag har inga andra typiska tecken på psoriasis än i hårbotten och ledvärken kommer som sagt inte ofta.
    en lillsyrra till mig går igenom en utredning för psoriasis just nu också, hon har typiska "eksem" och fläckar på huden. Får se om hon får någon diagnos, då kanske jag kan använda det för att tvinga dom att ta mig på allvar ^^ Visst, det syns inte så mycket eller stör mig jätte mycket, men det är pinsamt att gå till frisör eller låta någon hålla på med mitt hår och ibland kliar och svider det.
    Ledvärken är hemsk när den väl kommer.

Ska försöka fixa en ny läkare nu, och förhoppningsvis lyssnar den.
    Får se helt enkelt, medans så gör jag vad jag kan för att lindra allt.

(blekning gör hårbotten bättre konstigt nog och smärtstillande och värme gör ledvärken bättre)
  • Pimpinellan
    Syster Nurse skrev 2011-04-06 14:45:12 följande:
    Tror inte de brukar låna ut kryckor längre utan man brukar få köpa för någon hundralappar.
    Så är det här tyvärr. Jag fixade en "käpp" av en gammal skidstav,men skulle det bli värre ont nån gång så drar jag mig för att köpa. Så höga skatter vi betalar borde kryckor vara gratis! De går ju för sjuttsingen alldeles utmärkt att använda igen!
  • Icnivad
    Loveeeliiie skrev 2011-04-09 16:29:35 följande:
    Just psoriasis har 2 sagt att jag inte kan ha då jag inte har det i närmsta släkten 
    Konstigt att de säger så!
    Det är ju samma sak mer RA, det brukar ju gå i arv. Men "närmaste" släkten har inte heller RA.
    (kanske för att de vägrar kolla upp det) Den enda jag vet som verkligen har haft reumatisom är min pappas farmor, och det är ju lite långt tillbaka.
    Man borde ju gå på hur man mår/ser ut i stället för att se vad släkten har!
  • Loveeeliiie
    Icnivad skrev 2011-04-10 11:58:53 följande:
    Konstigt att de säger så!
    Det är ju samma sak mer RA, det brukar ju gå i arv. Men "närmaste" släkten har inte heller RA.
    (kanske för att de vägrar kolla upp det) Den enda jag vet som verkligen har haft reumatisom är min pappas farmor, och det är ju lite långt tillbaka.
    Man borde ju gå på hur man mår/ser ut i stället för att se vad släkten har!
    Jag har ofta haft känslan av att läkaren bara vill bli av med mig så snabbt som möjligt när jag är där ibland..
    Dom säger ofta att det bara är att ta en värktablett och vila ett par dagar, har till och med blivit anklagad för att fejka!? och dom ville skicka mig till en psykolog för det, då slutade jag gå dit och led i det tysta istället (då var jag 14år och hade haft ont i lederna i ca. 2år)

Jag har haft allvarlig Anemi (järnbrist) som upptäcktes av en slump när jag var 15år, när jag var 17år upptäcktes det att jag hade allvarlig B12 brist, och när jag var 19år så upptäcktes det att jag hade en menisk skada i vänster knä och början på det i höger som jag troligen gått runt med sen jag började ramla i trappor när jag var 12-13år pga. B12 och järnbristen. Jag har varit vegitarian sen jag var 9år men har aldrig blivit kollad för brister innan 15.

Jag vet inte riktigt vad sjukvården begär av mig egentligen.. jag går dit och säger att jag har problem och dom viftar bort det med "vila, drick, värktablett"
    och sen när jag kommer dit efter att jag själv tagit reda på vad som är fel så blir jag bort viftad med "har inte i släkten, vill ha uppmärksamhet, ljuger, fejkar"

Oki, kommer jag dit med två golfbollar till halsmandlar så har dom lyssnat på att jag har halsfluss, men en gång så trodde dom inte på det eftersom jag precis hade haft det.. men sen ramlade jag och gjorde illa armen illa, och dagen efter så skulle jag till vårdcentralen för att få mer smärtstillande och då kunde jag knappt andas och fick en panikångestattack i väntrummet, då fick jag träffa en ny läkare (nyutbildad) och hon lyssnade!
    hon tog prover, och nej jag hade inte den vanliga sorten streptokocker, men något var endå fel, så då tänkte hon att kanske hade jag någon av dom ovanliga varianterna!? eller kanske en mutation rent av.
    då upptäckte hon också att jag fått en blodblåsa på ena halsmandeln, hon fråga andra läkare och dom hade aldrig sett en sån där, och så stor.. sen fick jag min jävla antibiotika.
    visade sig att min lillsyrra som också hade halsfluss innan hade slarvat med medicinen och var bärare för smittan men inte själv var sjuk, hon fick också en behandling till.
    men nu har den läkaren som sagt slutat och pluggar vidare nu.

Usch, önskar jag kunde få träffa en bra läkare som man kan ha ett tag!
    jag har träffat bra läkare, men då har det alltid varit en tillfällig kontakt på en akutmottagning eller nåt.

Ska skriva in mig på vårdcentralen här efter den 25e, får se hur det går då.
  • Icnivad
    Loveeeliiie skrev 2011-04-10 15:20:22 följande:
    Jag har ofta haft känslan av att läkaren bara vill bli av med mig så snabbt som möjligt när jag är där ibland..
    Dom säger ofta att det bara är att ta en värktablett och vila ett par dagar, har till och med blivit anklagad för att fejka!? och dom ville skicka mig till en psykolog för det, då slutade jag gå dit och led i det tysta istället (då var jag 14år och hade haft ont i lederna i ca. 2år)

Jag har haft allvarlig Anemi (järnbrist) som upptäcktes av en slump när jag var 15år, när jag var 17år upptäcktes det att jag hade allvarlig B12 brist, och när jag var 19år så upptäcktes det att jag hade en menisk skada i vänster knä och början på det i höger som jag troligen gått runt med sen jag började ramla i trappor när jag var 12-13år pga. B12 och järnbristen. Jag har varit vegitarian sen jag var 9år men har aldrig blivit kollad för brister innan 15.

Jag vet inte riktigt vad sjukvården begär av mig egentligen.. jag går dit och säger att jag har problem och dom viftar bort det med "vila, drick, värktablett"
    och sen när jag kommer dit efter att jag själv tagit reda på vad som är fel så blir jag bort viftad med "har inte i släkten, vill ha uppmärksamhet, ljuger, fejkar"

Oki, kommer jag dit med två golfbollar till halsmandlar så har dom lyssnat på att jag har halsfluss, men en gång så trodde dom inte på det eftersom jag precis hade haft det.. men sen ramlade jag och gjorde illa armen illa, och dagen efter så skulle jag till vårdcentralen för att få mer smärtstillande och då kunde jag knappt andas och fick en panikångestattack i väntrummet, då fick jag träffa en ny läkare (nyutbildad) och hon lyssnade!
    hon tog prover, och nej jag hade inte den vanliga sorten streptokocker, men något var endå fel, så då tänkte hon att kanske hade jag någon av dom ovanliga varianterna!? eller kanske en mutation rent av.
    då upptäckte hon också att jag fått en blodblåsa på ena halsmandeln, hon fråga andra läkare och dom hade aldrig sett en sån där, och så stor.. sen fick jag min jävla antibiotika.
    visade sig att min lillsyrra som också hade halsfluss innan hade slarvat med medicinen och var bärare för smittan men inte själv var sjuk, hon fick också en behandling till.
    men nu har den läkaren som sagt slutat och pluggar vidare nu.

Usch, önskar jag kunde få träffa en bra läkare som man kan ha ett tag!
    jag har träffat bra läkare, men då har det alltid varit en tillfällig kontakt på en akutmottagning eller nåt.

Ska skriva in mig på vårdcentralen här efter den 25e, får se hur det går då.
    För mig tog det nog 1½-2 år innan jag fick min diagnos. Och när jag fick diagnosen så "glömmde" min doktor att berätta för mig att hon givit mig en diagnos. :P
Svar på tråden Superont i leder, låna kryckor?