Icnivad skrev 2011-04-10 11:58:53 följande:
Konstigt att de säger så!
Det är ju samma sak mer RA, det brukar ju gå i arv. Men "närmaste" släkten har inte heller RA.
(kanske för att de vägrar kolla upp det) Den enda jag vet som verkligen har haft reumatisom är min pappas farmor, och det är ju lite långt tillbaka.
Man borde ju gå på hur man mår/ser ut i stället för att se vad släkten har!
Jag har ofta haft känslan av att läkaren bara vill bli av med mig så snabbt som möjligt när jag är där ibland..
Dom säger ofta att det bara är att ta en värktablett och vila ett par dagar, har till och med blivit anklagad för att fejka!? och dom ville skicka mig till en psykolog för det, då slutade jag gå dit och led i det tysta istället (då var jag 14år och hade haft ont i lederna i ca. 2år)
Jag har haft allvarlig Anemi (järnbrist) som upptäcktes av en slump när jag var 15år, när jag var 17år upptäcktes det att jag hade allvarlig B12 brist, och när jag var 19år så upptäcktes det att jag hade en menisk skada i vänster knä och början på det i höger som jag troligen gått runt med sen jag började ramla i trappor när jag var 12-13år pga. B12 och järnbristen. Jag har varit vegitarian sen jag var 9år men har aldrig blivit kollad för brister innan 15.
Jag vet inte riktigt vad sjukvården begär av mig egentligen.. jag går dit och säger att jag har problem och dom viftar bort det med "vila, drick, värktablett"
och sen när jag kommer dit efter att jag själv tagit reda på vad som är fel så blir jag bort viftad med "har inte i släkten, vill ha uppmärksamhet, ljuger, fejkar"
Oki, kommer jag dit med två golfbollar till halsmandlar så har dom lyssnat på att jag har halsfluss, men en gång så trodde dom inte på det eftersom jag precis hade haft det.. men sen ramlade jag och gjorde illa armen illa, och dagen efter så skulle jag till vårdcentralen för att få mer smärtstillande och då kunde jag knappt andas och fick en panikångestattack i väntrummet, då fick jag träffa en ny läkare (nyutbildad) och hon lyssnade!
hon tog prover, och nej jag hade inte den vanliga sorten streptokocker, men något var endå fel, så då tänkte hon att kanske hade jag någon av dom ovanliga varianterna!? eller kanske en mutation rent av.
då upptäckte hon också att jag fått en blodblåsa på ena halsmandeln, hon fråga andra läkare och dom hade aldrig sett en sån där, och så stor.. sen fick jag min jävla antibiotika.
visade sig att min lillsyrra som också hade halsfluss innan hade slarvat med medicinen och var bärare för smittan men inte själv var sjuk, hon fick också en behandling till.
men nu har den läkaren som sagt slutat och pluggar vidare nu.
Usch, önskar jag kunde få träffa en bra läkare som man kan ha ett tag!
jag har träffat bra läkare, men då har det alltid varit en tillfällig kontakt på en akutmottagning eller nåt.
Ska skriva in mig på vårdcentralen här efter den 25e, får se hur det går då.