• emmer01

Otroligt arg 1 åring...

Våran snälla lilla tjej har vänt, hon är so otroligt arg hela tiden. Hon vaknar arg och somnar arg, ska tillägga att hon har inte sovit mer än 4-5 timmar i sträck sen hon var 4 månader och hon är snart 13 mån.
    Är det någon annan som upplevt att det blir så här efter 1 år. Hon slåss och skriker så fort hon inte får som hon vill och otroligt mammig. Hennes pappa kan inte trösta henne på kvällar och nätter längre utan det är bara jag som gäller.
    Hennes humör sida vid sida med ytterst lite sömn börjar nu att tära på oss, orkar inte hålla humöret uppe längre..
    Känns detta igen?

• Svar på tråden Otroligt arg 1 åring...
  • AnPa

Vår lille kille är också 13 mån (född 24/2) och han blir väldigt arg när han inte får som han vill. Sen sover han oroligt och har gjort sen han började lära sig krypa vid 8 mån. Vår BVC-sköterska menade att det är fullt normalt, barn som lär sig saker sover ofta sämre och mer oroligt. Vid 1 år är det någon slags utvecklingsfas vad jag förstått, där bebben ofta blir mer mammig (eller pappig om det är pappan som är hemma). Men det löser nog sig för er snart ska du se! Hur sover hon dagtid? Tänkte med tanke på nattsömnen.

• emmer01
    AnPa skrev 2011-04-06 07:31:18 följande:
    Vår lille kille är också 13 mån (född 24/2) och han blir väldigt arg när han inte får som han vill. Sen sover han oroligt och har gjort sen han började lära sig krypa vid 8 mån. Vår BVC-sköterska menade att det är fullt normalt, barn som lär sig saker sover ofta sämre och mer oroligt. Vid 1 år är det någon slags utvecklingsfas vad jag förstått, där bebben ofta blir mer mammig (eller pappig om det är pappan som är hemma). Men det löser nog sig för er snart ska du se! Hur sover hon dagtid? Tänkte med tanke på nattsömnen.
    Okej, hon har ju lärt sig att gå för ett tag sen, så kanske spelar in lite. På dagarna sover hon ca två-tre timmar mellan 11-14 sen inget mer, ibland blir det bara en timme. Ska tillägga att hon äter väldigt dåligt efter vinterns magsjukor. Vi går bara och väntar på att det ska bli bättre, hon fick sin första tand vid 4 månader och det är efter det som sömnen började strula :(
  • AnPa

Det kan jag förstå. Vår lille fick inte tänder förns vid 10 mån (otroligt skönt!) och har nu 2 st men det har strular ordentligt med både sömn, feber och x antal blöjor vid de gångerna. Men om hon precis har börjat gå så har hon ju lite en helt ny värld att upptäcka, så det kanske beror på det? Det är så svårt tycker jag, man vill gärna ha svar på varför de beter sig som de gör, vore enklast om DE kunde svara på varför ;) Vår kille sover ungefär som er tjej, fast ofta uppdelat på 2 gånger. Annars somnar han för tidig på kvällen och vaknar igen för att han tror att det var en sovpaus. Sen får jag sitta där vid 22-23 på kvällen och försöks natta om en pigg lekglad unge :P

• emmer01
    AnPa skrev 2011-04-06 07:43:45 följande:
    Det kan jag förstå. Vår lille fick inte tänder förns vid 10 mån (otroligt skönt!) och har nu 2 st men det har strular ordentligt med både sömn, feber och x antal blöjor vid de gångerna. Men om hon precis har börjat gå så har hon ju lite en helt ny värld att upptäcka, så det kanske beror på det? Det är så svårt tycker jag, man vill gärna ha svar på varför de beter sig som de gör, vore enklast om DE kunde svara på varför ;) Vår kille sover ungefär som er tjej, fast ofta uppdelat på 2 gånger. Annars somnar han för tidig på kvällen och vaknar igen för att han tror att det var en sovpaus. Sen får jag sitta där vid 22-23 på kvällen och försöks natta om en pigg lekglad unge :P
    Ja dessa tänder är inte roliga! Hon har nu 8 st, fyra uppe och fyra nere..
    När somnar eran lille på kvällen? Vi lägger våran tjej vid sju halv åtta...
  • AnPa

Oj, det är lite olika beroende på vad vi gjort på dagen. Har det varit full rulle så däckar han kl 20 och äter knappt upp vällingen. Annars somnar han mellan 20-20.30 ungefär. Ibland vaknar han vid 21.30 och får för sig att han ska busa, han sover ofta oroligt på kvällarna innan han kommit ner i djupsömn. Om han vaknar så får han ligga brevid oss och sen lyfter jag över honom till hans säng när han somnat.

• emmer01
    AnPa skrev 2011-04-06 08:41:22 följande:
    Oj, det är lite olika beroende på vad vi gjort på dagen. Har det varit full rulle så däckar han kl 20 och äter knappt upp vällingen. Annars somnar han mellan 20-20.30 ungefär. Ibland vaknar han vid 21.30 och får för sig att han ska busa, han sover ofta oroligt på kvällarna innan han kommit ner i djupsömn. Om han vaknar så får han ligga brevid oss och sen lyfter jag över honom till hans säng när han somnat.
    Aha okej. Pratade precis med bvc om allt, och hon föreslog just två kortare sov syunder på dagen så jag börjar idag! Så nu sover lillan och får sova ca en timma och sen vid 13 igen. Får se om humöret blir lite bättre ikväll!!!
    Och kanske är det så att hon orkar vara uppe lite längre....
Svar på tråden Otroligt arg 1 åring...