• Anonym (ML)

Kan inte somna själv längre

Hej,

vi har en fantastisk, snart 9 månader gammal pojke som har fått problem med att somna själv. Han har sedan han var ungefär 3 månader gammal velat somna själv i sin egen säng och har nöjt gjort det både på dagen och på kvällen. Men nu, efter två långa sjukdomsperioder då han bara ville vara i famnen, måste vi bära honom till sömns både på dagen och kvällen. Vi har försökt att få honom att somna själv men det slutar alltid med att han antingen blir jätteledsen eller att han ska leka i sängen. Han vaknar nu också och är orolig på nätterna vilket jag kan förstå då han inte somnat där han vaknar. Vi har samma rutiner och han somnar samma tid varje kväll men själva insomnandet har blivit som en ond cirkel som vi inte kan ta oss ur. Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Kan inte somna själv längre
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag vill bara understyrka att det låter helt förståligt att han har svårigheter med sömnen. Dels på grund av infektionerna och dels på grund av den utvecklingsfas som brukar pågå i hans ålder. Ofta har den första separationsfasen inträtt någon gång från sex månader och framåt, vilket oftast märks på sömnen i första hand. Barnen blir mer oroliga, vaknar oftare och får svårigheter att somna om utan kroppskontakt. Detta gäller alltså även de barn som sovit bra tidigare.

Min erfarenhet, om man vill att barnet skall somna själv på kvällen, att man måste ha tydliga rutiner och att man som föräldrar är överens om hur man skall gå tillväga. Barn känner om man gör något som går emot ens vilja/känsla. Det finns nästan lika många metoder som familjer.
    Ett relativt vanligt sätt är dock att man lägger barnet, sitter bredvid och tar endast upp barnet om det inte går att lugna på annat sätt. Så fort barnet lugnat sig lägger man ned det igen (så håller man på tills barnet somnat..phu ;).

Oavsett hur man gör är mitt råd att man börjar lägga barnet när det är trött, inte en bestämd tid. På så vis spar man massor av energi och processen blir kortare. Normalt brukar det märkas skillnad redan på tredje dagen, men jag skulle räkna med en vecka.

Att han kommer vakna på nätterna, får ni räkna med. Det brukar dock vara enklare att få barn att somna om effektivare, om man har en tydlig läggningsrutin.

MVH Christine

Svar på tråden Kan inte somna själv längre