• Trollet i skogen

Född i vecka 25 +5 är nu gravid i vecka 24. Sjukskrivning?

Jag fick ett barn för tio år sedan i vecka 25+5, ingen vet varför, efteråt kunde man se att moderkakan hade nästan helt lossnat.
    Allt gick bra.
    Nu är jag gravid igen och är i vecka 24, jag går på MamaMia i Stockholm och har en jättebra barnmorska. Mitt jobb är väldigt stressig och dom senaste tre veckorna har det varit ännu stressigare än vanligt.
    Jag har haft ont i magen men jag är ingen som beklagar mig, tänkt att det ska känna så här osv. Förra veckan hos barnmorskan när jag berättar att jag inte sover på nätterna och hur det är på jobbet. Så tycker hon att det är en bra idé med sjukskrivning. Min första tanke är DET  GÅR INTE! Ingen har tid att göra mitt jobb osv. Men jag har fått ett barn prematurt och det finns en risk att det händer igen. Hon bokar en akut läkartid två dagar senare.

Läkaren vi träffar säger att heltidssjukskrivning inte är akutellt då försäkringskassan inte godkänner det om man inte är inlagd på sjukhus. Jag blev helt ställd. Jag har förstått att mitt onda i magen skulle beskrivas som sammandragningar. Höll på att börja gråta och bara gå därifrån. Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv (17år)  varit sjukskriven max 10gånger. En gån en månad och när mitt barn föddes i vecka 25 blev jag sjukskriven tre månader tlls han var hemma och föräldraledigheten började.
    Jag ber inte om hjälp, jag utnyttjar inte systemen, inte ens på det sätt man får och borde. Min inställning är att man jobbar, tjänar pengar och rättar munnen efter matsäcken.

Men nu känner jag att jag inte orkar, orkar ha on i magen, orkar oroa mig, orkar springa på toa var 5:e minut för att kolla att jag inte blöder.
    Jag blev tyst, som tur var hade jag med mig min underbara sambo som pratade i mitt ställe och jag fick tre veckors sjukskrivning men med orden att det inte är säkert att försäkringskassan godkänner.

Det har inte varit tal om spec. mödravård, jag frågade om jag skulle söka mig till det redan före vi valde att gå dit men det tycket dom inte behövdes. Vi fick så bra kontakt med barnmorskan att vi inte kände oss oroade från början.

Hur har det varit för er som fött extremt underburna barn vid nästa graviditet? Har ingen lust att få psykiskstress pga detta, det räcker liksom med den vanliga oron.

• Svar på tråden Född i vecka 25 +5 är nu gravid i vecka 24. Sjukskrivning?
  • Cocco

Min kompis var heltidsjukskriven för hotande förtidsbörd från v20 nu precis. Hon har också fått en prematur förut.
    Iofs så var hon gravid med tvillingar men sjukskrivningen började ju rätt mycket tidigare.
    Har ni lite sparpengar kan du ju om jobbet gå med på det vara t.ex halvtidsjukskriven men inte jobba resterande 50%. Sen sista månaden så får man ta föräldrapenning om man inte får igenom en sjukskrivning.

• Trollet i skogen

Ja det är ju ett dumt allternativ. Är det bara sist månaden man får ta u t föräldrapenning? En bekant sa att man kan göra det redan två månader före.

• Dohgon

Jag blev sjukskriven 50% i v 21+ sen heltid v 25+ ända fram till förlossning. jag har inga barn alls sen tidigare men jag väntade som coccos kompis tvillingar och riskerade att de kom väldigt tidigt. försäkringskassan bråkade ingenting med oss som tur är men det är inte alltid de beviljar och svårare om man väntar ett barn. men risk för förtidsbörd brukar de godkänns som jag förstått det.
    du kan söka havandeskapspeng eller vad det heler annars kan man ta ut föräldraledighet från 6 v innan BF om jag inte minns fel.

• Dohgon

Tror det kan vara svårt att få det då. måste väl finnas någon risk med arbetet för att få det tyvärr =/

• Cocco

Det är betydligt lättare att få igenom en sjukskrivning för hotande förtidsbörd när man har fått prematurt tidigare.

• FruG

Jag har vart sjukskriven sen vecka 7 100% och ska vara det fram till förlossning.

Anledningen är försvagad livmoderhals och hotande förtidsbörd. Har fått två barn lite prematur innan i vecka 33+ och sen en i vecka 35+. Sen fick vi en tredje son 20+ som då inte överlevde för ett år sen.

Har inte haft någa bekymmer alls med f-kassan ang min heltidssjukrivning. De ringer mig ibland och frågar hur jag mår om jag e mycket orolig osv.. Tycker att de är jättebra att ha med att göra och min handläggare bryr sig verkligen om att vi ska få ett levande barn den här gången.

Går dessutom på vul + ul varje vecka på spec mvc och har gjort sen tidig graviditet. De har verkligen störtkoll på mig den här gången.

Så jag tror att du kan bli heltidssjuskriven eftersom du faktiskt fött så tidigt en gång innan. Och jag kan nog tycka att du borde ha koller på spec mvc.

• Kinya

Jag jobbar på kontor och fick igenom min 50% sjukskrivning för hotande förtidsbörd. FK godkände helt utan problem. Jag hade sammandragningar som gjorde ont redan i v20. Min dotter föddes 5 veckor för tidigt. De vet inte varför.

• fru Elle

Rekomendationen är deltidssjukskrivning. ttp://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod/prematurtvarkarbete-hotandefor

Det kanske räcker i vissa fall, men när du har en haft en prematur födsel tidigare och har börjat få sammandragningar så tycker jag att man borde göra en annan bedömning.

Blev själv sjukskriven på 100 % tre månader innan BF. Hade ingen prematur födsel i bagaget sen tidigare. Har också ett kontorsjobb, det var en väldigt stressig period på jobbet när jag fick många och kraftiga sammandragningar som gjorde ont. Tog upp det med min BM som bokade en läkartid. Blev sjukskriven pga risk för prematur födsel samt för foglossningen jag hade. Att jag skulle bli sjukskriven och på 100% var inget som jag föreslog utan det var läkarens bedömning. Tror att mina sammandragningar var stressrelaterade. Hade fortfarande sammandragningar efter jag blev sjukskriven men de som gjorde ont och som gjorde att jag inte kunde röra mig minskade.

Att få kraftiga sammandragningar så tidigt i graviditeten är ju stressande bara det. Finns ju ingen anledning att riskera en prematur födsel. Hoppas att du får behålla barnet i magen lite längre denna gång.

Molly 2008 och Harry 2010
Svar på tråden Född i vecka 25 +5 är nu gravid i vecka 24. Sjukskrivning?