• ludicrous

När är det dags för veckopeng?

Min dotter är 5 år. När hon säger att hon vill ha något, t.ex. om hon ser reklam för en barbie hon vill ha, säger vi att kan ju spara till den själv. Men tjena, hur lätt är det när man inte får pengar att spara? Hon kan få tjäna lite pengar genom att t.ex. plocka grenar när vi klippt träd eller så, sen får hon 1000 kr på sin födelsedag av sin gammelmormor. Men ska man spara till en barbie eller så så tar det ju lite tid.

När brukar vara en bra ålder att börja få veckopeng och vad ska man ha för "krav". Kan man kräva att en 5åring ( född i januari 2006) ska ha städat sitt rum och sånt för att få veckopeng?

5 eller 10 kr som veckopeng? om hon ska ha och köpa godis för räcker ju knappast 5 kr, om hon nu vill lägga pengarna på det istället för att spara, eller ska vi köpa godis och hon får pengarna till annat.?

Sambons två pojkar kommer varannan helg, vi brukar köpa en skål godis och så får alla äta liksom, inte ditt eller mitt oftast..

• Svar på tråden När är det dags för veckopeng?
  • Miss Cee

En femåring tycker jag absolut är stor nog för veckopeng. De flesta börjar nog ge mycket tidigare än så.

5-10kr tycker jag är väl lite, det räcker inte till något alls och är inte ens lönt att spara om hon vill ha en Barbie tex.
    Om hon aldrig betalar sitt lördagsgodis själv så skulle jag iaf 10-20kr/veckan. Om tanken är att hon även ska kunna köpa godis så skulle jag ge 30-40kr, då kan hon köpa en sån där blandgodispåse (tex Tom & Jerry el liknande) för hälften och spara andra hälften.

En lämplig utbetalning är kanske att man städar sitt rum på fredag eftermiddag, när det är färdigt får man sin "veckopeng" och kan gå och köpa lördagsgodis :)

• Eriksson

Ju tidigare man börjar med veckopeng desto bättre uppfatning får barnet om pengar och dess värde. Sen tycker jag att dom kan ha en liten uppgift med. Hur mycket man ska ge är ju vad man tycker är rimligt och har råd med.

• Shirin85

Jag har en femåring som får 20 kronor i veckopeng, hon får den varje fredag och går direkt och lägger den i spargrisen. Vet inte riktigt om hon inser värdet av pengarna men hon tycker att det känns lite stort med pengar.
    Två tior vill hon helst ha, de är finast!
    När hon ville ha en målarbok för några månader sedan, kostade 89 kronor så sade jag att det krävdes nio stycken av tiorna så fick vi sitta och räkna och sedan var hon äkta stolt över att kunna köpa målarboken med prinsessor och älvor i.  En krona tillbaks också Skrattande
    Förutsättningen är att hon sköter sig och är snäll mot familjen, det är hon alltid.
    Tycker det är en bra grej att göra med barnen, ger dom säkert lite självkänsla i affärer hehe.
    Godis står vi för, men om din tjej ska betala godis så kanske hon ska ha lite mer.

Svar på tråden När är det dags för veckopeng?