• Ella Mia

Hur beräkna smörgåstårteportioner?

Ska laga smörgåstårta till 7 personer.

Har hittat ett recept till 4 port. där det används 12 skivor kantskuret landgångsbröd i fyra lager med tre lager fyllning av bl.a. lax, räkor, ägg och tonfisk. Jag hade tänkt dubbla detta för att det ska bli åtta bitar, men låter inte 24 skivor tokmycket? Hur mycket skulle ni göra? 

Här är receptet:
    http://www.recept.nu/1.283233/anette_rosvall_och_emma_hamberg/mackor_wraps/fisk_skaldjur/smorgastarta

• Svar på tråden Hur beräkna smörgåstårteportioner?
  • Josefine89

Jag hade gjort på 24 skivor.
    Min erfarenhet av smörgåstårtor är att folk äter alltid mycket då det är galet gott :)
    Bättre att göra lite för mycket än för lite :)

Lycka till!

• Ella Mia

Fast det är ju nästan 4 landgångar per person och i många andra recept är det 1-1½ skiva per port...

• tessum

Jag gjorde smörgåstårta till min systersons dop men med formfralla (bortskurna kanter), jag hade 3 lager med bröd och 2 lager fyllning.

Vi räknade på ca 3 brödskivor per portion och det stämde in ganska bra.

• Ella Mia

Hittade nästan identiskt recept på annat ställe med samma mängd ingredienser, men här angavs det räcka till tolv personer i stället för fyra. Blir nog bra till sju.

• mimsan01

Jag tror att recept på smörgåstårta brukar beräknas så att en bit motsvarande en skiva formfranska är en portion. Så om man tar tre landgångsskivor och lägger bredvid varandra så brukar det bli ca 9 bitar. Men sen är min erfarenhet att folk oftast äter lite mer.

• 636

Hur stor smörgåstårta ska man göra till 25 pers? kan man blanda leverpastejlager, skinklager och tonfisklager i en smörgåstårta?

Svar på tråden Hur beräkna smörgåstårteportioner?