• Anonym (Råttan)

Hjälp mig , vi måste få ordning på vår ekonomi !!

Jag och min make har haft det väldigt kämpigt men ekonomin länge och det är ett under
    hur vi lyckas överleva månad efter månad .
    Vi har haft enormt dåligt med pengar de senaste året ungefär då min man inte fått ut en full lön på bra länge, han har varit sjukskriven för psykiska skäl och  efteråt inte klarat att jobba en hel vecka då han blundat för pengarna vi faktiskt måste få in och  jag får lägsta fp så vi har haft det dåligt. 
    Nu har min man öppnat ögonen och går till sitt arbete så denna månaden blir det förhoppningsvist full lön för första gången på många månader  !

Kronofogden tar pengar från hans lön varje månad så vi kan inte kasta pengar runt oss
    men vi måste bli mer ekonomiska och få fram en budget men hur gör man ?
    Jag har tyckt att vi är duktiga som storhandlat och kommit undan billigt men
    så får man månadsbeskedet från ICA  och ser hur mycket vi har handlar där i månaden,
    jag får en chock , då är det små handling ( blir ju lite middagar men ingen storhandling där ) men kan vara några tusen vi handlat för  .
    Jag förstår inte hur det gått till för  vi har ju knappt haft pengar , fått låna pengar för att överleva !

Hur gör man för att ha en realistisk budget ?
    Hur håller man koll på vilka pengar som är till vad ?

Vi är medvetna om att vi varit totalt blåsta och oekonomiska , men nu vill vi verkligen reda
    ut denna soppan och kunna spara lite pengar till nöjen och få en buffert om vi får oväntade utgifter.

• Svar på tråden Hjälp mig , vi måste få ordning på vår ekonomi !!
  • Red drum

Hej!

Jag använder vanligt excel- dokument.

I två kolumner skriver du era inkomster och sen alla utgifter. Jag kan maila vår mall med alla uträkningar, så kan ni använda den. Ge mig din vanliga mail, så ska jag fixa det! Den är jättekäck och ger en suverän blick för hela året om man så vill!

• SunnyBunny

Bästa kan jag tycka är att ta kontakt med eran ekonomiska rådgivare på eran bank så hjälper dem er med en budget. Lycka till!

• Anonym (kommunalarbetare)

eller gå till en budgetrådgivare i kommunen, de kan ibland hjälpa till att få lån omlagda så att det blir lättare samt hjälpa till att få struktur på ekonomin. Lycka till!

• Anonym (Råttan)

Har ett lån som inte står i vårt namn men det ordnade vi så månadskostnaden gick ner.
    Just biten med räkningarna i sig har vi ordnat men det är hur man ska hushålla med pengarna som blir över efter räkningarna är betalda vi har stora problem med.

Hur ska man "öronmärka" pengar till ex. mat mm och veta att man inte gjort av med mer än så & hur man ska försöka räkna ut hur man ska hushålla så man ändå har pengar kvar varje månad ?!

Säkert jättedumma frågor men som sagt vi har slarvat & inte tänkt längre än näsan går på oss vilket resulterat till en ekonomi körd i botten.

• Anonym

Att lägga upp en budget, gör man lättast genom att först identifiera vart pengarna har tagit vägen, vad har ni lagt pengarna på?

Sedan utgår man från vad man får in, och hur mycket av dessa pengar man kan spendera på olika saker. Boende, räkningar, mat, kläder etc.

Det svåra är sedan att hålla sig inom budgeten... Men det finns många trådar här på FL om tips på billig mat och liknande, så det finns gott hopp om att lösa det Lycka till!

• Idis1
    Anonym (Råttan) skrev 2011-04-06 11:41:45 följande:
    Hur ska man "öronmärka" pengar till ex. mat mm och veta att man inte gjort av med mer än så & hur man ska försöka räkna ut hur man ska hushålla så man ändå har pengar kvar varje månad ?!

Ett tips under en övergångsperiod kan faktiskt vara att hämta ut månadens pengar i kontanter och lägga i kuvert. Tex ett kuvert för matpengar vecka 1, vecka 2 osv. Om du har koll på vad som är normalt att lägga på mat under en månad (titta på konsumentverkets hemsida) kan du ju lätt dela upp det på antalet veckor i månaden och sedan på så sätt öronmärka pengarna för att slippa att pengarna tar slut innan månaden.

Sedan kanske du kan lösa det genom att bara ha en veckas pengar i taget på personkontot och ha resten på något slags kapitalkonto, så att de är lätta att komma åt och föra över vecka för vecka.
  • SeTa

När vi hade svårt att få pengarna att räcka till gjorde jag i ordning burkar eller kuvert med veckans matpeng i.
    4 kuvert för det som behövs till mat. En burk för pengar till kläder, oförutsedda utgifter osv och ett konto (där man inte får ta ut pengar gratis) där det hela tiden går in en liten summa. Kan handla om en hundring till en början bara.

Alltså: betala alla räkningar, dela upp summan som blir kvar, lägg i kuvert/burkar.

• Anonym
    Anonym (Råttan) skrev 2011-04-06 11:41:45 följande:
    Har ett lån som inte står i vårt namn men det ordnade vi så månadskostnaden gick ner.
    Just biten med räkningarna i sig har vi ordnat men det är hur man ska hushålla med pengarna som blir över efter räkningarna är betalda vi har stora problem med.

Säkert jättedumma frågor men som sagt vi har slarvat & inte tänkt längre än näsan går på oss vilket resulterat till en ekonomi körd i botten.

Håll stenhårt i pengarna och köp bara det absolut nödvändigaste. Bara enkel mat (finns massa tips i andra trådar), inget godis, inga tidningar, inga kläder (om inte något behöves akut) o.s.v. Dagen innan lönen kommer tar ni en titt på kontot och ser hur mycket ni har kvar att spendera på sånt som är mindre nödvändigt.

Det är lätt att få för sig att man måste passa på att köpa saker "medan man har pengar", men pengarna försvinner ju ingenstans om man inte köper något för dem! Det som blivit över från förra månaden går lika bra att använda denna månaden, eller nästa.
  • Anonym

Jag har också problem att få pengarna att räcka, känner igen mig. För att få en bra överblick har jag  öppnat flera nya konton; nu går en del av lönen automatiskt från lönekontot till följande konton:

barnens spar (rörs aldrig)
    mitt buffertspar (rörs sällan eller aldrig)
    högtider (jul eller födelsedagar)
    semester
    barnkläder m.m. (överför 1000 kr/mån som ska gå till kläd- och skoköp för två barn.)

Dessutom sätter jag in pengar på Coop-kortet och tankkortet. Pengarna som (förhoppningsvis) blir kvar på lönekontot kan jag sedan använda under månaden.

Svar på tråden Hjälp mig , vi måste få ordning på vår ekonomi !!