Hjälp mig , vi måste få ordning på vår ekonomi !!
Jag och min make har haft det väldigt kämpigt men ekonomin länge och det är ett under
hur vi lyckas överleva månad efter månad .
Vi har haft enormt dåligt med pengar de senaste året ungefär då min man inte fått ut en full lön på bra länge, han har varit sjukskriven för psykiska skäl och efteråt inte klarat att jobba en hel vecka då han blundat för pengarna vi faktiskt måste få in och jag får lägsta fp så vi har haft det dåligt.
Nu har min man öppnat ögonen och går till sitt arbete så denna månaden blir det förhoppningsvist full lön för första gången på många månader !
Kronofogden tar pengar från hans lön varje månad så vi kan inte kasta pengar runt oss
men vi måste bli mer ekonomiska och få fram en budget men hur gör man ?
Jag har tyckt att vi är duktiga som storhandlat och kommit undan billigt men
så får man månadsbeskedet från ICA och ser hur mycket vi har handlar där i månaden,
jag får en chock , då är det små handling ( blir ju lite middagar men ingen storhandling där ) men kan vara några tusen vi handlat för .
Jag förstår inte hur det gått till för vi har ju knappt haft pengar , fått låna pengar för att överleva !
Hur gör man för att ha en realistisk budget ?
Hur håller man koll på vilka pengar som är till vad ?
Vi är medvetna om att vi varit totalt blåsta och oekonomiska , men nu vill vi verkligen reda
ut denna soppan och kunna spara lite pengar till nöjen och få en buffert om vi får oväntade utgifter.