• Anonym (ts)

Hälsoundersökning vid nyanställning?

Ska ev börja ett nytt jobb där de har obligatorisk hälsoundersökning och drogtest innan anställning. Vad brukar ingå i en sån undersökning?

Jag känner mig lite nervös eftersom jag har druckit alkohol väldigt ofta under min arbetslöshet och funderar på om de tar leverprov eller nåt liknande som kan avslöja mitt tidigare alkoholintag? Givetvis ska jag inte dricka när jag ska jobba, men om de ser att jag druckit mycket nyligen så kanske de inte känner sig så intresserade av mig Någon som vet hur det fungerar?

• Svar på tråden Hälsoundersökning vid nyanställning?
  • mammastitch

Hälsoundersökning äv väl en förmån, något bra?

OM din lever inte är förstörd av ditt drickande (dvs skrumplever), så återhämtar sig levern väldigt fort om/när du slutar dricka. Så sluta nu, låt även bli sött (även det sliter på levern) och lev sunt fram till hälsoundersökningen, så har du nog fin-fina levervärden.

• hervor

Om det ska synas på din lever, ska du ha druckit VÄLDIGT mycket och VÄLDIGT ofta!

Du behöver nog inte oroa dig. Se till att dricka mindre (även på fritiden) nu när du har arbete, och nej, jag har svårt att tro att de kollar levervärden. Blodprov, samt alkohol- och drogtest skulle jag kunna tänka mig. Nån slags allmän hälsoundersökning. Det beror ju också på vad det är för typ av jobb?

Du får säkert jobbet om du inte kommer påverkad till undersökningen, eller något annat tillstöter  

• Anonym (ts)
    mammastitch skrev 2011-04-06 13:27:01 följande:
    Hälsoundersökning äv väl en förmån, något bra?

OM din lever inte är förstörd av ditt drickande (dvs skrumplever), så återhämtar sig levern väldigt fort om/när du slutar dricka. Så sluta nu, låt även bli sött (även det sliter på levern) och lev sunt fram till hälsoundersökningen, så har du nog fin-fina levervärden.
    Ja absolut är det bra!

Men jag är lite orolig att värdena som ev visas ska få företaget att inte vilja anställa mig pga att de tror att jag missbrukar och kanske kommer att göra det även när jag arbetar. Jag vet ju själv att jag druckit mycket senaste tiden, men jag vet oxå att jag inte kommer att göra det om jag jobbar. Det kan ju inte företaget veta....

Tack för tipsen!
  • Hannah76

När jag ar gjort det inför arbete så har det inneburit: Drogtest (alltså inte koll på min lever utan, urin och blodprov), genom gång av kroppen (hjärta, blodtryck osv),min sjukdomshistoria och nån gång hörseltest och syntest.

• Lowika

Det som brukar ingå är väl blodsocker, kolesterol, järnvärde (via blodprov), längd, vikt, och slutligen droger via urinprov. Liten "check" bara.  

• Anonym (ts)

De sa att de har som policy att göra hälsotest på alla vid nyanställning och där ingår även alkohol- och drogtest sa hon. Vet inte vad som menas med det, om de menar alkotest för att se om man är påverkad just då (vem kommer berusad till ett hälsotest?!) eller om de menar koll hur det har varit tillbaka i tiden...

• Hannah76
    Anonym (ts) skrev 2011-04-06 13:37:48 följande:

De sa att de har som policy att göra hälsotest på alla vid nyanställning och där ingår även alkohol- och drogtest sa hon. Vet inte vad som menas med det, om de menar alkotest för att se om man är påverkad just då (vem kommer berusad till ett hälsotest?!) eller om de menar koll hur det har varit tillbaka i tiden...

Vad gäller det för typ arbete?
  • mammastitch

På mig tog de leverprover, socker, Hb, drogtest , kolestorol + massa andra blodprover. Även hörseltest, lungtest (blåster i ett rör), EKG, färgblindhet mm. Tror att det hängde ihop med liv/olycksfalls försäkringarna somkom med anställningen.

Arbetsgivaren är nog intresserad av alkoholkonsumtion, eftersom det är en orsak till många frånvarodagar, samt att om man har allvarliga problem, så är det arbetsgivarens ansvar/uppgift att hjälpa den anställde att sluta. Detta gäller naturligtvis endast vid fast anställning!

Men om du har 1-2 veckor på dig så kan du få ner dina levervärden.

• Anonym (ts)
    Hannah76 skrev 2011-04-06 13:39:31 följande:
    Vad gäller det för typ arbete?
    Industriarbete
  • Anonym (ts)
    mammastitch skrev 2011-04-06 13:40:07 följande:

På mig tog de leverprover, socker, Hb, drogtest , kolestorol + massa andra blodprover. Även hörseltest, lungtest (blåster i ett rör), EKG, färgblindhet mm. Tror att det hängde ihop med liv/olycksfalls försäkringarna somkom med anställningen.

Arbetsgivaren är nog intresserad av alkoholkonsumtion, eftersom det är en orsak till många frånvarodagar, samt att om man har allvarliga problem, så är det arbetsgivarens ansvar/uppgift att hjälpa den anställde att sluta. Detta gäller naturligtvis endast vid fast anställning!

Men om du har 1-2 veckor på dig så kan du få ner dina levervärden.

Ingen mer alkohol nu på ett tag! Hur jag ska klara mig ifrån sockret (som tydligen oxå påverkar levervärdena) vet jag dock inte!
Svar på tråden Hälsoundersökning vid nyanställning?