Heltäckningsmatta i barnrum?
Bu eller bä?
Fördelar respektive nackdelar?
Bu eller bä?
Fördelar respektive nackdelar?
Bra fråga, undrar jag med. Tänkte detta i min 4 års dotters rum.
Helt klart snyggt, och säkert skönt att krypa runt på, dock inte särskilt hygieniskt. Det lär nog bli både kiss, bajs, kräkningar, snor och annat mindre trevligt på den mattan samt att det är riktiga dammsamlare och inte så lätta att tvätta antar jag. Har ingen erfarenhet av just heltäckande mattor i barnrum men jag har tvättat den vanliga mattan och skurat golvet otaliga gånger =)
hihi oj vad fel man kan läsa ! jag trodde det stod BADrum, och jag blev helt äcklad haha!
till barnrummet, skulle jag nog valt något mer slitstarkt och lättavtvättat. vi hade heltäckningsmatta i "hobbyrummet" när jag var liten och det fastnade playdoh, cernitlera, trolldeg, färg, etc i luggen på mattan, det gick aldrig bort riktigt. det blev en hel del prickar och streck från tushpennor och kritor också, samt att småbitar av lego och pärlor alltid gömde sig däri så man fick ont i fötterna. sedan var det något dagbarn som kissade på sig/ kräktes också, inte så lätt att skura rent när man inte kan ta loss mattan.. men det beror ju på om barnrummet ska vara som lekrumeller bara som sovrum. det är ju inte helt lätt att hålla dammfritt heller med heltäckningsmatta så har ni allergier/astma i familjen kanske man ska välja nåt annat golv.
från den här fd golvförsäljerskan blir rådet att välja ett lenoleum/plastgolv finns rätt fina varianter nuförtiden, eller ett billigt klickgolv som ni byter ut sedan när barnet är större.
Det skulle jag definitivt kunna tänka mig (inte för spädisar kanske, de kräks ju överallt, men för lite större barn), jag är själv sugen på att ha det i vårt sovrum. Dagens heltäckningsmattor är inte ohygieniska på något vis (inte som 70-talets varianter).
Min äldsta dotter har haft det sedan vi gjorde om hennes rum när hon var sex-sju år, eftersom hon ville det själv. Det är varmt och mysigt. Hon fick välja bland mattorna på Bauhaus, som var billiga. Vi tänkte att det skulle vara bra att inte lägga en förmögenhet på mattan om det skulle hända en massa spillolyckor på den. Det har inte hänt. Däremot är hennes matta skräpigare och svårare att dammsuga än den dyrare mattan som vi har i vårt eget sovrum. Det är lätt att vara efterklok, så om dotter nummer två vill ha heltäckningsmatta längre fram så kommer vi att satsa på en dyrare som är mer antismutsbehandlad.
Vi satte in heltäckningmatta i ena sonens rum och har inte ångrat det än- han är snart 3 år. De olyckor som hänt har faktiskt gått att torka gnugga upp med svamp eller trasa. I det rummet så målar eller pysslar han inte, han degar, målar och ritar i köket. Perffa att leka på, och tappar ´han nått så låter det inte lika mycket- skönt och slippa skramlet! Dom gör ju mattor i bra kvalitet nuförtiden så. Köpte vår på Mattbolaget. Gråblå i färgen. Och så är det mjukt och varmt. Ser bara mer fördelar. Sen när han blir äldre får han välja om han vill ta bort och ha "riktigt" golv. :)
Tack för alla svar
Maken är helt inne på heltäckningsmatta och jag till viss del. Det jag ser som minus är ev. magsjuka. Dottern är 1 år och små barn kräks oftast bara utan förvarning och ha det på en matta som ligger där den ligger känns sisodär. Annars lär det inte degas, målas, pysslas osv i hennes rum, det görs i köket. Det är ev. magsjukor på mattan som jag ser som en nackdel Annars ser jag bara fördelarna: mjukt och skönt, varmare, dämpning osv. Angående allergi läste jag att en matta är bättre då den drar åt sig damm och det är lätt att dammsuga upp. Ett vanligt golv virvlar damm omkring på. Än är ingen allergi konstaterad och att ha sånt i beräkning är inget jag oroar mig för nu. Jag tänker snarare som så att vi är för hygieniska idag och nojjar vilket i sin tur kan skapa allergi om man sen vistas i en mindre "ren" miljö. Lite skit i hörnen har ingen dött av än
Vi har en bilbans matta som täcker hela golvet i lekrummet. Helmysigt, rummet blir varmare, det blir mjukare att leka på. Nu målar de inte eller leker med lera där inne, det görs i köket. Tror att jag är den enda som spilt om jag tagit med mig kaffet in. Men gick lätt att torka upp.