• Jenna88

komjölksallergi spädbarn? Skriker och gnyr efter varje matning med flaska.

Tänkte såg på något svar här på forumet om hur man kunde kolla upp det hemma? Men det är ett gammalt svar tror jag och kom inte ihåg hur jag hittade det och kom heller inte ihåg hur man kunde göra? Finns det någon där ute som vet? Vill kunna utesluta det. Tror hon har luft men kan ju kanske ändå vara komjölksallergi?

• Svar på tråden komjölksallergi spädbarn? Skriker och gnyr efter varje matning med flaska.
  • Birgitta2

Men - spädbarn skall inte dricka komjölk! Det är för "starkt" för en så liten mage. Nu skriver du inte hur gammal hon är eller varför hon får sådan mjölk.

• Birgitta2
    pamilya skrev 2011-04-06 15:32:13 följande:
    Nej de ska inte dricka komjölk men proteinet finns i det mesta!
    Men jag ser inget om protein i inlägget från TS.... Jag tvivlar på att barnet reagerar på just proteinet, utan att barnet får ren komjölk. Jag begriper ingenting.
  • Jenna88

Neej nu blev det lite fel min bebis är 2 veckor och hon skriker efter hon ätit även om jag ger bröstmjölk eller ersättning. eller det kanske är mjölkprotein? Skrev kanske fel? Men kan man kolla upp sådant hemma? Har för mig att det var en som skrev något om det.

• pamilya

Med hjälp av BVC testade vi Nutramigen. 270 kr burken. Det är svårt att pricktesta alt ta blodprov eftersom de inte är tilförlitliga.
    Prata med BVC, har ni tur så kan ni få på recept/livsmedelsanvisning, då kostar det 10 kr/burken har jag för mig.

• pamilya

Jag tolkar det inte som om att hon ger ren mjölk men jag kan ju ha fel..,

• Jenna88

Nej jag ger absolut inte ren mjölk blev lite fel bara :p
    Men om de på bvc inte säger något speciellt om de kan man köpa sådant och testa själv?

• Mela78

Du kan köpa mjölkfri ersättning utan recept på apoteket, men det blir mycket dyrare. Om du inte får ut ett recept kan det ändå vara värt att köpa en burk eller två för att testa, och om du märker att barnet mår bättre på mjölkfri ersättning så kan du kräva att få ersättningen på recept. Då kostar det 120kr/uttag, och ett uttag bör skrivas på tillräckligt med ersättning så att det räcker 2-3 månader.

• Jenna88

Okej så då är det bara att köpa sådant och prova sig fram och blir det inte bättre så är hon troligtvis inte allergisk mot mjölkprotein?

• Jenna88

Men hur länge ska man testa innan man märker någon förbättring? om det nu skulle vara det.

• Mela78
    Jenna88 skrev 2011-04-06 15:47:58 följande:
    Men hur länge ska man testa innan man märker någon förbättring? om det nu skulle vara det.
    Två veckor skulle jag säga.
  • Machapuchare

Om du ammar bör du även äta helt mjölkfritt själv så att hon inte får i sig komjölksprotein i din mjölk.

• vittra

Ersättningen är ju gjord på komjölk så helt fel var det ju inte
    Svårt att tänka mig att folk skulle ge ren mjölk på flaska till en nyfödd, ersättningen är ju behandlad för att efterlikna bröstmjölk!

Som sagt, testa mjölkfri ersättning samt helt uteslut komjölksprotein i din kost under åtminstone ett par veckors tid. Blir det ingen skillnad så är hon inte allergisk.

Svar på tråden komjölksallergi spädbarn? Skriker och gnyr efter varje matning med flaska.