• Anonym (Barnibilen)

Jag tänker vända mitt barn som är stort för åldern, framåt i bilen när han är runt tre år.

Är det bara jag som tycker att det börjar bli liiite hysteriskt med hur länge folk har sina barn bakåtvända i bilen? Att åka bakvänt till barnet är 3-4 år anser jag vara helt normalt men när man här på fl inser att det finns barn som går i tvåan, 8-åringar, som åker bakåtvänt... Är inte det lite överdrivet? Min son kommer att få åka framåtvänt runt tre-årssträcket och jag är inte ett dugg orolig för det. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 07:37
    På förekommen anledning vill jag verkligen POÄNGTERA och förtydliga att denna tråd inte handlar om någon specifik person eller händelse, utan är en allmän reflektion. Exempel som tas upp ska överhuvudtaget EJ kopplas ihop med någon annan enskild medlem på Familjeliv eller någon annanstans.

• Svar på tråden Jag tänker vända mitt barn som är stort för åldern, framåt i bilen när han är runt tre år.
  • Anonym (Jag med)

jag vände min son strax innan han fyllde tre år och kommer att göra detsamma med lillebror. Sen får folk säga vad de vill om saken!

• Anonym

Vi vände båda våra barn vid den åldern, de kunde inte sitta baklänges längre, de var för långa och bilen för liten (och vi kunde inte byta bil).

• Anonym (Barnibilen)

Skönt att höra att jag inte är helt ensam om detta :) När min äldste var liten, han är tonåring nu, så var det ingen som lyfte på ögonbrynen när man vände på honom när han var tre. Saker har verkligen ändrat sig.

• Lilith Dark
    Anonym (Barnibilen) skrev 2011-04-06 15:52:28 följande:
    Skönt att höra att jag inte är helt ensam om detta :) När min äldste var liten, han är tonåring nu, så var det ingen som lyfte på ögonbrynen när man vände på honom när han var tre. Saker har verkligen ändrat sig.
    Och när jag var liten så åkte jag i framsätet utan bilkudde och i baksätet utan bälte. Kunskapen om olyckor har gått framåt och det är därför saker ändrat sig.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Rakad Apa
    Lilith Dark skrev 2011-04-06 15:55:04 följande:
    Och när jag var liten så åkte jag i framsätet utan bilkudde och i baksätet utan bälte. Kunskapen om olyckor har gått framåt och det är därför saker ändrat sig.
    Word!
    Formerly known as Rakad Apa
  • mina1

Ja det som funkade förr är ju lika bra som nya rön eller så kanske man ska ta till sig det som gör att ens barn trots allt slipper bruten nacke eller wiplashskada vid en krock...........Eller så är det ganska troligt att du även tillhör dem som anser att -Jag får visst röka för det är mitt liv och ingen annan skall bestämma (att sen dina barn får astma, luktar skit eller dör tidigare pga av skitiga lungor är ju deras problem).

Barnets huvud är inte tillräckligt stadigt och allt för tungt i förhållande till kroppen innan fyra års ålder. Och visst överlevde vi när vi var små men då fanns inte hälften så många bilar.....................

Hoppas att det går bra ändå.....lycka till.

• Anonym (Barnibilen)
    Lilith Dark skrev 2011-04-06 15:55:04 följande:
    Jo, helst ska man ju inte köra med barn i bilen alls. Det kan ju alltid hända olyckor. Jag tycker att det överdrivs när man sätter barn som nästan är lika långa som sina föräldrar, bakåtvänt (Jag är en kortis), bara för att de är under en viss ålder. Vad jag har förstått så åker ju iof ALLA oavsett ålder, säkrare båkåtvänt.
  • Lilith Dark
    Anonym (Barnibilen) skrev 2011-04-06 16:04:26 följande:
    Jo, helst ska man ju inte köra med barn i bilen alls. Det kan ju alltid hända olyckor. Jag tycker att det överdrivs när man sätter barn som nästan är lika långa som sina föräldrar, bakåtvänt (Jag är en kortis), bara för att de är under en viss ålder. Vad jag har förstått så åker ju iof ALLA oavsett ålder, säkrare båkåtvänt.
    Jo det var ju ett bra argument att använda, att man som förälder själv är kort. Själv föredrar jag att använda mig av argument som att jag tänker på det som är bäst för mitt barn utifrån de senaste forskningsrönen. Trots att jag själv är kort.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Anonym (Barnibilen)
    mina1 skrev 2011-04-06 16:01:50 följande:
    Ja det som funkade förr är ju lika bra som nya rön eller så kanske man ska ta till sig det som gör att ens barn trots allt slipper bruten nacke eller wiplashskada vid en krock...........Eller så är det ganska troligt att du även tillhör dem som anser att -Jag får visst röka för det är mitt liv och ingen annan skall bestämma (att sen dina barn får astma, luktar skit eller dör tidigare pga av skitiga lungor är ju deras problem).

Barnets huvud är inte tillräckligt stadigt och allt för tungt i förhållande till kroppen innan fyra års ålder. Och visst överlevde vi när vi var små men då fanns inte hälften så många bilar.....................

Hoppas att det går bra ändå.....lycka till.
    Nej, jag tillhör inte den skaran. Gör du? Jag tänker inte vända en liten pluttig 1 1/2 åring, utan en stor treåring. Min TS handlade även om att jag tycker att det är överdrivet att låta väldigt stora barn på närmare åtta år, åka bakåtvänt. Jag tycker att du hugger på ett otrevligt sätt. Din åsikt kan väl framföras utan att anklaga mig för att vilja ge mina barn astma?
  • pyys

Det är ju upp till en själv vad man gör, men jag kan inte förstå varför man VILL vända sitt barn tidigare! Och storleken på barnet har ingen betydelse utan åldern, bara för att barnet är stort för sin ålder betyder det inte att musklerna är tillräckligt starka ändå!

Svar på tråden Jag tänker vända mitt barn som är stort för åldern, framåt i bilen när han är runt tre år.