• Anonym (Undrar)

Socialsekreterare - en fråga om avlastningshem

Tänker söka avlastningshem. Men egentligen är det inte avlastning jag behöver för att vila eller för att kunna göra nåt själv. Jag behöver hjälp för att få vardagen att gå ihop ibland med hämtning på dagis, hjälp vid sjukdom osv.
    Men det finns inget stöd för sånt?

• Svar på tråden Socialsekreterare - en fråga om avlastningshem
  • Anonym (Ia)

Jag har kontakt familj ( avlastningsfamilj) till mitt barn var 3dje helg. Jag är ensamstående på heltid med psykiskt dåligt mående. Men i stockholm i min kommun är reglerna sådana att det är  inte till för föräldern utan för barnet. OM barnet har behov ( att det gynnar barnet ) om det finns saker som att tex komma ut, få träffa mer folk - vuxna barn osv.Om  Men om mitt barn är sjuk så får inte barnet vara i kontaktfamiljen.
    Sen finns det familjepedagog som man kan söka om som kan stödja en som förälder. Dom kan hjälpa till med hämtning och lämning vid behov. Jag var med om en olycka och kunde inte gå. några få dagar kunde familjepedagogen hämta och lämna annars fick jag ha mitt barn hemma. är ingen social sekreterare, men ville ändå berätta hur det är för mig i korta drag. Jag är jättesjuk nu men måste hämta mitt barn och gå hel den långa biten. Innan dess har jag varit hemma med mitt barn under lång tid pga långvarigsjukdom och mig själv. Så jag är rätt slut kan jag erkänna. Sen missar jag ju allt jag måste göra på dagarna för att få livet att gå ihop, men jag är efter med precis allt och det gör mig galen. Har du frågor så svarar jag gärna. Är inne i den svängen och vet därför mycket om hur soc jobbar med det mesta. Sen ser det säkert ut olika i olika kommuner. Men om du berättar mer om din situation så kan jag ge dig råd om hur du ska gå tillväga.

• Anonym (grandwolf)
    Anonym (Undrar) skrev 2011-04-06 16:06:37 följande:
    Tänker söka avlastningshem. Men egentligen är det inte avlastning jag behöver för att vila eller för att kunna göra nåt själv. Jag behöver hjälp för att få vardagen att gå ihop ibland med hämtning på dagis, hjälp vid sjukdom osv.
    Men det finns inget stöd för sånt?
    Vad gör barnets pappa?

Kontaktar du socialtjänsten är nog det det första som efterfrågas, samt hur ditt nätverk ser ut i övrigt ....
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-04-06 19:08:30 följande:
    Vad gör barnets pappa?

Kontaktar du socialtjänsten är nog det det första som efterfrågas, samt hur ditt nätverk ser ut i övrigt ....
    Barnets pappa har inget unmänge. Mitt nätverk i övrigt består av goda vänner, men de jobbar och har själva barn.
  • smulpaj01

Varför inte skaffa en barnflicka? Eller en äldre dam som kan hämta barn ibland åt dig.

Till exempel på:

grannar.se

extramormor.se

Personligen hade jag avlastningsfamilj till mitt barn ett tag pga att jag aldrig hade egen/barnfri tid. En helg var 6 e vecka ungefär.

• Anonym (Samma)

Bor i en annan kommun och kommer få en speciallösning där jag kommer få hjälp i hemmet med barnen när deras andra förälder jobbar. Det är helt frivilligt och något bl a psykologen på bup hjälpt oss med. Hon tog kontakt med en socialsekreterare som jobbat som 17 för att vi ska få den här insatsen trots att den egentligen inte finns i den här kommunen i alla fall. Har du kontakt med bvc eller bup? Skulle vilja råda dig att kontakta någon för att få hjälp, skolkuratorn kan annars vara ett alternativ om du har något av barnen i skolan. Lycka till!

• Anonym (grandwolf)
    Anonym (Undrar) skrev 2011-04-06 19:11:15 följande:
    Barnets pappa har inget unmänge. Mitt nätverk i övrigt består av goda vänner, men de jobbar och har själva barn.
    Varför har han inget umgänge? Kanske dags att ta upp det nu så du får avlastning den "vanliga" vägen - att föräldrar hjälps åt!!?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-04-06 23:55:45 följande:
    Varför har han inget umgänge? Kanske dags att ta upp det nu så du får avlastning den "vanliga" vägen - att föräldrar hjälps åt!!?
    Han har avsagt sig umgänge och har dessutom flyttat 50 mil bort, så det är inget alternativ tyvärr.
  • Anonym (Undrar)
    smulpaj01 skrev 2011-04-06 21:06:00 följande:
    Varför inte skaffa en barnflicka? Eller en äldre dam som kan hämta barn ibland åt dig.

Till exempel på:

grannar.se

extramormor.se

Personligen hade jag avlastningsfamilj till mitt barn ett tag pga att jag aldrig hade egen/barnfri tid. En helg var 6 e vecka ungefär.
    Ja, jag har kollat runt efter någon. Men har inte hittat nån. För det är ju egentligen en extramormor som vore perfekt.
  • morochmer

Nej, socialen har inte barnvakter till utlåning.
    Försök utvidga ditt kontaktnät. Är du med i någon förening där det även finns en ungdomsgrupp tex. så kanske någon där vill tjäna en slant.

• Anonym (Undrar)
    morochmer skrev 2011-04-07 07:52:40 följande:
    Nej, socialen har inte barnvakter till utlåning.
    Försök utvidga ditt kontaktnät. Är du med i någon förening där det även finns en ungdomsgrupp tex. så kanske någon där vill tjäna en slant.
    Förening? Nope, har ingen fritid på nåt sätt. Har som sagt vänner, men när det kniper ibland så kan demånga ggr va på sina jobb. Behöver nån som kan ställa upp och rycka in på dagtid oxå.
Svar på tråden Socialsekreterare - en fråga om avlastningshem