• Lingah2

hur mycket får man betala/tillbaka på skatten som mamma ledig

Eftersom försäkringskassan ger ut pengar när man är mamma ledig hur mycket får man då betala eller tillbaka när man är mamma ledig? drar dom för mycket skatt elelr för lite?
    jag skulle vilja betala in extra skatt så jag får tillbaka nästa år istället för att behöva betala men antar att det iten går ?

• Svar på tråden hur mycket får man betala/tillbaka på skatten som mamma ledig
  • stinasundsvall

Jag var helt säker på att jag skulle få betala restskatt, men jag fick tillbaka flera tusen!! varit hemma sedan juli-10

• Mint

Jag kan bara svara på din sista fråga: ja, du kan göra extra inbetalningar till skattekontot. Om du loggar in på skatteverket så kan du se hur du gör (det finns säkert fler sätt men jag har inte forskat i det eftersom det aldrig varit aktuellt för mig)

• She is Me

Det beror ju även på om man har tex bolån och får dra av för räntor mm så kan man få tillbaka.

• Butterscotch
    Mint skrev 2011-04-06 16:25:38 följande:
    Jag kan bara svara på din sista fråga: ja, du kan göra extra inbetalningar till skattekontot. Om du loggar in på skatteverket så kan du se hur du gör (det finns säkert fler sätt men jag har inte forskat i det eftersom det aldrig varit aktuellt för mig)
    Tror att man kan välja att de ska dra mer även när man begär fp på webben
  • vivianne

Det är bara att anmäla om man vill att FK ska dra mer skatt, har t.o.m för mig att det fanns en ruta när man begärde föräldrapenning på nätet.

Jag brukar göra det för jag har fått restskatt innan med föräldrapenning. Då har jag i och för sig haft inkomst både från FK och jobbet och båda har dragit skatt som om jag bara hade inkomst från en.

• Lingah2

åh vad bra då ska jag göra det...för jag har inge bolån elelr nått sånt som ja kan få tillbaka för...gäller det föresten även om man är sjukskriven nu innan man får föräldrar penningen? alltså att ja kan börja dra nu när jag är sjukskriven?

• missteddy

jag bad de dra samma som när jag jobbade och fick då tillbaka 8000 med första barnet

• missteddy

fk drag mindre än den skatten som man igentligen har och då tror många även jag att de drar för lite

• Pumpkin
    missteddy skrev 2011-04-06 17:15:57 följande:
    fk drag mindre än den skatten som man igentligen har och då tror många även jag att de drar för lite
    Fast att de drar mindre än den kommunala skattesatsen man har är ju helt korrekt, ingen betalar ju så mycket skatt egentligen (ingen normalinkomsttagare that is...).
  • Tinnys

Har alltid fått tillbaka på skatten de tre år jag har varit föräldraledig.

• Zorro1982

Fk drar INTE för lite skatt egentligen. De drar enligt skattetabell vilket är helt korrekt såvida inte den f-lediga begärt något annat.

Dock är det ju ofta så att man kanske inte är f-ledig 1 jan - 31 dec vilket innebär att även andra inkomster kan påverka den slutliga skatten. Om man bara har f-penning, och den är samma varje månad, så ska skatten räcka till (+-, det går givetvis inte att beräkna på kronan i förväg). Är man orolig kan man alltid be dem dra lite mer men det ska egentligen inte vara nödvändigt.

Notera gärna att inkomstskatten är inte så hög som många tror. Visst att kommunalskatten inkl. kyrkoavgift osv kanske är 32 % men skatten beräknas på en inkomst som är lägre än bruttoinkomsten du har haft (pga. grundavdrag, jobbskatteavdrag (om man jobbat) osv) så om ni tar er slutliga skatt och delar den på bruttoinkomsten så kommer ni se att procentsatsen är en bit under 30 % normalt.

Sen finns det ju annat än tjänsteinkomster, t.ex. fastighetsavgift och kapitalinkomster/utgifter, som påverkar den slutliga skatten men det är ju givetvis inget som FK kan ha någon information om när de följer skattetabellerna.

//F-ledig skattemas

Svar på tråden hur mycket får man betala/tillbaka på skatten som mamma ledig