• Vackerpingla

Flexikoppel... Bra eller dåligt?

Hejsan!

Har idag köpt ett flexikoppel till min snart ettåriga valp! Bästa köpet jag någonsin gjort till honom! Har aldrig sett honom så lycklig... Han fick vara fri, men ändå va med matte...
    Jag rekomenderar dom till personer som tar ofta promenader. Man får ut mycket mer av promenaden! Underbart!

Vad har ni själva för erfarenhet av flexikoppel?
    Intressant...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-05 23:31:32:
    Flexikoppel SKA användas av personer som kan ha kontroll över sina hundar, stora som små. Håller med dom som tycker att hundar som springer emot en är otäckt. Det krävs kontroll och lite framsikt på vägen :)

• Svar på tråden Flexikoppel... Bra eller dåligt?
  • Beloved

Vi har en hane på ca 38 kg och när han drar iväg så håller inte flexikopplen. Och går de sönder kan de ju ge rätt rejälla skador. Sen tycker jag inte att jag har samma kontakt med hunden i ett flexi som i ett vanligt. Sen kör ju iof vi med att långa koppel (dvs spårlina) är jobb, kortare kopplet är promenad och är vi skogen får han springa bäst han vill, vi har koll på honom och kommer när han blir inkallad.

Sen ogillar jag folk som har flexikopplet som ett sätt att slippa behöva bry sig om och uppfostra sin hund. Hunden springer vind för våg och matte/husse bryr sig inte, vaddå.. hunden är ju kopplad *suck*

• Beloved

skickades iväg innan jag var klar..

Men människor får välja vad de vill så länge de har kontroll på sin hund.

• Sacha42

vår vovve älskar oxå sitt flexi så då vi går långa prommisar blir det den som används, dock går han inte lika bra i det utan drar då han sätter i väg i full fart och man kan då få ont i axeln om man inte är med att parera lite mjukt. DEt är bra för att man kan själv gå i bra tempo utan att stanna hela tiden, han hinner stanna och lukta och springa om mig.

Hade dock en jobbarkompis som hade flexi på sin portugisiskavattenhund, hunden hoppade till och flexi for fel runt hennes finger å då hunden sprang så slets toppen av fingret av.

Men som sagt jag tycker det är toppen

• Jenny054

skitkoppel säger ja. Säger inte att du är en dålig matte, men jag blir riktigt förbannad på folk som låter hunden löpa fullt ut mot MINA hundar..

Till en liten hund som tax eller så går väl flexi bra, men annars avskyr ja dom...

• Santisen

jag tror att flexikoppel är bra till småhundar eller lätta valpar.
    Men när hunden sen börjar dra i väg i vikten så går flexi lätt av.

• Lovasraramamma

ja vår blandras gjorde av sitt men gillade det då vi bodde på landet. men innan hade jag en chihuahua...å den hade oxå ett. då va de kanon...

• Jenny054

Att dom går av har man hört för många gånger.. =/
    Hunden rusar mot något och sen säger det bara pang och hunden springer vidare.

Höll på köra på en hund pga flexi en gång med.
    Hunden gillade tydligen att jaga bilar och jag körde förbi i 50 km/h och hunden gör utfall mot bilen..
    Tror du matten hade förstånd att spärra kopplet då? NÄÄÄ!!!

Var en ren j*vla tur att jag inte körde på hunden...

• S vali s

För ett par år sedan hade jag en liten mops som var ett par millimeter från att bli överkörd av en lastbil pga av att flexikopplet gick av.
    Han älskade att jaga lastbilar o bussar och vi befann oss långt ute på ett fält när han fick syn på lastbilen och satte av med världens fart o kraft, innan jag hade hunnit reagera så gick kopplet av och där stod jag och kunde bara se på när han närmade sig lastbilen - efter den gången åkte allt vad flexikoppel heter i soptunnan och jag kommer aldrig att använda nå´t dyligt igen.

• Beloved

Inte för att skrämma upp någon nu men har vänner vars hund sprang iväg och kopplet gick av, snodde runt hans baktassar, skavde av pälsen gav rejälla brännmärken och blodiga sår och matte fick metalldelarna av koppler rakt i ansiktet och såg ut som hon varit i storbråk. Det var så otäckt att se så och numera håller jag mig gärna undan större hundar som går i flexikoppel.

• Vackerpingla

Ajdå.. Det lät otäckt.. nu är ju min hund bara ett litet knyte på 5kilo.. och blir ju inte mkt större. Håller med om till stööre hundar e+att flexikoppel ej helst ska användas. Har haft hand om min svärmors golden... Hund jag helst går "fot" med... Men tack för era inlägg:)

Svar på tråden Flexikoppel... Bra eller dåligt?