• Humlemamma

Vad göra med gräsmattan?

Vår tomt ser förjävlig ut..
    Den är typ max 15 m2 så inte så stor me andra ord..
    Men gräsmattan ser juh hemsk ut nu efter vintern, e mest gegga på den o inget gräs, o hundarna har sketit lite här o var som under snön blivit en stor sörja så de går inte att ta väck heller..

Vi står nu helt här o funderar på va vi ska göra..

Började fundera på rullgräs men frågan är om det är värt de?
    E väl en himla massa förarbete osv på de med?

Visst man får en gräsmatta fort, men är det jobbigare o så eget gräs eller hur funkar det?

Hjälp? =))

**Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Albin 100915 Älskade gubben!!**
  • Svar på tråden Vad göra med gräsmattan?
  • Lumo

Börja med att gödsla o ev så i extra gräs där det saknas. Köp ett dyrare frö som växer långsammare o är tåligare om du inte vill klippa ofta. Det är sådax snart om du vill hinna innan ogräset!

Fråga på affären, tex en plantskola om tips o vad som är bra gödsel/grässort. Lantmännen/granngården funkar bra med o är kanske billigare!

• och

Måste ni ha en gräsmatta? Om hundarna brukar gå ut där är det kanske bättre att lägga sten eller grus istället? Blir lite mer lättskött.

• Annika02

Köp ett bra gräsmattegödsel ( typ Algomin eller liknande) och gödsla nu samt vattna ned ordentligt. Vänta tills gödseln är nervattnad i "gräset". Har ni mycket mossa i gräsmattan finns det medel mot det oxå. Nelsons GTI är bra. Då kan du först köra GTI:n och sedan gödslet.
     Sedan sår du. Du kan så direkt i den döda svarta mossan. Men vattna ner fröna efter sådd. Det är JÄTTEVIKTIGT. Vill du ha snabbt grönt (som dom flesta vill) väljer du ett frö med lite högre procent rajgräs. Det etablerar sig snabbt och gräsmattan blir grön fort. Rajgräset skyddar också dom långsamväxande grässorterna, så dom kan etablera sig ifred. Efter ett par år brukar rajgräset ha dött undan det mesta och kvar är de andra, bättre grässorterna som ger en tålig gräsmatta.
      På fröpåsen står hur du går tillväga med sådden. Låt inte hundarna springa på gräsmattan innan gräset etablerat sig ordentligt.
    Lycka till!

• chatnoir

Kan också tipsa om att lägga ut Topdress, en blandning av jord och gödsel som man sprider ut för att sedan så gräs. När vi gjorde det kändes tomten genast fräschare och jämnare. Nu, två veckor senare, har gräsfröna börjat gro och vi vattnar fortfarande varje kväll.

• SysterYster76

Jag köpte Topdress idag och gräsfrön! Vet inte exakt hur jag ska göra än dock.. Kan ju inget egentligen så jag får se vad resultatet blir. :)

Men tänkte:
    Ta bort så mkt ogräs och skräp som möjligt för hand. Ut med Topdress, så fröna, på med lite till Topdress och lite ogräshämmande gödning (kommer ej ihåg namnet nu). Vattna varje kväll i ett par veckor. Och sedan kommer jag ha den finaste gräsmattan grannkärringen sett! ;]
    (hoppas jag!)

• chatnoir
    SysterYster76 skrev 2011-04-28 23:11:16 följande:
    Jag köpte Topdress idag och gräsfrön! Vet inte exakt hur jag ska göra än dock.. Kan ju inget egentligen så jag får se vad resultatet blir. :)

Men tänkte:
    Ta bort så mkt ogräs och skräp som möjligt för hand. Ut med Topdress, så fröna, på med lite till Topdress och lite ogräshämmande gödning (kommer ej ihåg namnet nu). Vattna varje kväll i ett par veckor. Och sedan kommer jag ha den finaste gräsmattan grannkärringen sett! ;]
    (hoppas jag!)
    Det kommer säkert bli jättefint!
  • SysterYster76

Klart!
    Grannkärringens ögon ploppade nästan ut när hon såg att jag har gjort iordning tomten. Och i morse stod hon där och peka med en annan tant och beundrade min skapelse! :D

Hur många veckor innan man kan börja gå på gräset ca?

Svar på tråden Vad göra med gräsmattan?