• Lillael

Hur stora ska ytterkläder vara egentligen?!

Min tös har st 92 på sina kläder nu, men alla ytterkläder jag har köpt i st 92 bokstavligen drunknar hon i. Just nu har hon på sig en PoP jacka st 80. Hur stora är det tänkt att jackor och regnkläder ska vara egentligen för att anses passa? Hur mycket växtmån är rimligt?

Går min tjej runt i försmå ytterkläder eller är det fler som upplever det samma?

Min stora fråga är: har jag missat något? Solig

• Svar på tråden Hur stora ska ytterkläder vara egentligen?!
  • alvide

När de står rakt så ser det väldigt pösigt ut. Fleeceställ ska få plats under utan att det stramar åt. Sen ska barnet kunna sträcka fram armarna utan att ärmslutet åker upp. Samma sak med byxor så ska barnet kunna sitta t ex i en gunga utan att byxbenet blir för kort.
    Kan din dotter sträcka fram armarna på jackan i str 80 utan att handleden kommer fram så är den inte för liten men annars så är den för liten.

• Lumo

Min son är lång o smal o vi upplever samma. På vanluga kläder har han 98-104 men senaste jackan Fix från Lindex (rekommenderas starkt) köpte jag i strl 92. Byxorna i 98. :) annars hade han drunknat i jackan. Kan tänka mig att de sitter bättre på knubbigare barn!

• Lillael

Det kan kanske vara det som är orsaken till att jackorna upplevs så stora. Hon är också lång och smal, ligger lite under viktkurvan men ett sträck över i längd. Jag har testat armtricket och Pop jackan är väl på gränsen. Håller hon armarna rakt fram så täcker det, men lyfter hon dom över huvudet glipar det ordentligt. Jag köpte den för hösten så det är bonus att hon fortfarande kan ha den. Men det blir väl att jag får köpa en jacka i st 86 också. Tack för tipset!

• Primrose

Min son (2,5 år) är också ganska lång och smal och han har 92 i byxor, men kan fortfarande ha 86 i överdelar och bodies. Hans vinteroverall är i storlek 86 och har passat jättebra hela vintern. Han har också kunnat ha samma tjocka täckbyxor (strl 86) och dunjacka (strl 80) som förra året, även om jackan är litet liten nu i slutet av säsongen.

• 201201232

Jag köper så stort det går för att kunna använda länge (bara att testa om kläderna funkar att springa i). Sonen är smal, men köper man rätt passform fungerar det ändå. Det kan vara så att pop har fel passform för ditt barn.

• Lumo

Kan tipsa om att Fix-jackan har jättebra innermuddar i ärmarna som är sköna, mjuka o rätt långa. Jag upplever att ärmlägdsproblemet därmed blir mindre o jackan sitter bättre!

• Primrose
    Gwempa skrev 2011-04-09 20:32:52 följande:
    Kan tipsa om att Fix-jackan har jättebra innermuddar i ärmarna som är sköna, mjuka o rätt långa. Jag upplever att ärmlägdsproblemet därmed blir mindre o jackan sitter bättre!
    Var säljs Fix-kläder?
  • MajaVira
    Lillael skrev 2011-04-06 17:02:29 följande:
    Min tös har st 92 på sina kläder nu, men alla ytterkläder jag har köpt i st 92 bokstavligen drunknar hon i. Just nu har hon på sig en PoP jacka st 80. Hur stora är det tänkt att jackor och regnkläder ska vara egentligen för att anses passa? Hur mycket växtmån är rimligt?

Går min tjej runt i försmå ytterkläder eller är det fler som upplever det samma?

Min stora fråga är: har jag missat något? Solig

Just PoP's ytterkläder är riktigt stora i storleken. Jag köpte 110 på sonens jacka nu, trots att han har 116 på alla andra kläder. Den är ändå tillräckligt stor för att räcka säsongen ut.
Svar på tråden Hur stora ska ytterkläder vara egentligen?!