• Anonym (förskola?)

Arbeta på öppen förskola???

Hej hej!
    Jag är utbildad förskollärare, just nu mammaledig. Under min mammaledighet har jag varit regelbundet på ett par av de öppna förskolor som finns i stan - och har blivit jätteintresserad av att arbeta som förskollärare på en sådan (kanske inte specifikt där jag varit men ändå på någon av de som finns). Nu är det ju så att de flesta kommuner drar ner på denna verksamhet som är så eftertraktad efter vad jag förstått - så jag funderar nästan på att öppna en egen verksamhet... Tror ni att man skulle kunna göra det? Måste jag då ringa AF och kolla osv, eller vem kontaktar man egentligen???
    Jag väljer att vara anonym pga ämnet, vill inte att mitt namn ska hängas ut i cybervärlden...
    Men, ja, vad tror ni? Någon som kanske t.o.m. arbetar/har arbetat på ÖF och vet hur det funkar?

• Svar på tråden Arbeta på öppen förskola???
  • Lola Jämtland

Har du bara en bra idé, vettig lokal på G osv så kan du kanske tom få hjälp att starta eget. Ta kontakt med Almi Företagspartner tex om de finns på din ort o presentera din idé för de.

• Anonym (förskola?)

Tack för tipset!

• Dixie

Men det betyder ju att de som går på öppna förskolan då måste betala för sig, tror du de är villiga att göra det?! Eftersom kommunen drar ner på det, är ju inte de villiga att betala för en sådan verksamhet. Även om många föräldrar tycker att öppna förskolan är jättebra, är jag tveksam till om de vill betala för det?

• Anonym (förskola?)

Nej, jag funderade iof på det också, det kanske de inte är villiga att göra. Men i min kommun finns det ett par öppna förskolor som tar betalt för sin verksamhet, men då har de lite mer än bara sångstund och fika - det finns pysselverkstad och liksom schemalagda aktiviteter dit man får anmäla sig osv.

• Dixie

På de aktiviteterna är det kanske så att man betalar för materialet till pyssel, men ska du ha det som jobb och kunna försörja dig på det är det många utgifter som ska täckas, hyra, städning, personal, försäkringar m.m.
    Det låter ju som en trevlig idé, men frågan är om det finns någon lönsamhet i det?!

• Anonym (förskola?)
Svar på tråden Arbeta på öppen förskola???