• bebi3

Någon som kan ge tips på recept till småkakor, mjuka kakor etc utan ägg, mjölk och vete?

då min dotter har allergi mot äggvita, mjölkprotein och vete vill jag gärna ha tips på bra recept på småkakor och mjuka kakor etc. som inte innehåller dessa ämnen.

Dessutom behöver jag tips på bra mjöl. Har kört med lailas gula mjölmix. Till kolakakor gick det finnemang, men en annan sort jag gjorde där flöt kakorna ut och blev helt platta. Sempers mix är den bättre att använda?

Så recept och tips på bra råvaror till bakning mottages tacksamt. Även om ni bakat med No egg och hur ni upplevt det!!

• Svar på tråden Någon som kan ge tips på recept till småkakor, mjuka kakor etc utan ägg, mjölk och vete?
  • Stjärna03

Hej
    Min son är oxå allergisk mot mjölk och ägg fast inte mot vete. På allergimat.com finns många bra recept fast jag vet inte om där finns bra recept utan vete.. Jag har inte heller testat no egg men bakat både kladdkaka och sockerkaka helt utan ägg och det gick jättebra fast då har jag ju haft vetemjöl i men det kanske funkar med den mjölmixen du använder?
    Lycka till!

• bebi3

stjärna03: nja alltså mjölmixen jag använder verkar bara fungera på vissa bakverk. Därför skulle jag behöva tips på andra mjölmixer som också fungerar. Detta mjölet är ju mycket "finare" och lättare än vanligt mjöl så det verkar svårt att få till det. Ungf som potatismjöl är det.

• Stjärna03
    bebi3 skrev 2011-04-06 19:23:43 följande:
    stjärna03: nja alltså mjölmixen jag använder verkar bara fungera på vissa bakverk. Därför skulle jag behöva tips på andra mjölmixer som också fungerar. Detta mjölet är ju mycket "finare" och lättare än vanligt mjöl så det verkar svårt att få till det. Ungf som potatismjöl är det.
    Aha... Ja då har jag tyvärr ingen erfarenhet av veteallergi och vad man kan ersätta det med..
  • amvb

Hejsan!

Min lilla kille har samma allergier och jag tycker att recepten i länken nedanför (längst ned på sidan) brukar fungera bra... kladdkakan som finns under länken "äggfritt" är toppen och väldigt god. Tänkte jag skulle utveckla den i helgen och försöka göra en variant av kärleksmums med hjälp av den.

http://www.lindroos.net/produkter/glutenfritt/fiberhusk

Fiberhusk använder jag till alla bröd och mjuka kakor. Tycker det är toppen! Hör gärna av dig om du har något favoritrecept... det är inte så lätt att hitta med dessa tre allergier.

• Allrona

Googla "utan allt blogg", det är en allergiblogg med massor av recept utan mjölk, ägg och mjöl mm.

• kacrbm
    Allrona skrev 2011-06-09 20:48:22 följande:
    Googla "utan allt blogg", det är en allergiblogg med massor av recept utan mjölk, ägg och mjöl mm.
    Har just varit inne på denna blogg...TACK för tipset! Den är ju kanon för oss med allergier i familjen!
  • Maria K

Provade förra veckan att baka med no egg och det blev för torrt så jag fick ha i extravätska i smeten. Annars helt okay.
    Kom just på att med tanke på koncistensen på den så borde man kunna göra kokostoppar med det, måste provas.
    Annars har jag blivit rekomenderad vegan recept där mjölk och ägg utesluts och ofta finns även förslag för att inte använda gluten.

Svar på tråden Någon som kan ge tips på recept till småkakor, mjuka kakor etc utan ägg, mjölk och vete?