• By Starlight

Någon med Fibromyalgi?

Hej. Finns det någon här som lider av denna sjukdom?
    www.fibromyalgi.nu

Jag har i princip alla symtom för det. Inte blivit konstaterat ännu. Väntar på läkartid. Skulle gärna vilja prata med fler som har detta, även om jag förhoppningsvis får besked att jag inte har denna sjukdom..

Hur fortsätter man leva med detta? Hur mkt smärta har ni? Vissa dagar mer, andra mindre? Hur gamla är ni?
    Jag är inne på mitt 29e år. Aldrig utsövd, och kan alltid säga några ställen som gör ont. Alltid. Varje dag...ja..kolla in hemsidan..jag har nästan rubbet av det som ingår i sjukdomen.
    Men hoppas ändå att jag ska bli bra..att det inte är detta. Jobbar just nu för att minska i vikt och ska gå på massage. Kanske kan detta hjälpa lite...

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Svar på tråden Någon med Fibromyalgi?
  • Diablo

Jag har fibro. Fick ont i en tumme när jag var 23, jag hade ett väldigt fysiskt jobb. Smärtan vandrade, kunde ha ont i tårna, hårbotten, låren, händerna. Var alltid trött. Flera år senare fick jag diagnos. Men man kan bli bättre, mycket bättre. Det är lätt att bara lägga sig ner och vila, sova. Men för min del fungerar det bäst när jag rör på mig. Jag kom på att om jag cyklade och fick i gång kroppens egen pruduktion av endorfiner så avtar smärtan något. Men cykling passar inte alla så försök hitta din form av motion. För motion fungerar, vist det gör ont i början och man blir trött, men efter en tid så funkar det, det är vetenskapligt bevisat!
    Jag mår bättre när det är varmt, försöker att hålla mig varm.
    Sedan är det ju viktigt att veta att fibro inte är farligt, kroppen blir inte förstörd så som om du skulle ha rematiskvärk. Utan fibro är ju nervsignaler som skickas fel och upplevs som smärta.
    Därför brukar jag alltid göra roliga saker, för då mår jag bra. Men det är många med fibro som blir soffelockare och ligger och tycker synd om sig själv, och de blir inte bättre! Jobba mycket på den mentala biten, på att må bra, ha kul!
    Har du några frågor så får du gärna inboxa!

Har man tur behöver man inget vett!
  • By Starlight

Åh tack för svar! Ja jag har just lagt om min livsstil en hel del och hoppas på bättring. Jag är ju inte säker alls på att det är fibro jag har. Men jag stämemr ju som sagt in på det mesta.
    Jag ska verkligen kämpa för att göra ett fysiskt pass varje dag. Hur trött jag än är. Just nu gör händer och fingrar ont när jag skriver. Suck..
    Är du öm i huden? är ett stort problem för mig. Ömmar på ben och rygg..ja eg över allt. Så känslig för starkare beröring eller om man går emot något.
    Just nu skulle jag verkligen vilja göra något kul som får mig riktigt sprudlande glad. Men har en 1,5 åring som är sjuk..och är det inte hon så är det min sambo som får hennes dagisbaciller eller jobbar..Så så fort vi planerar att göra nåt kul får vi ställa in. Lite trist :( Detta har gjort den mentala biten tung också. Men peppar mig själv med att jag iaf ska åka iväg över påsk med min dotter och hälsa på släkt och vänner...och att jag gått ner ett kilo på några dagar :)

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Diablo

Japp, ont i huden! Jag lovar man kan ha ont på så konstiga ställen, tänder, hårbotten, händer, under fötterna. Oftast får jag jätteont första gången det gör ont på ett ställe. Exempelvis hårbotten. Då får jag superont och kan kanske inte kamma håret. Men sedan så avtar smärtan lite och nästa gång har jag inte alls lika ont.
    Jag har bara skrivit vad som fungerar för mig, och ofta måste man hitta något som fungerar för den enskilda individen. Så man får prova sig fram.
    Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Någon med Fibromyalgi?