• Anonym (orolig)

muskelryckningar, är så orolig :(

Hej , Jag har haft muskelryckningar i hela kroppen dagligen flera gånger i olika kropsdelar. Ibland känns det som om det fladdrar inuti, ibalnd att det pulserar några gånger. Man kan även se att huden går upp och ner. Pirrar även ofta under högra hälen. Mår jätte dåligt över det här. Har träffat två olika neurologer som har undersökt mig men inte tagit några prover. Båda har sagt att jag inte har nån neurologisk sjukdom. Att det förmodligen beror på stress. Men jag kan ändå inte koppla av. Kan inte sluta tänka på det eftersom jag känner dessa symptom hela tiden. kan man verkligen få dessa symptom av stress och så länge? Detta förstår min vardag... Mår så dåligt, När man googlar på symptomen så dyker det massa läskiga sjukdomar.... Är så rädd. Kan bara inte acceptera att jag får dessa konstiga känningar av stress? Hur kan stress framkalla ryckningar? Känner mig inte ens stressad har försökt koppla men det fortsätter bara. Någon som kan ge mig råd? Någon som känner igen sig??? Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden muskelryckningar, är så orolig :(
  • Anonym

sådär hade jag det också förra året när jag mådde extremt dåligt. dessutom blir det ju inte bättre av att man ständigt går runt och tänker på det och känner efter, utan det blir snarare ännu värre. jag tror absolut att det kan bero på stress eller att du av en eller annan anledning mår dåligt psykiskt. försök att slappna av och inte tänka så mycket på det. mina ryckningar försvann när jag började må bättre igen.
    så, gå inte omkring och känn efter, eftersom du då framkallar ryckningarna. psyket kan göra mycket med kroppen.

• Modesty Blaise

Mycket koffein kan också göra att muskler rycker. 
    Att du inte kan koppla av betyder förstås att du har en stark oro, dvs inre stress, som - precis som de läkare du träffat säger - kan ge dig symptom av det slag du beskriver.  

• Anonym (svepp)

Hej!! har oxå en massa muskel/nervryckningar, överallt i kroppen + en mycket lång lista på övriga symptom.. läkarna har sagt desamma till mej, har inte ens fått någon remiss till neurolog! Vad har du för fler symptom, eller är det bara ryckningar?? känner mej heller absolut inte stressad, och tycker att läkarna är väldigt snabba med att skylla allt på stress....

• Anonym (orolig)

Jag har också muskelryckningar/nervryckningar i hela kroppen. Speciellt fötterna och vaderna. Läkarna säger oxå till mig att det beror på stress. Hur känns era ryckningar? Hur ofta har ni dom? Tycker det är så jobbigt och är riktigt orolig för dom...... :(

• Anonym (orolig)
    Anonym (svepp) skrev 2011-05-01 18:32:18 följande:
    Hej!! har oxå en massa muskel/nervryckningar, överallt i kroppen + en mycket lång lista på övriga symptom.. läkarna har sagt desamma till mej, har inte ens fått någon remiss till neurolog! Vad har du för fler symptom, eller är det bara ryckningar?? känner mej heller absolut inte stressad, och tycker att läkarna är väldigt snabba med att skylla allt på stress....
    Har haft många andra symptom också. Men just nu är det bara ryggont, stel i nacken. Ibland ont i handleden. Men det är som sagt ryckningarna som jag oroar mig. Känner mig inte heller särskilt stressad, med varje ryckning ger min förmodligen en inre stress. Eftersom jag oroar mig så mycket för det.  Usch, det är riktigt jobbigt, men samtidigt blir man lite lättad när man läser att man inte är själv. Dessutom så gör andras reeaktion mig orolig oxå.... För vissa som jag berättar det för himlar med ögonen o säger : Gud vad läskigt! Då känns det ännu mer som om det är nåt riktigt allvarligt:(
  • Anonym (svepp)
    Anonym (orolig) skrev 2011-05-02 21:35:45 följande:
    Har haft många andra symptom också. Men just nu är det bara ryggont, stel i nacken. Ibland ont i handleden. Men det är som sagt ryckningarna som jag oroar mig. Känner mig inte heller särskilt stressad, med varje ryckning ger min förmodligen en inre stress. Eftersom jag oroar mig så mycket för det.  Usch, det är riktigt jobbigt, men samtidigt blir man lite lättad när man läser att man inte är själv. Dessutom så gör andras reeaktion mig orolig oxå.... För vissa som jag berättar det för himlar med ögonen o säger : Gud vad läskigt! Då känns det ännu mer som om det är nåt riktigt allvarligt:(
    men du har ändå varit hos neurolog!! vad säjer dem då? är de de som pratar om stressen eller är det vanliga allmännläkare? att "vanligt" folk tycker det är läskigt kan jag förstå.. dock verkar det vara rätt vanligt ändå.. har hittar en massa forum med folk som har liknande problem... hur länge har du haft det?
  • Anonym

En sak jag tycker läkarna gör fel i såna här fall är att de inte talat om VILKA undersökningar man gör och VARFÖR. Om läkaren som undersökt dig tex sagt att man gör ett test för att se om du reagerar si och så - vilket du inte gjorde och DET innebär att du INTE har en neurologisk sjukdom/skada. Alltså inte bara säga att man inte finner någon orsak, utan motivera varför du inte lider av det du befarar. Det skulle underlätta för många patienter och vårdkedjan i stort. Jag är okunnig men tror du kan vara lugn, någon av läkarna borde upptäckt, men jag förstår din oro.

• Anonym (orolig)
    Anonym (svepp) skrev 2011-05-02 21:40:02 följande:
    men du har ändå varit hos neurolog!! vad säjer dem då? är de de som pratar om stressen eller är det vanliga allmännläkare? att "vanligt" folk tycker det är läskigt kan jag förstå.. dock verkar det vara rätt vanligt ändå.. har hittar en massa forum med folk som har liknande problem... hur länge har du haft det?
    Både allmänläkaren och neurologen har sagt att det måste berå på stress.....
    Svepp: Hur är dina ryckningar och hur känns dom?
  • ingvild01

har haft dessa muskelryckningar till o från i kroppen i många år, kombinerat med känselbortfall under fötter, samt "vandrande" känselbortfall runt om på kroppen. Jag själv har blivit mycket nogrant uträtt med alla us som tenkas kan, ryggmärgsprov m.m. Slutresultatet blev stress, så JA, stress kan orsaka dessa symptom.

• Anonym (svepp)
    Anonym (orolig) skrev 2011-05-02 23:05:48 följande:
    Både allmänläkaren och neurologen har sagt att det måste berå på stress.....
    Svepp: Hur är dina ryckningar och hur känns dom?
    mina började i vaderna!! trodde först det var blodproppar då det bubblade, spratt till liksom, sen efter typ en vecka, så spred det sej och fanns i hela kroppen i princip... har varit sen i december! dock varit rätt lugnt i nån månad men nu tillbaks lite igen, med några nya symptom som pirrande tunga, lite ryck i ansiktet mm... otäckt!! ska till läkare imorgon...
Svar på tråden muskelryckningar, är så orolig :(