• Jordgubbssmak

Veckovila, någon som har koll?

Min dotter har precis blivit erbjuden ett jobb och jag är lite fundersam kring arbetstiderna.
    Är det någon som har koll på vad som gäller? Som jag förstår det så ska man ha minst 35 h vila i ett sträck under varje 7 dagars period?
    Hennes villkor är 11 dagars jobb 3 dagars ledogt. Är det verkligen ok?

• Svar på tråden Veckovila, någon som har koll?
  • Magriffe

Beror ju säkert på vad för avtal man har, vilken bransch man är i.
    Veckorna behöver ju inte ligga mån-sön, utan brytningen kan ligga hur man vill (men måste alltid vara samma hela schemat igenom, iallafall månadsvis) så om veckobrytningen ligger mitt i de där 11 dagarna så kan det vara så.

• Jordgubbssmak
    Magriffe skrev 2011-04-06 21:34:58 följande:
    Beror ju säkert på vad för avtal man har, vilken bransch man är i.
    Veckorna behöver ju inte ligga mån-sön, utan brytningen kan ligga hur man vill (men måste alltid vara samma hela schemat igenom, iallafall månadsvis) så om veckobrytningen ligger mitt i de där 11 dagarna så kan det vara så.
    Som jag förstår det ligger de inte mitt i, utan hon jobbar 11 dagar sen efter de 11 dagarna är hon ledig 3 sen jobbar hon 11 igen.
  • Jordgubbssmak
    Hannah76 skrev 2011-04-06 21:34:41 följande:
    Vilka tider är det?
    Vilken bransch?
    Kollektivavtal?
    10-19 plus körtider.
    Events/Försäljning
    Ingen aning om kollektivavtal
  • vinterblomma

Vissa delar av arbetstidslagen kan avtalas bort via kollektivavtal. Kolla vad som gäller för din dotters bransch. Sen så är det vissa arbeten där man arbetar på det sätt som du beskriver så jag antar att det finns stöd för ett sånt schema. Men det måste du som sagt kolla via kollektivavtalet jämfört med arbetstidslagen.

• Hannah76
    Jordgubbssmak skrev 2011-04-06 21:41:49 följande:
    10-19 plus körtider.
    Events/Försäljning
    Ingen aning om kollektivavtal
    Säg inte att hon ska kränga mobilabonnemang...?
  • Magriffe

Alltså, en arbetsvecka behöver inte vara 5 dagar. Den kan vara 11 om veckobrytningen ligger mitt i de här 11. Då blir det 36 timmars sammanhängande veckovila under en 7 dagarsperiod. Veckobrytning betyder inte någon ledighet, utan är en regel för schemaläggning. Under en 7 dagarsperiod ska du ha 36 timmars sammanhängande veckovila, då kan ju en 7 dagarsperiod sluta med 36 timmars veckovila och nästa 7 dagars period börja med 36 timmars veckovila.
    Men kolla av med den branschens kollektivavtal,alltid bra om man är osäker.

• Jordgubbssmak
    Hannah76 skrev 2011-04-06 21:46:18 följande:
    Säg inte att hon ska kränga mobilabonnemang...?
    Jo om inget bättre dyker upp har hon tänkt testa detta.
  • Hannah76
    Jordgubbssmak skrev 2011-04-06 21:49:29 följande:
    Jo om inget bättre dyker upp har hon tänkt testa detta.
    Då har hon inget kollektivavtal och kommer att få slita för väldigt lite pengar,
    Dagarna kan komma att bli längre än det du uppget, och det kan bli jobb varje dag. Ingen garantilön öht va?

Försök få henne att göra något annat.
  • Jordgubbssmak
    Hannah76 skrev 2011-04-06 21:51:57 följande:
    Då har hon inget kollektivavtal och kommer att få slita för väldigt lite pengar,
    Dagarna kan komma att bli längre än det du uppget, och det kan bli jobb varje dag. Ingen garantilön öht va?

Försök få henne att göra något annat.
    Jo, jag (och hon) är medveten om nackdelarna med det här jobbet. Ingen garantilön, bara provision. Långa dagar och i praktiken kan hon ju jobba gratis.
    Samtidigt är det i nuläget bara tänkt som extra/sommar jobb, hon får en säljutbildning som alltid kan vara bra att ha och hon får erfarenhet och kan visa i sitt cv att hon iaf försöker. Hon KAN ju också helt tekniskt tjäna hyfsat med pengar. Men hon har sökt andra sommarjobb med så får hon något med fast lön så blir det nog det istället.
    Jag är ändå lite glad att hon åtminstone vill göra något och ta en chans :)
  • UntilTheDark

De där "jobben" är rena skämten. Hon kommer förlora pengar på det, bara så ni vet.

• Jordgubbssmak
    UntilTheDark skrev 2011-04-06 23:21:29 följande:
    De där "jobben" är rena skämten. Hon kommer förlora pengar på det, bara så ni vet.
    ok? Du menar att hon får betala sin arbetsgivare?
Svar på tråden Veckovila, någon som har koll?