• lovegun

Högskoleprovet orddelen??

Såg i förbifarten på något forum för ett tag sen att om man kan latinska har man lättare för att klara orddelen i högskoleprovet, någon som vet??

• Svar på tråden Högskoleprovet orddelen??
  • Milletti

Tja många ord kommer från latin så då är det ju lättare att lista ut betydelsen..

• Yastyria

Ja, eventuellt. Man har ju en hel del koll på prefixer och dylikt.
    För min del har det räckt med att läsa mycket och lösa korsord. Det är dock inte sådär jätteintressant eftersom att "ord"delen mer eller mindre kommer försvinna i det nya provet, så jag är nöjd med mina 37 rätt jag fick ihop i år (:

• Den obotliga pessimisten

Många ord i svenskan kommer ju från latinet eller grekiskan. Kan man båda har man nog ett litet försprång! Vill du träna på orddelen är nog Högskoleprovsguiden ett snabbare sätt att att läsa klassiska språk!

• Gaytjej

Inte tillräckligt mycket att det ska vara värt att läsa latin, tycker jag :)

Kolla igenom några ORD-delar så ser du hur många ord som du kan koppla till latinet. Orden brukar vara ganska jämnt fördelade - några är moderna, några är gamla, några kommer från latin, några från andra språkgrupper. Många av de med latinska prefix ets kan man ha koll på genom 'allmänbildningslatin' - dvs, utan att ha läst latin på riktigt.

• Lindreas

Kolla på svd.se, de har ett quiz med högskoleprovets orddel, där kan du se vilka ord det rör sig om. Jag har inte läst latin men fick full pott, tror att det beror på att jag läser väldigt mycket.

• Anova

Latinska? 

Har både läst latin och klassisk grekiska och visst, jag har ett visst försprång då det gäller ord. Men det är två nästan värdelösa språk att kunna i övrigt.. Så ser ingen idé att läsa dem.. (jag var tvungen).

• Rhoda Horswunce
    Nja, vissa ord på provet är ju av latinskt ursprung, men jag vet inte om det är värt det att plugga en massa latin för att klara just dessa ord - då är det nog bättre om man lägger tiden på att läsa böcker istället tror jag (då bättrar man ju på hela ordförrådet). Sedan kommer ju orddelen bli betydligt mindre från och med i höst (20 frågor av 160 istället för 40 av 122), medan mattedelen blir större, så om du behöver läsa på alla delarna så skulle jag nog rekommendera dig att först och främst satsa på matten.
  • lovegun

Jag ska inte göra högskoleprovet än på några år! :)
    Det var bara något jag var lite nyfiken över, läsa latin vill jag göra för att jag tycker det är ett fint språk. Vare sig det används eller inte :)
    Blev bara nyfiken om det stämde eller inte men då vet jag :)

Svar på tråden Högskoleprovet orddelen??