• Cadetti

Har inte en kurator tystnadsplikt?

Har inte en kurator tystnadsplikt? Jag gav någon rådet att gå till kuratorn på skolan men då hade han fått höra av kuratorn att - blir det för jobbigt måste jag ringa n¨gra samtal????? klart grabben INTE vågade lätta sitt hjärta då?

• Svar på tråden Har inte en kurator tystnadsplikt?
  • Mela78

Det beror på vad som framkommer under samtalet. De som arbetar med barn har en skyldighet att rapportera redan vid misstanke om att ett barn kan fara illa!

• piixelslyna

En kurator har tystnadsplikt, men också anmälningsplikt precis som tex lärare. Så det beror ju alldeles på vad man berättar. 

• Cadetti

Att han inte triva hemma hos pappan..... han får inte stryk eller nått sånt....

• Mela78

Kan det vara så att kuratorn informerade killen om anmälningsplikten eftersom kuratorn inte kunde utesluta redan från början att det inte skulle framkomma anmälningspliktiga uppgifter under samtalet? En kille som kommer till kuratorn för att denne inte trivs hemma, jag ser iallafall en stor risk att det kan bero på anmälningspliktiga orsaker.

• Cadetti

oj förlåt jag va otydlig. När jag sa till honom att prata med kuratorn sa han att han inte ville för tidigare (när terminen började9 hade kuratorn varit inne i klassrummet och presenterade sig så hade hon sagt typ att hon kanske måste föra det vidare som en elev berättar.

• Mela78

Ja precis, "kanske måste föra det vidare som en elev berättar" handlar just om anmälningsplikten och misstanken att någon kan fara illa. Det handlar inte om att kuratorn egentligen bryter tystnadsplikten och babblar till höger och vänster om sådant som eleverna berättar i förtroende. Allt handlar om elevens bästa. 

Förklara du till killen till fråga att sålänge kuratorn inte misstänker att han (killen) far illa hos sin far så kommer kuratorn att hålla tystnadsplikten. 

• bananflugekärlek
    Cadetti skrev 2011-04-06 23:28:42 följande:

oj förlåt jag va otydlig. När jag sa till honom att prata med kuratorn sa han att han inte ville för tidigare (när terminen började9 hade kuratorn varit inne i klassrummet och presenterade sig så hade hon sagt typ att hon kanske måste föra det vidare som en elev berättar.

Det är det som är "kruxet" med kuratorer, de har anmälningsplikt om något riktigt allvarligt framkommer så att myndighet måste gå in och agera för barnets skydd. Att kuratorn informerar om detta ger barnet möjlighet att enbart säga så mycket som denne vill, så att barnet själv vet att om h*n inte VILL så behöver h*n inte heller gå över den gränsen.

Det vore ju liksom ännu värre att inte informera om det.

I många fall anser jag därför att kuratorer ibland faktiskt är... Tja, kontraproduktiva.
  • Defiance

Jag tycker inte alls att det var passande av henne, i den situationen att ge en "förvarning" om något som inte ens var aktuellt att ta upp, upplever det mer som en uppmaning "OM det blir....".

Är det etiskt för en kurator att påpeka "om konsekvenser" för att ge personen ifråga ett val hur långt denne vill gå och berätta ELLER är det oetiskt?

Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • bananflugekärlek
    Defiance skrev 2011-04-06 23:43:21 följande:

Jag tycker inte alls att det var passande av henne, i den situationen att ge en "förvarning" om något som inte ens var aktuellt att ta upp, upplever det mer som en uppmaning "OM det blir....".

Är det etiskt för en kurator att påpeka "om konsekvenser" för att ge personen ifråga ett val hur långt denne vill gå och berätta ELLER är det oetiskt?

Självklart måste den som kommer till kuratorn veta om vilka konsekvenser ett lättat hjärta kan ge. Både för barnets skull och för kuratorns, som enligt lag har vissa skyldigheter. Annars är det ett stort svek mot den som kommer och pratar.
Svar på tråden Har inte en kurator tystnadsplikt?