• ponduss

Pappa snarkar mycket och högt, Hjälp!!

Det är som rubriken lyder.. Jag har tur som snart ska flytta hemifrån, men min mamma, hon får knappt sova. Men när jag sover över hos min kille så lånar hon min säng för att kunna få sova ordentligt.

Pappa drar ordentliga stockar, de flesta snarkar ju bara när de ligger på rygg, men pappa han snarkar vare sig han ligger på rygg, mage eller på sidan.

Finns det nån som har erfarenhet av hjälpmedel mot snarkningar? Har hört att det ska finnas nån sorts bettskena som gör att man inte snarkar alls?

Ge mig så många tips ni vet.

• Svar på tråden Pappa snarkar mycket och högt, Hjälp!!
  • Verum

På apoteket finns näsvidgare och sprayer för svalget som han kan testa.
    För att få en skena tror jag att man måste gå till doktorn fär att sedan få en remiss till öron-näsa-hals.
    I extremfall, där snarkningen riskerar att påverka ens hälsa, kan man få en cpap-apparat. Men det kräver en sömnutredning.

• Ioanna

min man snarkade sönder mina nätter tidigare men kör nu med snarkspray från apoteket smo verkligen hjälper. skulle tippa på att snarkningarna och ljudnivån reducerats med 80-90 %. hjälpte fårn första natten men blev ännu bättre efter några dagar så ge inte upp! en spray kostar kanske 170 kr och räcker en dryg månad.

• Verum

Vad jag inte fick fram i mitt inlägg är att snarkning kan bero på olika saker. Därför går det inte att rekommendera en sak. Han måste helt enkelt testa sig fram. För mig fungerar näsvidgare, men jag drar ur dem i sömnen. Jag är nu under utredning och får se vad det leder till.

• ponduss

Jag vet att pappa också testat näsvidgare men de gav inga resultat. Man kanske skulle säga till honom att prova spray först o ifall inte det hjälper så får han söka för det.

• IsDimma

Är han överviktig kan det räcka med att gå ner i vikt för att snarka det ska minska radikalt alternativt försvinna helt.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Nils75

Hej!

Jag kan starkt rekommendera en ny laserbaserad metod som är helt smärtfri och som har gett fantastiska resultat, bland annat på min pappa. Det är inte en operation utan bara en helt smärtfri uppvärmning av svalget som gör att slemhinnorna stramas upp och man slutar snarka nästan helt. Efteråt kan man äta och dricka och leva sitt liv precis som vanligt! Lite mer info finns bland annat på www.nightlase.se.

Lycka till!
    N

• cärröförfän

bettskena funkar skitbra (enligt morsan vars man snarkade som fan). sedan han skaffade den får hon sova helt ostört.

• cärröförfän
    Verum skrev 2011-04-07 08:40:23 följande:
    På apoteket finns näsvidgare och sprayer för svalget som han kan testa.
    För att få en skena tror jag att man måste gå till doktorn fär att sedan få en remiss till öron-näsa-hals.
    I extremfall, där snarkningen riskerar att påverka ens hälsa, kan man få en cpap-apparat. Men det kräver en sömnutredning.

ang. bettskenan så stämmer det inte, min styvfarsa beställde sin på nätet.
  • Snoddas83

Om han snarkar så mycket bör han verkligen söka för det!! Min pappa gick efter mycket om och men till en doktor och fick tillslut med sig en mätare hem som kollade om han hade andningsuppehåll. Han hade 1-3 uppehåll i minuten. När läkaren analyserade hans resultat så skrev han "AKUT" på remissen. Nu sover han med en mask över näsa och mun som trycker in luft i honom. Han har aldrig mått så bra säger han!

Innan han fick maskinen så somnade han alltid i fotöljen efter jobbet, han vaknade inte av sin väckarklocka osv. Vi förklarade att han inte var utvilad ordentlig pga att han snarkar men han höll absolut inte med: jag sover jätte bra, var han svar!
    Efter 2-3 dagar med maskinen säger han: - Fan jag har nog sovit jävligt illa, för nu känner jag att jag sover bra och faktikskt är pigg när klockan ringer!

Så summa summarum. Gå till doktorn, man kan faktiskt dö i sömnen om man slutar andas!

Svar på tråden Pappa snarkar mycket och högt, Hjälp!!