• anni83

2 månaders spyr ca 30-40 ggr per dygn! normalt?

hej har en liten tjej på 2 månader som spyr ca 30-40 ggr per dygn.det är inga kaskader direkt( har hänt 2 ggr att det bara sprutat ur munnen på henne)

hon får profylac sen 1 månad tillbaka pga att hennes mage krånglade.

har prövat thicke up men den fick hon diarre utav,har även provat enfamil men den innehåller mjölk sen den funkade inte heller.

tycker så synd om henne,visst min första dotter kräktes oxå mycket men inte i den här omfattningen,och inte heller så här ofta.

på bvc säger dom att allt är normalt så länge hon går upp i vikt som hon ska.

men jag kan ändå inte låta bli å undra om det är bra att kräkas såhär ofta? känner mig så fruktansvärt ensam om det  här oxå,vet inte som har haft bebisar som kräks såhär ofta

ska till läkaren på bvc idag för 2 månaders kontroll och tänkte ta upp det här då. finns det några tips som ni kan ge så jag slipper bli totalt överkörd men kommentaren" alla bebisar kräks"

• Svar på tråden 2 månaders spyr ca 30-40 ggr per dygn! normalt?
  • 5by5

min dotter kräks hela tiden.
    har inget tips men på BVC sa de till oss att så länge hon inte kaskad kräks hela tiden så är det ingen fara. (har hänt ett fåtal gånger)
    men det är ju jobbigt endå.
    antar att det avtar ju äldre de blir, tills dess får man nog stå ut.

• ELLEoClara

Jobbig att hon kräks så mycket, men håller nog med BVC så länge de går upp i vikt och inte kaskad kräks är det nog ingen fara/sjukdom.

Vet att man kan blanda i maizena mjöl i ersättning för att få den lite tjockare men vet inte om det är lämplig så tidigt som vid 2 mån. Fråga Bvc om det. 

• Mela78

Be om att få prova en annan mjölkfri ersättning istället för Profylac. Din dotter kanske inte tål Profylac som är hydrolyserad mjölkprotein. Nutramigen kan fungera, eller Althera.
    Om det är mjölkallergi din dotter har kan du få mycket stöd och tips här:
     www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html

• phoennah

Jag har inga tips. Men min (3 mån) kräks också HEEEELA TIDEN. Man blir ju skogstokig. Allting hemma är vått, allting luktar kräks. Duschar jag och tar på mig rena kläder är jag nedkräkt efter 10 min. Suck. Men ungen mår bra, är glad och går upp i vikt, så det är ju bara att stå ut. Ville bara berätta att vi är fler, och ja, det är jobbigt.

• Mela78

Båda mina barn har varit riktiga kräkbarn. Men dottern slutade kräkas när vi uteslöt mjölkproteinet i hennes kost, efter en månad eller två tog det visserligen. Hon tålde inte Nutramigen men Profylac gick bra.

• idis78

Vi hade ett mjölkfritt förtjockningsmedel som heter Nutilis till vår lille pojk. Funkade jättebra! Från helt galet stora kräkningar till nästan inga alls.

• anni83

hej igen och tack för alla tips=)  mela78: hur kom ni på att hon inte tålde nutramigen? provade profylac först eftersom jag har hört att det ska vara bättre på barn som lätt blir hårda i magen. ( innan vi började med profylac så var hon hård i magen jämt)

• anni83
    idis78 skrev 2011-04-07 11:04:46 följande:
    Vi hade ett mjölkfritt förtjockningsmedel som heter Nutilis till vår lille pojk. Funkade jättebra! Från helt galet stora kräkningar till nästan inga alls.
    har läst lite om det nu och verkar vara nästan samma sak som thicken up? någon som vet?
  • anni83

såg även att Nutilis är ifrån 3 år=( men tack iaf för tipset.

• Mela78
    anni83 skrev 2011-04-07 11:15:55 följande:
    hej igen och tack för alla tips=)  mela78: hur kom ni på att hon inte tålde nutramigen? provade profylac först eftersom jag har hört att det ska vara bättre på barn som lätt blir hårda i magen. ( innan vi började med profylac så var hon hård i magen jämt)
    När hon fick Nutra började hon kräkas igen, fick världens diarréer och utslag, precis som när hon fick mjölk i/på sig. Och speciellt med tanke på Nutran rykte om att orsaka förstoppning och dottern fick rejäl diarrée istället talade mycket tydligt om för oss att hon inte tålde den.
Svar på tråden 2 månaders spyr ca 30-40 ggr per dygn! normalt?