• Anonym (debutant akassa)

Hur kontrolleras arbetsgivarintyg?

Är det någon som vet hur a-kassan kontrollerar de arbetsgivarintyg man skickar in?
    I mitt fall handlar det om att styrka två månaders arbete för 6 år sen.
    Jag jobba hos en bekant och är osäker på exakt datum för  när jag sluta arbeta samt hur många timmar jag jobba (även om jag vet att jag jobba heltid) samt min  lön.
    Om vi gissar lite och skickar in, kan a-kassa på något sett kontrollera det så jag får ett helvete? Hur i så fall?
    Eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur kontrolleras arbetsgivarintyg?
  • Marianne84

Dem kan höra av sig till arbetsplatsen och begära deras uppgifter.

Marianne84 skrev 2011-04-07 11:39:20 följande:
    Dem kan höra av sig till arbetsplatsen och begära deras uppgifter.
    Och vad är det då för uppgifter som företaget ska presentera?
    Och vad skulle få dom att göra det tror du? Är det ett rutinförfarande eller bara slumpkontroll eller enbart om det nte ser troligt ut?

Jag menar, hur bevisar företaget vilken dag jag sluta min anställning?

• Raskask

Menar du att arbetsgivaren inte vet när du började och hur mycket du arbetade? Det låter lite märkligt. Är du säker på att skatt osv har betalats in?

• Anonym (lön...)

Företag är skyldiga att spara sin bokföring i tio år, så din bekant måste ha kvar kvitton för den lön som betalats ut till dig. Bruttolön och datum bör även de finnas med bland sparat material.

• Anonym (lön...)

För övrigt är detta ett bevis på att man ALLTID ska spara lönespecar och andra viktiga papper, själv har jag kvar alla lönespecar och anställningsavtal sedan jag började sommarjobba tidigt 90-tal...

• Raskask
    Anonym (lön...) skrev 2011-04-07 11:51:58 följande:
    För övrigt är detta ett bevis på att man ALLTID ska spara lönespecar och andra viktiga papper, själv har jag kvar alla lönespecar och anställningsavtal sedan jag började sommarjobba tidigt 90-tal...
    Fast det är ju inte ts som ska skriva arbetsgivarintyget. Det är ju arbetsgivaren som måste ha ordning på sina papper i detta fall. En arbetsgivare som inte vet vad en anställd har haft i lön låter en smula slarvig.
  • Anonym (lön...)
    Raskask skrev 2011-04-07 11:54:11 följande:
    Fast det är ju inte ts som ska skriva arbetsgivarintyget. Det är ju arbetsgivaren som måste ha ordning på sina papper i detta fall. En arbetsgivare som inte vet vad en anställd har haft i lön låter en smula slarvig.
    Självklart ska arbetsgivaren ha ordning på sina papper, men det underlättar om den som varit anställt har kvar sina lönespecar etc om det skulle strula.
  • Marianne84

Jag har alltid fått en kopia på mina avtal som jag spar men om du inte har kvar dem så borde din arbetsgivare ha dem. Jag spar på alla mina papper i pärmar för att slippa frågetecken och slippa gissa.

• bastardized

Det händer att dom ringer och dubbelkollar men det är ganska sällsynt.

Svar på tråden Hur kontrolleras arbetsgivarintyg?