• pinglan02

Flammiga fönster! Hjälp!!

Tyckte jag var duktig som började putsa häromdagen med mjuk trasa och Ajax glasputs. Fönstren såg rena och fina ut ända tills solen kikade fram. Nu är de flammiga. Förvånad

Jag bor iett gammalt hus med fönster till taket och 12 rutor ivarje fönster.( inre och yttre)
    Ingen lust att klättra på fasade igen men det ser riktigt illa ut. ( I solskenet iaf Solig)

Någon som vet bättre än mig hur man putsar?!
    Vet inte hur smidigt det är med skrapa när rutorna inte är så stora. Speciell trasa?

• Svar på tråden Flammiga fönster! Hjälp!!
  • Nyfiken gul

jag använder aldrig trasa till mina fönster.

Riktigt hett vatten + diskmedel så det blir löddrigt. Öser på med en svamp så hela fönstret blir blött och löddrigt. Skrapar av vattnet. Torkar endast själva karmen.

slipper flammiga fönster med detta sätt + att diskmedlet verkligen löser upp allt fett och smuts som inte fönsterputs tar bort alla gånger.

huset är byggt 1948 och har orginalfönster.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • pinglan02

Ja jag får nog leta rätt på en skrapa och testa. Känner igen det där med diskmedel nu när du skriver det...
    Jaja, påét igen bara!

• alvide

Du kan ha haft för lite medel på fönstren så att smutsen har torkat in igen istället för torkats bort. Det gäller och ha rikligt med medel så det rinner ordentligt och sen ta skrapa.

• Marianne84

Vet vissa som jobbar som städare som använder tidningspapper att torka med för att slippa de flammiga.

• Mela78

Varmt vatten, Yes och en kapsyl T-röd. Tvätta fönstret med blandning, använd skrapa för att få torrt. Torka fönsterkarmar osv med trasa. Klart, fina fönster som inte är flammiga!

• Raskask

Jag har tvättat med diskmedel och torkat med tidningspapper sedan jag extrajobbade som fönsterputsare för evigheter sedan, för så gjorde proffsen. Men, nu har jag övergått till en sån där mirakeltrasa, speciellt avsedd för fönster. Det är verkligen ett mirakel. Vi har en gräsligt massa fönsterrutor mot en av de stora genomfartersgatorna i Malmö och det blir oerhört skitigt.

• pinglan02

tack! verkar genomgående som diskmedel är bäst och lite olika förslag på torkmaterial.
    Säljs "mirakeltrasan" i vanliga butiker el bara på "städpartyn"?

• Raskask
    pinglan02 skrev 2011-04-07 12:05:41 följande:

tack! verkar genomgående som diskmedel är bäst och lite olika förslag på torkmaterial.
    Säljs "mirakeltrasan" i vanliga butiker el bara på "städpartyn"?

Jag har köpt min på Biltema. En förpackning med fyra olika för olika områden. Är löjligt imponerad av dessa trasor .
  • Mela78
    Mela78 skrev 2011-04-07 11:41:30 följande:
    Varmt vatten, Yes och en kapsyl T-röd. Tvätta fönstret med blandning, använd skrapa för att få torrt. Torka fönsterkarmar osv med trasa. Klart, fina fönster som inte är flammiga!
    Även jag har haft fönsterputs som arbetsuppgift vid ett par tillfällen. Ovanstående är vad som användes på den arbetsplatsen.
Svar på tråden Flammiga fönster! Hjälp!!