Ont i knä efter löpträning - hur gör jag nu?
Jag började löpträna för nån vecka sen. Jag är helt otränad sen innan. Jag orkar lätt gå i 5 timmar men be mig inte springa 10 minuter. Jag tyckte att jag började lätt med att lägga upp en slinga på ca 5 km och så träna intervaller med 5 minuter gå i rask takt och 2 minuter lätt jogging tills jag tagit mig runt 5 km slingan. Detta gjorde jag 3 ggr/vecka första veckan. Ibland minskade jag något gå-intervall till 4 minuter. Fjärde träningen minskade jag gå-intervallet till 4 minuter hela passet och joggingpasset ökades till 3 minuter. På detta sättet tog det mig mellan 45-50 minuter att ta mig runt 5 km slingan. Så jag tycker inte att jag tog i för mycket men det gjorde jag kanske? Dagen efter fjärde passet hade jag ont i båda knäna. I senan som är strax under knäskålen. Så då tänkte jag att knäna får vila tills de är bra igen men nu över en vecka senare så gör de fortfarande ont om jag försöker springa. Cykla går däremot bra om jag inte tar i alldeles för mycket. Det känns inte likadant nu längre men fortfarande ont tyvärr.
Nu undrar jag såklart när och hur jag kan börja träna igen? Jag vill kunna genomföra träning hemma eller utomhus och inte på gym.
Snälla träningsexperter, hjälp!