• Anonym (när?)

Hur långt ska det gå...

...innan någon gör något?

Barnet har "extrafamilj" en helg i månaden, soc är indraget, hon har fått en adhd-diagnos för 3 år sedan, provat varenda medicin som går att få, mamman har gått otaliga kurser i hur man hanterar konfliktskapande barn och ändå går det bara utför. Det har gått så långt att barnet börjat ta till fysiskt våld mot sin familj.

Hur dåligt ska barnet få må innan soc gör något åt saken och hur blir det då? Har en pappa som ingen vårdnad har, en chans att få "ta över" sitt barn eller blir det helt enkelt placerat i familjehem?

• Svar på tråden Hur långt ska det gå...
  • Anonym

Tyvärr och oftast så går Soc in för sent! Så många barn som far illa i sina hem daga efter dag, år efter år...
    Ett barn kan inte bli placerat i ett familjehem mot förälderns vilja utan ett LVU som är en tvångsåtgärd som tillämpas och fastställs i sällsynta fall!
    Har mamman själv sökt mer hjälp? Ser hon problemet på samma sätt som du gör? 

• Anonym (när?)
    Anonym skrev 2011-04-07 13:46:15 följande:
    Tyvärr och oftast så går Soc in för sent! Så många barn som far illa i sina hem daga efter dag, år efter år...
    Ett barn kan inte bli placerat i ett familjehem mot förälderns vilja utan ett LVU som är en tvångsåtgärd som tillämpas och fastställs i sällsynta fall!
    Har mamman själv sökt mer hjälp? Ser hon problemet på samma sätt som du gör? 
    Det vet jag faktiskt inte. Tycker det är skrämmande att barnet slår sin mamma och styvfar så de, enligt ett äldre syskon är "gula och blå" efteråt. Mamman försöker ignorera, men barnet fortsätter. Är rädd att barnet kommer börja göra illa sig själv när hon ingen respons får för sitt betéende. Familjen behöver professionell hjälp att lösa problemen och soc har som sagt varit med i bilden ett tag nu och extrafamilj är inkopplad, men det verkar inte räcka.

Men vad krävs för ett LVU? jag menar, hade det varit mamman som slagit barnet, så antar jag att soc ryckt in ganska snabbt om det uppdagats, men nu är det ju tvärt om...
  • Anonym
    Anonym (när?) skrev 2011-04-07 13:51:34 följande:
    Det vet jag faktiskt inte. Tycker det är skrämmande att barnet slår sin mamma och styvfar så de, enligt ett äldre syskon är "gula och blå" efteråt. Mamman försöker ignorera, men barnet fortsätter. Är rädd att barnet kommer börja göra illa sig själv när hon ingen respons får för sitt betéende. Familjen behöver professionell hjälp att lösa problemen och soc har som sagt varit med i bilden ett tag nu och extrafamilj är inkopplad, men det verkar inte räcka.

Men vad krävs för ett LVU? jag menar, hade det varit mamman som slagit barnet, så antar jag att soc ryckt in ganska snabbt om det uppdagats, men nu är det ju tvärt om...
    Hur gammalt är barnet?
    Dom verkar behöva hjälp hela familjen innan allting går över styr!
    Anonym (när?) skrev 2011-04-07 13:08:09 följande:
    Hur dåligt ska barnet få må innan soc gör något åt saken och hur blir det då? Har en pappa som ingen vårdnad har, en chans att få "ta över" sitt barn eller blir det helt enkelt placerat i familjehem?
    Är pappan delaktig i omsogen om barnet? Vill han ens ha vårdanden?
    Att "ta över" barnet ska väl inte kunna vara några problem om nu mamman också anser att han ska det, att ansöka om gemensam vårdnad måste vara det minsta problemet om dom nu kan samarbeta!
    Tycker du att barnet "far illa" hos mamman, tycker du att barnet ska flytta ifrån mamman utifrån vad du sett och vet?
  • Anonym (när?)
    Anonym skrev 2011-04-07 17:07:34 följande:
    Hur gammalt är barnet?
    Dom verkar behöva hjälp hela familjen innan allting går över styr!
    Anonym (när?) skrev 2011-04-07 13:08:09 följande:
    Är pappan delaktig i omsogen om barnet? Vill han ens ha vårdanden?
    Att "ta över" barnet ska väl inte kunna vara några problem om nu mamman också anser att han ska det, att ansöka om gemensam vårdnad måste vara det minsta problemet om dom nu kan samarbeta!
    Tycker du att barnet "far illa" hos mamman, tycker du att barnet ska flytta ifrån mamman utifrån vad du sett och vet?
    Barnet är 10 och ja, hela familjen behöver rejäl hjälp! Tror inte att barnet far illa hos mamman av att mamman gör något, utan av sig själv och att allt inte står helt rätt till. Det är inte enkelt att hantera "sådan här barn", jag vet, men hela familjen far ju illa av hur situationen ser ut och trots alla hjälpinsatser så har det bara gått utför.

Pappan är inte delaktig i omsorgen och vårdnaden då mamman inte godtar hans hjälp. Han vill ha vårdnad och boende om barnet, OM mamman kan lämna barnet ifred, vilket inte fungerat tidigare när barnet bott hos pappan.

Har tänkt ringa soc i morgon och fråga hur deras rutiner ser ut kring sånt här, utan att specifikt gå in på detta "ärende". Får se vad de har att säga om det hela och hoppas att de på något sätt kan hjälpa familjen.
  • Anonym
    Anonym (när?) skrev 2011-04-07 18:34:49 följande:
    Barnet är 10 och ja, hela familjen behöver rejäl hjälp! Tror inte att barnet far illa hos mamman av att mamman gör något, utan av sig själv och att allt inte står helt rätt till. Det är inte enkelt att hantera "sådan här barn", jag vet, men hela familjen far ju illa av hur situationen ser ut och trots alla hjälpinsatser så har det bara gått utför.

Pappan är inte delaktig i omsorgen och vårdnaden då mamman inte godtar hans hjälp. Han vill ha vårdnad och boende om barnet, OM mamman kan lämna barnet ifred, vilket inte fungerat tidigare när barnet bott hos pappan.

Har tänkt ringa soc i morgon och fråga hur deras rutiner ser ut kring sånt här, utan att specifikt gå in på detta "ärende". Får se vad de har att säga om det hela och hoppas att de på något sätt kan hjälpa familjen.
    Vet inte alls vad du har för relation till mamman och barnet , om det inte spelar dig någon roll att Soc berättar för henne att du ringt och berättat om din oro?
    Presenterar du dig med namn och vem du är så MÅSTE dom framföra det till mamman, har Soc Sekreteraen uppfattat ditt namn så går det inte att hemlighålla om det är det du skulle vilja! Så fort man presenterat sig så är det deras skyldighet att skriva det i journal anteckningarna.
    Går att vara helt o hållet anonym med exakt samma info men utan att nämna sitt namn eller sin relation till mamman eller barnet.
    Finns alltså två alternativ att göra det på och jag tror att du vet vilket som kommer att  passa dig bäst! Det måste du känna efter sig och helt själv avgöra.
    Tycker det är bra att du är engagerad och att du bryr dig för det kan inte vara lätt och jag tror inte någon mår bra utav situation! 
Svar på tråden Hur långt ska det gå...