• Boomtown

    Mitt marsvin har något problem med pälsen, vet inte vad.

    Hej alla marsvinskunniga.

    Mitt marsvin är ca 1 år. Han har alltid haft en liten rand på bakdelen. Såg ut som en liten, liten sidbena. Så jag trodde att hans päls var sån. Men nu har den sidbenan blivit bred och tappar hår. Det är även små prickar som beige damm runt där. Han kliar sig lite mer än sin burkompis, men inte mycket tycker jag. Jag antar att detta är någon ohyra. Har sökt på nätet men jag kan själv inte komma fram till vad det är. Någon som vet?

  • Svar på tråden Mitt marsvin har något problem med pälsen, vet inte vad.
  • mco

    Hade ett marsvin som  också tappade päls för några år sedan. Kan bero på ensidig kost.

  • tantS

    Är säkert skabb. Då tappar de pälsen och får liksom skorpor eller eller smulor på drabbade huden. Mitt marsvin hade det när jag va liten. Va hos veterinären och fick medicin sen växte pälsen ut och blev fin igen ^^ Bäst att gå och titta det.

    Lycka till

  • Boomtown

    Jag kör för det mesta med samma pellets, ger mycket olika grönsaker och ibland frukt. Så det borde inte vara ensidigt, eller?

    Det är inga smulor eller skorpor i pälsen. Den är väldigt mjuk o fin. Förutom de där prickarna o att håret glesnar. Så då är det kanske inte skabb?

    Kanske får bli en tur till veterinären.

  • mco

    Hur länge har han haft kala fläckar?
    Borde kanske inte vara skabb om inte den andra visat något?

    Då kanske det inte är ensidig kost då.. hm.
    Det bästa kanske är att rådfråga en veterinär då?

    Eller vanliga loppor.. vet ej hur vanligt det är för marsvin!

  • Boomtown
    tantS skrev 2011-04-07 13:53:16 följande:
    www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/ohy...

    Här på sidan står lite info om skabb. Tycker iaf det låter som det...
    Den här sidan var jättebra!

    Vi har ju hittat en liten tuss, så som det såg ut på bilden om svamp. Han har aldrig varit kal. Men det har synts att han har varit tunnhårigare på en sträng på baken (väldigt lite!). Men nu har det gått snabbare och han har blivit mer tunnhårig och på ett bredare parti.
  • Boomtown

    Det andra marsvinet visar inget alls. Loppor gör väl inte så att pälsen ramlar av? Men tanken har slagit mig tidigare

  • tantS

    tycker du ska ringa veterinären iaf innan det går längre. Är nog inget som kommer läka av sig själv =)

  • Boomtown

    Nu har jag varit hos veterinären. Vi fick en snabb tid. De tog skrapprover och kollade. De sa att det var mjällkvalster. Så båda fick en spruta. Det var bara den ena som hade det, men båda behandlas för säkerhets skul. Nästa vecka ska de få en spruta till. Skönt att veta vad det är.

  • tantS
    Boomtown skrev 2011-04-08 14:10:32 följande:
    Nu har jag varit hos veterinären. Vi fick en snabb tid. De tog skrapprover och kollade. De sa att det var mjällkvalster. Så båda fick en spruta. Det var bara den ena som hade det, men båda behandlas för säkerhets skul. Nästa vecka ska de få en spruta till. Skönt att veta vad det är.
    Skönt att det va lätt fixat!
Svar på tråden Mitt marsvin har något problem med pälsen, vet inte vad.