• Tänker

Glädjas

Hej

Lever tillsammans med en kvinna som jag älskar mycket.
    Vi är olika i vårat sätt att tänka. Vi ser olika på saker i vårt förhållande.
    Detta gör att det blir jobbigt vid vissa tillfällen.

Jag kan inte glädjas med henne. Skall försöka förklara.
    När hon vill göra saker själv blir jag oftast ledsen och arg. Varför? Ingen aning.
    Ser allt negativt i situationen istället för possitvit.
    När jag skall göra saker glädjs hon med mig.

Mycket lärde jag mig under min i terapi men det måste jag försöka lösa själv.
    Vi har båda stora sociala nätverk.

Hur skall jag komma på en lösning på mitt problem. Att inte bli så här när hon vill göra saker. Jag vill kunna säga Vad kul! Det blir kanon för dig!
    Men jag fastnar i mitt tänk och min ångest..där jag inte vill vara!
    Detta sitter så djupt rotat från min barndom (tror jag) när min mamma var tvungen att lämna bort mig hos barnvakter. Men där är jag inte nu. Jag är en vuxen kvinna som skall lösa detta!

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Glädjas
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tror att det är precis som du säger att din ångest har sin grund i barndomen när din mamma lämnade bort dig till barnvakter. Du känner nu stark oro och otrygghet när din partner vill göra saker på egen hand. Inom dig har du en stark konflikt för med förnuftet vill du glädjas med henne men dina känslor säger något annat. Försök att tänka att nu är nu och då var då. Du kan inte ta bort dina känslor men du kan resonera med dig själv om att du förstår varifrån de kommer och att du nu i stället vill känna trygghet. Du kan prata med din partner om dina känslor så att hon förstår vad de bottnar i. Hon kan hjälpa dig att bygga upp en ny trygghet med ganska små medel. Ringa hem, försäkra dig om att du kan lita på henne mm. Genom nya erfarenheter i livet kan gamla sår läka.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Glädjas