• VI4MOTVÄRLDEN

skillnad mellan lånelöfte för hus & lägenhet?

undrar ungefär hur stor skillnaden är mellan ett lånelöfte på ett hus och på en lägenhet, min sambo har fått ett lånelöfte på ca 1 000 000:- på ett hus, men undrar om det är någon som vet hur stor skillnaden blir om man söker lån för en insatslägenhet. kanske enda sättet att få veta d är att kontakta banken, det kanske är väldigt olika beroende på lägenheter oxå..

• Svar på tråden skillnad mellan lånelöfte för hus & lägenhet?
  • Birgitta2

Det skall inte vara nån större skillnad. Löfte är löfte. Snacka med banken.

• Kya
    Birgitta2 skrev 2011-04-07 15:42:22 följande:
    Det skall inte vara nån större skillnad. Löfte är löfte. Snacka med banken.
    nej det är det inte.
    det har att göra med boendekostnaden på lägenheten. ofta brukar man få ett lägre lånelöfte på en lägenhet.  men det är svårt att säga hur stor skillnad det är, kontakta banken, det är enda sättet ni kan få ett bra svar... 
    F och L, mina stjärnor :)
  • Birgitta2
    Kya skrev 2011-04-07 15:44:31 följande:
    nej det är det inte.
    det har att göra med boendekostnaden på lägenheten. ofta brukar man få ett lägre lånelöfte på en lägenhet.  men det är svårt att säga hur stor skillnad det är, kontakta banken, det är enda sättet ni kan få ett bra svar... 
    Då måste jag ha missuppfattat frågan.
  • EeMe

Löftet ni fått brukar vara uner vissa förutsättningar, huset får inte kosta mer än XX, ska ligga inom en viss kommun/område osv... Det är stor skillnad att låna en miljon till ett hus som kostar en halv eller en och en halv. Räkna med att ni får låna 75-85% av bostadens pris men inte mer än en miljon. Prata självklart med banken innan ni bestämmer något.

• St Augustine

Jag tror också att det är den totala boendekostnaden som avgör. I ett hus finns det ju driftskostnader där vår bank gjorde en schablonberäkning på 3500 kronor. I en bostadsrätt tillkommer istället en avgift (och ibland också annan drift om det är ett radhus i BR-form) och om den är högre än vad ett hus driftskostander skulle vara är det logiskt att lånelöftet också blir mindre för att totalkostnaden för boendet ska bli densamma.

Så var det för oss i alla fall när vi kollade både på BR och hus, vi hade två lånelöften med olika summor.

• skorpionen80

När det gäller lägenhet så betalar man ju en avgift också, å andra sidan kan värme och vatten ingå och på så sätt får man ner driftskostnaderna... Men ett och samma lånelöfte gäller inte för lägenhet och hus.

• Kya
    St Augustine skrev 2011-04-07 15:51:15 följande:
    Jag tror också att det är den totala boendekostnaden som avgör. I ett hus finns det ju driftskostnader där vår bank gjorde en schablonberäkning på 3500 kronor. I en bostadsrätt tillkommer istället en avgift (och ibland också annan drift om det är ett radhus i BR-form) och om den är högre än vad ett hus driftskostander skulle vara är det logiskt att lånelöftet också blir mindre för att totalkostnaden för boendet ska bli densamma.

Så var det för oss i alla fall när vi kollade både på BR och hus, vi hade två lånelöften med olika summor.
    precis, du förklarade det bra!
    F och L, mina stjärnor :)
  • St Augustine

Grovt räknat gissar jag att om avgiften till bostadsrättsföreningen är på max 5000:- (och det inte tillkommer någon annan driftskostnad som t.ex. el eller vatten) så kan lägenheten kosta runt 800 000:-. Har dräknat med 8% ränta, men detta är som sagt bara en uppskattning.

Svar på tråden skillnad mellan lånelöfte för hus & lägenhet?