Bye baby Bunting skrev 2011-04-07 15:37:43 följande:
Känner mig alltid illa till mods när man kommer till frågan "Jaha och vad har du för löneanspråk?" Kör alltid den fega varianten att "ja, lönen är inte alltid så viktig om arbetet i sig är utvecklande och tillfredsställande, men jag måste ju överleva"
Det känns inte riktigt ok att gå in med en mini-ingångslön vid min ålder och med det faktum att jag både har utbildning och erfarenhet.
Inser att mitt förhållningssätt till löeanspråksfrågan inte är det bästa. Strutsmetoden är inte alltid den bästa...
Hur besvarar ni frågan angående löneanspråk?
Jag frilansar, och har till min stora förvåning upptäckt att jag är ganska bra på att förhandla om pris för olika uppdrag, trots att jag egentligen är ganska blyg...
Tror det är viktigt att värdesätta sin egen kunskap och erfarenhet. Istället för den fega varianten kan du kanske inleda ditt svar på lönefrågan med "Ja, jag har ju både utbildning och gedigen erfarenhet...." och förklara hur mycket du med tanke på det tycker att du borde ha i lön. Har du några specifika kunskaper som inte så många andra har? Framhäv dem isåfall. Påpeka vad genomsnittslönen är för personer med din utbildning och erfarenhet (de som intervjuar vet antagligen det redan, men det är bra om de vet att du också vet), och säg att du tycker att det är rimligt att lönen ligger runt den summan. Eller gå in lite högre, om du kan motivera det (t ex om du vet att det blir svårt för dem att hitta någon annan med samma erfarenhet).
Självklart också viktigt att förbereda sig så mycket som möjligt och veta vad ens blivande arbetsgivare vill ha eller behöver. Jag brukar ha med lite skisser/idéer/materialprover/frågor som kunden kanske inte har tänkt på innan. För mig känns det lättare att löneförhandla om jag kan visa något konkret, visa direkt att jag kommer att vara "värd pengarna". Det kanske är svårare att göra när man förhandlar om ett heltidsjobb, men du kanske kan fundera ut några intressanta idéer om hur du kan hjälpa till att utveckla och förbättra verksamheten.