• Bye baby Bunting

Löneanspråk

Känner mig alltid illa till mods när man kommer till frågan "Jaha och vad har du för löneanspråk?" Kör alltid den fega varianten att "ja, lönen är inte alltid så viktig om arbetet i sig är utvecklande och tillfredsställande, men jag måste ju överleva"
    Det känns inte riktigt ok att gå in med en mini-ingångslön vid min ålder och med det faktum att jag både har utbildning och erfarenhet.

Inser att mitt förhållningssätt till löeanspråksfrågan inte är det bästa. Strutsmetoden är inte alltid den bästa...

Hur besvarar ni frågan angående löneanspråk?

• Svar på tråden Löneanspråk
  • Mela78

Beror på. Innan intervju bestämmer jag mig för vilken som är det lägsta lön jag kan tänka mig att acceptera. När lönefrågan kommer upp säger antingen en lön som är mer än min lägsta nivå eller så frågar jag arbetsgivaren vad de tänkt sig för lönenivå. Sedan förhandlar jag tills jag vi kommit till en lön jag tycker är ok, eller om vi inte kan komma överens tackar jag nej till tjänsten.

• Tecken

Jag funderar över löneanspråk innan intervjun, frågar runt bland folk som arbetar med liknande tjänster, kollar statistik på nätet etc. Jag brukar titta intervjuaren i ögonen och säga "X kr, och det är till viss del förhandlingsbart". Jag brukar dra till med en lön som är högre än den lön jag har idag, så att det finns lite förhandlingsutrymme.

• frökenpiggy
    Bye baby Bunting skrev 2011-04-07 15:37:43 följande:
    Känner mig alltid illa till mods när man kommer till frågan "Jaha och vad har du för löneanspråk?" Kör alltid den fega varianten att "ja, lönen är inte alltid så viktig om arbetet i sig är utvecklande och tillfredsställande, men jag måste ju överleva"
    Det känns inte riktigt ok att gå in med en mini-ingångslön vid min ålder och med det faktum att jag både har utbildning och erfarenhet.

Inser att mitt förhållningssätt till löeanspråksfrågan inte är det bästa. Strutsmetoden är inte alltid den bästa...

Hur besvarar ni frågan angående löneanspråk?
    Jag frilansar, och har till min stora förvåning upptäckt att jag är ganska bra på att förhandla om pris för olika uppdrag, trots att jag egentligen är ganska blyg...

Tror det är viktigt att värdesätta sin egen kunskap och erfarenhet. Istället för den fega varianten kan du kanske inleda ditt svar på lönefrågan med "Ja, jag har ju både utbildning och gedigen erfarenhet...." och förklara hur mycket du med tanke på det tycker att du borde ha i lön. Har du några specifika kunskaper som inte så många andra har? Framhäv dem isåfall. Påpeka vad genomsnittslönen är för personer med din utbildning och erfarenhet (de som intervjuar vet antagligen det redan, men det är bra om de vet att du också vet), och säg att du tycker att det är rimligt att lönen ligger runt den summan. Eller gå in lite högre, om du kan motivera det (t ex om du vet att det blir svårt för dem att hitta någon annan med samma erfarenhet).

Självklart också viktigt att förbereda sig så mycket som möjligt och veta vad ens blivande arbetsgivare vill ha eller behöver. Jag brukar ha med lite skisser/idéer/materialprover/frågor som kunden kanske inte har tänkt på innan. För mig känns det lättare att löneförhandla om jag kan visa något konkret, visa direkt att jag kommer att vara "värd pengarna". Det kanske är svårare att göra när man förhandlar om ett heltidsjobb, men du kanske kan fundera ut några intressanta idéer om hur du kan hjälpa till att utveckla och förbättra verksamheten.
  • tantS

Tycker också lönediskussioner är jobbiga. Man vill varken överskatta eller underskatta sig själv. På min förra intervju la jag mig på en lön som är rätt så hög jämfört med den arbetsplats jag var på tidigare. När jag sen fick den tjänsten erbjöd de mig 1000kr över mitt löneanspråk. Tydligen var lönerna på min förra arbetsplats så låga.. Hehe.. Gissa om jag ångrar att jag inte la mig högre!

• Brittan

Jag brukar alltid fråga vad de är beredd att erbjuda mig i lön. Ett tips från både handläggare på Af och min coach.

• Bye baby Bunting
    Brittan skrev 2011-04-07 16:42:06 följande:
    Jag brukar alltid fråga vad de är beredd att erbjuda mig i lön. Ett tips från både handläggare på Af och min coach.
    Jag ställde den frågan vid min förra intervju och fick ett svar som låg 4000:- under min gräns. Jag måste ha sett rätt chockad ut.

Att vara väl förberedd och att veta sitt eget värde är nyckeln, men det är så svårt att få ur sig när jag väl sitter där.
Svar på tråden Löneanspråk