• Anonym

Halva ansiktet börar hänga

Jag är bara 27år men börjar redan få problem med att ansiktet börjar hänga. Men bara på ena sidan. Redan när jag var 20 så kommenterade folk att ena ögonbrynet var lägre än det andra men det var inget jag själv såg förutom på vissa foton. Nu är det mer markant. Ena ögonlocket börjar också hänga, och när jag ler så ser man att leendet blir helt snett. Hela ansiktet ser ju snett ut. Är detta en normal del av åldrandet? Kan det påverka bara en sida av ansiktet?

• Svar på tråden Halva ansiktet börar hänga
  • Miami

Hej! Du bör kolla upp det på vårdcentralen, du kan vara på väg att få halvsidig ansiktsförlamning. Det är inte farligt i sig men kan bero på andra tillstånd som bör uteslutas. Lycka till!

• viseversa

Låter itne normalt. Tycker du ska gå till en läkare så någon får kolla på det. låter lite som om ditt ansikte är förlamat eller något. Och nej det är INTE normalt när man är så ung. tror itne ens det är normalt när man är gammal. Nej det ska helt klart kollas upp. 

• Anonym

Så ska det inte vara.

Bums iväg till läkaren för att kolla upp det.
    I värsta fall kan det vara tecken på stroke, så ignorera inte det här.

• Anonym

Ja funderade också på ansiktsförlamning men känseln är helt normal. Detta har ju varit en långdragen process också, har ju blivit så sakta men säkert under 7års tid. Har inte vågat gå iväg med det för jag tvivlar på att någon tar det på allvar. Ska se om jag hittar bra före-och efter-foton så man kan se tydligt... Börjar få lite panik ifall det skulle bli värre.

• La Lola

Det kan nog vara nån form av ansiktsförlamning iaf även om det rör sig om en lång tidsperiod.

Jag drabbades hux flux av detta för 2½ år sen.
    Det är fortfarande inte helt bra.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    La Lola skrev 2011-04-07 16:50:23 följande:
    Det kan nog vara nån form av ansiktsförlamning iaf även om det rör sig om en lång tidsperiod.

Jag drabbades hux flux av detta för 2½ år sen.
    Det är fortfarande inte helt bra.
    Oj... Vet du vad ditt berodde på? Kunde du få stopp på utvecklingen så att säga?
  • La Lola
    Anonym skrev 2011-04-07 16:51:53 följande:
    Oj... Vet du vad ditt berodde på? Kunde du få stopp på utvecklingen så att säga?
    Det kan tydligen bli så där för alla hux flux eller i samband med att man fått barn men Hedda var 5 mån när jag drabbades.
    Innan detta så hade jag haft nån konstig...örvärk o det hängde tydligen ihop med detta.

Min förlamning var tillfällig o släppte mer o mer från början.
    Jag vet inte om det nånsin kommer att bli helt bra. Det syns lite på ögonen och ibland på munnen (vissa rörelser).
  • Anonym
    La Lola skrev 2011-04-07 16:56:14 följande:
    Det kan tydligen bli så där för alla hux flux eller i samband med att man fått barn men Hedda var 5 mån när jag drabbades.
    Innan detta så hade jag haft nån konstig...örvärk o det hängde tydligen ihop med detta.

Min förlamning var tillfällig o släppte mer o mer från början.
    Jag vet inte om det nånsin kommer att bli helt bra. Det syns lite på ögonen och ibland på munnen (vissa rörelser).
    Vad tråkigt. Jag funderar på om man kan öva upp ansiktsmuskulaturen och på så sätt göra det bättre. Har sämre muskelkontroll på den sidan, kan t.ex inte höja det ögonbrynet trots att jag verkligen försöker. Frustrerande.
  • La Lola
    Anonym skrev 2011-04-07 16:58:01 följande:
    Vad tråkigt. Jag funderar på om man kan öva upp ansiktsmuskulaturen och på så sätt göra det bättre. Har sämre muskelkontroll på den sidan, kan t.ex inte höja det ögonbrynet trots att jag verkligen försöker. Frustrerande.
    Äh, allt går att leva med.

Ja du kan göra ansiktsgympa.
    Det rådet fick jag.

Men börja med att uppsöka vården.
  • Anonym

Ja det ska jag göra. Tack så mycket för att ni tog er tid att svara.

Svar på tråden Halva ansiktet börar hänga