• Nikkili

Går det dåligt i skolan för ditt barn så är det föräldrarnas fel

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12842058.ab

Enligt denna artikel så är det föräldrarna allt beror på,är man lågutbildad så får man dumma ungar helt enkelt.

När man tänker till lite så är det väl inte helt fel,att barnen till högutbildade får en helt annan start och en tryggare tillvaro.

Dom har ofta gifta föräldrar,ett stort umgänge,reser mycket,seglar,spelar golf,tennis,hockey,rider och ofta gör föräldrarna allt det där själva också,deras föräldrar är kanske mer engagerade i skolan pga att dom vet vikten av en bra utbildning .

En familj som är outbildad,har inte samm möjligheter,dom dliter på något dåligt bealt jobb för att få pengar till hyra o mat,sen är dom slu,väldigt ofta med bara en förälder,ingen har ork att engagera sog så som man borde göra.
  • Svar på tråden Går det dåligt i skolan för ditt barn så är det föräldrarnas fel
  • Lena

Det finns ingen koppling mellan gifta/skilda föräldrar och skolförutsättningar eller ekonomi men däremot föräldrarnas studievana. En ensamstående sjuksköterska har inte mycket pengar men däremot studievana.

• Helle333
    Nikkili skrev 2011-04-07 18:30:14 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article128420...

Enligt denna artikel så är det föräldrarna allt beror på,är man lågutbildad så får man dumma ungar helt enkelt.

När man tänker till lite så är det väl inte helt fel,att barnen till högutbildade får en helt annan start och en tryggare tillvaro.

Dom har ofta gifta föräldrar,ett stort umgänge,reser mycket,seglar,spelar golf,tennis,hockey,rider och ofta gör föräldrarna allt det där själva också,deras föräldrar är kanske mer engagerade i skolan pga att dom vet vikten av en bra utbildning .

En familj som är outbildad,har inte samm möjligheter,dom dliter på något dåligt bealt jobb för att få pengar till hyra o mat,sen är dom slu,väldigt ofta med bara en förälder,ingen har ork att engagera sog så som man borde göra.
    Vi hade det inte bra ställt, mamma är förskolelärare och pappa har större delen av sitt liv jobbar på kommunen och där behövs ju sällan någon högre utbildning. Vi hade med andra ord aldrig särskilt gott om pengar, men min mamma har engagerat sig i oss jättemycket!!! Jag har gått högskola och har idag ett bra jobb, syrran har inte gått högskola men har ändå ett bra jobb med bättre lön än vad jag har. Mamma sparade ihop pengar så att jag kunde gå på ridskola och där fick jag ut jättemycket av min tid tills någon mupp tog med sig alla falska rykten som gick om mig i skolan, jag var mobbad, till stallet så att jag inte ens fick en fristad där längre.
    Det jag tänker göra annorlunda är att delta mer i mitt barns skolarbete sedan, mamma var väl inte direkt ointresserad av vårat skolarbete men vi skötte det mesta av det själva. Syrran skötte verkligen allt i skolan själv och hon hade VG och MVG i ALLT. Det hade inte jag kan jag ju ärligen säga. Jag har inte fötts med läshuvud direkt och fick verkligen kämpa som ett djur för att klara högskolan.
    Man behöver inte ha högutbildade föräldrar för att veta hur viktig skolan är och vikten av en bra utbildning.
    Det finns föräldrar i alla klasser som bryr sig mer eller mindre om sina barn. Vi hade en tjej i klassen som hade högutbildade föräldrar som hade högre uppsatta jobb men de visade inte sin dotter ett uns av kärlek. Deras sätt att visa kärlek var att sticka till henne en massa pengar och säga Här har du tusen kronor. Gå och köpt något fint
  • Heisan

Tryggare tillvaro för att föräldrarna är högutbildade

Att högutbildades barn i större utsträckning presterar bättre i skolan har säkerligen med att göra att det finns en studietradition i familjen. Dåliga/oengagerade föräldrar finns det i alla samhällsgrupper-en del är bara bättre på att putsa fasaden än andra.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • SilverLadyG
    Nikkili skrev 2011-04-07 18:30:14 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article128420...

Håller med dig
  • Nikkili
    Heisan skrev 2011-04-07 18:36:59 följande:
    Tryggare tillvaro för att föräldrarna är högutbildade

Att högutbildades barn i större utsträckning presterar bättre i skolan har säkerligen med att göra att det finns en studietradition i familjen. Dåliga/oengagerade föräldrar finns det i alla samhällsgrupper-en del är bara bättre på att putsa fasaden än andra.
    Men jag tror att högt utbildade föräldra kräver lite mer än sina barn,vet en kvinna som inte kan hjälpa sin som alls,för hon fattar inte läxorna...hon är vårdbiträde och han går i 8:an...tror inte det hade hänt i en läkarfamilj...faktiskt.

Jag har ingen gedigen utbildning själv och mina barn är medelmåttor i skolan!
  • Heisan
    Nikkili skrev 2011-04-07 19:11:05 följande:
    Men jag tror att högt utbildade föräldra kräver lite mer än sina barn,vet en kvinna som inte kan hjälpa sin som alls,för hon fattar inte läxorna...hon är vårdbiträde och han går i 8:an...tror inte det hade hänt i en läkarfamilj...faktiskt.

Jag har ingen utbildning-förutom 2-årigt gymnasium- o mina ungar är smarta o har legat högt upp/högst i resultat på t ex nationella proven. 
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Lilith Dark
    Nikkili skrev 2011-04-07 19:11:05 följande:

Det kanske är för att du inte tar dig tiden att sitta ner med dem och läsa läxorna ihop. Min son får VG och MVG i allt, min dotter ligger två år före. Jag sitter ALLTID med och läser läxor med min son och hjälper min dotter med små projekt de får. Och jag har bara en IT&Kommunikationsutbildning efter gymnasiet. Så det finns nog lite mer som lägger grunden för barns studieresultat än vad föräldrarna jobbar med. Enligt din teori så skulle det ju inte gå så bra för mina barn eftersom jag inte har någon högre utbildning att tala om, och jag är både sjukskriven deltid och ensamstående.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Tinnys

Det handlar väl mycket om studiekultur. Tror att det finns både högutbildade och lågutbildade som inte är engagerade i sina barns studier. Sen finns det väldigt egagerade föräldrar i båda grupperna. Om man inte kan hjälpa sina barn med läxorna så får man hjälpa till på andra sätt, hjälpa barnet att hitta någon att plugga med, har skolan studiehjälp osv. Jag kommer säkert inte att kunna allt som mina barn läser i skolan, men jag kommer aldrig att sluta engagera mig och jag kommer alltid kräva att skolan sköts och vara närvarande och intresserad.

• Nikkili
    Lilith Dark skrev 2011-04-07 19:16:35 följande:
    Det kanske är för att du inte tar dig tiden att sitta ner med dem och läsa läxorna ihop. Min son får VG och MVG i allt, min dotter ligger två år före. Jag sitter ALLTID med och läser läxor med min son och hjälper min dotter med små projekt de får. Och jag har bara en IT&Kommunikationsutbildning efter gymnasiet. Så det finns nog lite mer som lägger grunden för barns studieresultat än vad föräldrarna jobbar med. Enligt din teori så skulle det ju inte gå så bra för mina barn eftersom jag inte har någon högre utbildning att tala om, och jag är både sjukskriven deltid och ensamstående.
    Inte enligt mig,enligt artikeln jag länkade till i TS
  • Joelina

Vet inte riktigt vad man ska dra gränsen som högutbildad, men en bra uppväxt har jag fått! Att det inte gått bra i skolan beror inte på mina föräldrar. Mamma sjuksköterska och pappa mätningsingenjör.
    Jag har i alla fall klarat högskolan nu och är förskollärare, och tror att jag har mer förståelse för stökiga barn. Min man har fler högskolepoäng än en civilingenjör. Kommer vi att lyckas?

Svar på tråden Går det dåligt i skolan för ditt barn så är det föräldrarnas fel