Nikkili skrev 2011-04-07 18:30:14 följande:
www.aftonbladet.se/wendela/barn/article128420...
Enligt denna artikel så är det föräldrarna allt beror på,är man lågutbildad så får man dumma ungar helt enkelt.
När man tänker till lite så är det väl inte helt fel,att barnen till högutbildade får en helt annan start och en tryggare tillvaro.
Dom har ofta gifta föräldrar,ett stort umgänge,reser mycket,seglar,spelar golf,tennis,hockey,rider och ofta gör föräldrarna allt det där själva också,deras föräldrar är kanske mer engagerade i skolan pga att dom vet vikten av en bra utbildning .
En familj som är outbildad,har inte samm möjligheter,dom dliter på något dåligt bealt jobb för att få pengar till hyra o mat,sen är dom slu,väldigt ofta med bara en förälder,ingen har ork att engagera sog så som man borde göra.
Vi hade det inte bra ställt, mamma är förskolelärare och pappa har större delen av sitt liv jobbar på kommunen och där behövs ju sällan någon högre utbildning. Vi hade med andra ord aldrig särskilt gott om pengar, men min mamma har engagerat sig i oss jättemycket!!! Jag har gått högskola och har idag ett bra jobb, syrran har inte gått högskola men har ändå ett bra jobb med bättre lön än vad jag har. Mamma sparade ihop pengar så att jag kunde gå på ridskola och där fick jag ut jättemycket av min tid tills någon mupp tog med sig alla falska rykten som gick om mig i skolan, jag var mobbad, till stallet så att jag inte ens fick en fristad där längre.
Det jag tänker göra annorlunda är att delta mer i mitt barns skolarbete sedan, mamma var väl inte direkt ointresserad av vårat skolarbete men vi skötte det mesta av det själva. Syrran skötte verkligen allt i skolan själv och hon hade VG och MVG i ALLT. Det hade inte jag kan jag ju ärligen säga. Jag har inte fötts med läshuvud direkt och fick verkligen kämpa som ett djur för att klara högskolan.
Man behöver inte ha högutbildade föräldrar för att veta hur viktig skolan är och vikten av en bra utbildning.
Det finns föräldrar i alla klasser som bryr sig mer eller mindre om sina barn. Vi hade en tjej i klassen som hade högutbildade föräldrar som hade högre uppsatta jobb men de visade inte sin dotter ett uns av kärlek. Deras sätt att visa kärlek var att sticka till henne en massa pengar och säga Här har du tusen kronor. Gå och köpt något fint