• Anonym (...)

Bröstpump sluta fungera

Köpte en Medela Harmony bröstpump förra veckan. Innan har jag bara haft "det där röret" och fått kämpa för att få ut någon mjölk. Trots att jag haft gott om det.

De två-tre första gångerna med Harmonyn som fyllde jag en 150 ml-flaska på ett litet kick. Jag satt kanske 10-15 minuter och det skvalade på.

Sen har det inte velat sig nå bra alls. Sitter i en halvtimme och får ut kanske 30-40 ml. Jag förstår inte vad som hänt. Det borde inte varit att jag sinat då dottern bara häromdagen gick över till att äta gröt till middag. Jag borde alltså ha haft en hel portion mjölk i brösten vid middagstid. 

Någon som varit med om samma och som hittat en lösning? 

• Svar på tråden Bröstpump sluta fungera
  • knäppisen

pumpa oftare. du behöver inte hålla på så länge tio min - en kvart räcker.

• Anonym (...)

Men om det är problemet, varför fungerade det första gångerna?

• Anonym (mamma)

Det kan ha och göra med hur avslappnad du är, så var det för mig... Första gången kom det massor men sen kom det bara en liten ynklig skvätt men jag visste ju att det fanns mjölk i brösten. Jag kände mig pressad över att få ut mjölk för jag skulle ha barnvakt ett litet tag och ville att barnet skulle få bröstmjölk och inte ersättning om hon skulle bli hungrig. Det var inte direkt rofyllt hemma och jag kände mig pressad över hela situationen. Det var min man som sa till mig när jag försökte pumpa "släpp ner axlarna" och då insåg jag att jag satt och spännde mig i hela kroppen, inte så konstigt att det inte kom något. Jag lärde mig att slappna av när jag skulle pumpa och för mig gick det bäst att stå upp. Fick ut massor då på bara några minuter. Men det är inte lätt att pumpa, inte så självklart som man kan tro, det dröjde ett tag innan jag fick koll på det. Jag ville alltid ha mjölk hemma när dottern var liten, om det skulle hända något som gjorde att jag inte kunde amma på ett tag, jag har en kompis som var tvungen att hålla upp med amningen i en vecka pga att hon fick en infektion och var tvungen att äta antibiotika, och hon kunde aldrig återuppta amningen sen då barnet hade vant sig vid ersättning och gröt. Lycka till!

• Anonym (...)

Tycker jag har testat att verkligen försöka slappna av, men det kanske har satt sig i huvudet nu och det brukar ju sällan vara positivt.

Det är väl ändå så att så länge bröstvårtan sugs in så är det bra med vakuum? Har försökt kontrollera att alla delar sitter som de ska vilket de verkar göra.

Jag pumpar nu främst för att jag vill att det ska finnas om någon ska vara barnvakt, men även för att det ska finnas när jag börjar jobba så hon inte behöver börja med välling av den anledningen. Jag resonerade som så att när hon började äta "riktig" lunch skulle jag pumpa ur den portionen och likaså nu när hon börjat äta "riktig" middag. Mjölken finns ju där!

Jaja, det är väl bara att fortsätta att försöka.

Tack för hjälpen! 

Svar på tråden Bröstpump sluta fungera