• Anonym (festprissen)

Drack alkohol tidigt i graviditeten, ångest!

Jag var så dum när jag planerade att bli gravid. Oroade mig för om jag kunde dricka alkhol eller inte, googlade det och hittade någon tråd (tror det var på familjeliv) om att det var ok att dricka fram till att plussade. Så då gjorde jag det. Så jävla korkat, skulle ju ha hittat någon medicinsk rapport i ämnet att lita på. Jag plussade i vecka 4 +1, var berusad en gång i vecka 3 + 6.

Har hittat forskarrapporter som rekommenderar att inte dricka alls när planerar att bli gravid. Och andra rapporter som påstår att till och med vecka 4 + 3 påverkas inte fostret av att jag druckit alkohol. Verkligen på håret för mig! Detta lugnar dock inte mig. Tänk om jag blev gravid några dagar tidigare? Tänk om det visst påverkar mitt barn? Hyperaktivitet, koncentrationssvårigheter..

Är det någon som har erfarenhet eller vet någon annan som fått barn med skador som kan bero på alkoholkonsumtion tidigt i graviditeten? Hyperaktiva barn efter att ni druckit tidigt i graviditeten? Eller är jag bara en redan nojjig morsa som borde slappna av? Är nu i vecka 16 enligt sista mens, fyra dagar framflyttad enligt UL.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Drack alkohol tidigt i graviditeten, ångest!
  • Anonym

Det är ingen fara, du kan vara lugn.  Det är osannolikt att barnet påverkas så tidigt.  Många, många dricker ju innan de vet att de är gravida.
    Jag har gjort det båda mina graviditeter innan jag visste något, men min BM sa att det var inget att oroa sig för.

• Anonym

Min svägerska drack sig stupfull varje helg fram till vecka 10 då hon fick reda på att hon var gravid, enligt läkaren hon träffade var det ingen fara innan vecka 14. Och hennes unge är det då inget fel på Glad

• Anonym (......)

Men det finns ju inget att göra åt det nu ändå. Gjort är gjort och bebisen ligger inne i din mage och mår gott. Vad jag har förstått så går det så gott som alltid bra när det är så tidigt i graviditeten. Noja inte! Bara glöm och gå vidare! Jag råkade också dricka innan jag visste och jag hade också ångest så jag vet hur det är egentligen. Men min sambo sa så: att vadå? gjort är gjort och nu är det den här bebisen som vi väntar och vill ha, oavsett koncentrationsstörningar eller ej! Det fick mig att må bättre i alla fall. Jag tog också upp det på inskrivningen på MVC och barnmorskan sa, glöm det! Så tidigt spelar ingen roll.

• Anonym (förr)

Men tänk förr - så sent som 70-/80-talet kunde man inte testa sig förrän två veckor efter utebliven mens. 

Hur många blivande morsor tror du inte tog några glas vin eller groggar under den tiden?

Oroa dig inte, det är ingen fara.

Förresten kom det en stor brittisk studie här om året som hade följt barn under flera år, och det visade sig att barn till mammor som druckit måttligt/lite under graviditeten presterade bättre än barn till mammor som avstått helt från alkohol.  

• Anonym

Alkohol kan försvåra befruktning, kanske därför de rekommenderar att avstå från att dricka om man försöker bli gravid?

• Junior10

Jag visste inte ens att jag var gravid, Så jag drack ända till jag var i vecka 14....

• Pyris

Jag visste inte heller att jag var gravid, förräns jag var i vecka 18, och då hann jag både dricka o ta tabletter man inte skulle ta när man är gravid. Så klart blev jag orolig, men läkaren tyckte inte jag behövde det, för det handlade om 1-2 gånger jag hann dricka, ena gången fick jag i och för sig i mig en hel del. 

Iallafall, verkar han normal .
    Det går nog bra ska du se. 

• Anonym (festprissen)
    Anonym (......) skrev 2011-04-07 21:23:15 följande:
    Men det finns ju inget att göra åt det nu ändå. Gjort är gjort och bebisen ligger inne i din mage och mår gott. Vad jag har förstått så går det så gott som alltid bra när det är så tidigt i graviditeten. Noja inte! Bara glöm och gå vidare! Jag råkade också dricka innan jag visste och jag hade också ångest så jag vet hur det är egentligen. Men min sambo sa så: att vadå? gjort är gjort och nu är det den här bebisen som vi väntar och vill ha, oavsett koncentrationsstörningar eller ej! Det fick mig att må bättre i alla fall. Jag tog också upp det på inskrivningen på MVC och barnmorskan sa, glöm det! Så tidigt spelar ingen roll.
    Klok sambo du har. Har inte ens talat om för min man att jag oroar mig. Ska göra det. Tack för stödet.
  • Anonym (festprissen)
    Anonym (förr) skrev 2011-04-07 21:28:38 följande:
    Men tänk förr - så sent som 70-/80-talet kunde man inte testa sig förrän två veckor efter utebliven mens. 

Hur många blivande morsor tror du inte tog några glas vin eller groggar under den tiden?

Oroa dig inte, det är ingen fara.

Förresten kom det en stor brittisk studie här om året som hade följt barn under flera år, och det visade sig att barn till mammor som druckit måttligt/lite under graviditeten presterade bättre än barn till mammor som avstått helt från alkohol.  
    Ja, det är förvirrande med hur det ligger till egentligen. Naturligtvis kan vi alla avstå från alkohol för att vårt barn ska må så bra som möjligt. Kanske hade infon om att sluta med alkohol redan när planerar att bli gravid verkligen nått ut om det var riktigt avgörande.

Visste inte att de fick vänta så länge på 70-80-talet. Min mamma berättade att hon inte erbjöda ultraljud alls när hon väntade mig. Vilken skillnad.

Många barn måste ju vara födda, precis som du säger, av mammor som druckit i början av graviditeten. Inget ramaskri om att det gått dåligt för de barnen!
  • Anonym (festprissen)

tack allihopa som försökt lugna mig! kan säga att det hjälpte. ska försöka lägga undan dessa tankar nu. inte mycket att göra åt som sagt.

• Anonym

Varför inte göra en snabb googlesökning istället för att bli hysterisk och hitta på alla möjliga scenarier?

• Anonym (dricka!)

Det är nog ingen fara, själv kommer jag att dricka då och då under hela min graviditet =)

• Anonym (grandwolf)

Hyperaktivitet behöver du inte särskilt oroa dig för om du drack tidigt i graviditeten .... risken för hjärnskador är störst om man dricker i slutet av graviditeten (då hjärnan utvecklas som mest). I början av graviditeten "tillverkas" skelettet och drickande i den fasen kan i försa hand påverka barnets utseende (s.k. FAS-utseende).

FAS = Fetalt AlkoholSyndrom

Svar på tråden Drack alkohol tidigt i graviditeten, ångest!