• lunaria

dåligt immunförsvar, när bör man söka hjälp??

Jag har de senaste månaderna haft 5-6 omgångar med magsjuka och har ungefär haft lika många omgångar med bara feber, halsont och allmänna förkylningssymptom. i veckan fick jag dessutom ögoninflammation. har kanske varit frisk sammanlagt 3 veckor sen januari. undrar verkligen om det är något en läkare kan se att ens immunförsvar är jättedåligt?? o finns det något de kan göra lixom??

jag äter bra, sover bra, men har en utmattningsdepression, vanlig depression eller nedstämdhet beroende på vem man pratar med i vården. sen har jag en sköldkörtelsjukdom, men mina värden är bra.

alla sjukdomar tär verkligen på mig, känner att jag varken hinner kurera mig fysiskt eller psykiskt pga det, har ni några råd att ge?? när bör man söka hjälp? har läkarfobi så jag ringer inte till vården förrän jag absolut måsteo känner mig säkerpå att jag kan få hjälp.

• Svar på tråden dåligt immunförsvar, när bör man söka hjälp??
  • Spexig

Jag hade nog sökt hjälp typ där du är nu. Fast var beredd på att du får söka många gånger o gå till olika läkare.

Jag var oxå sjuk massor i flera månader o tappade i vikt o var alltid trött o illamående. Jag var hos läkaren två gånger o en gång fick vi ringa ambulans för att jag kollapsade, men det var inte förrän på mitt tredje läkarbesök (dan efter ambulansen) som jag fick diagnosticerat att jag har Addison (ovanlig autoimmun sjukdom). Då var jag rätt illa däran o fick bli inlagd en vecka.

Men visst är det väl vanligt att immunförsvaret blir dåligt när man är deprimerad? Och du har barn på dagis, gissar jag, som drar hem en massa skit. Det KAN ju "bara" vara det. Och i så fall borde det bli mycket bättre nu när influensasäsongen drar mot sitt slut.

Du kanske skulle börja med att ringa 1177 o prata med dem? 

• lunaria

jo jag kanske kan ringa sjukvårdsrådgivningen o höra...jo jag vet ju att man kan bli sjuk av att må psykiskt dåligt, men samtidigt känns det ibland som att min psykiska hälsa är kass pga alla sjukdomar. vet inte längre vad något beror på.

har också minskat i vikt och varit dålig på olika sätt o vis, men det är just det där att behöva göra sig hörd som jag tycker är jobbigt då jag får ångest bara vid tanken på att ringa en vårdcentral.

min son går på dagis, så två gånger när vi haft magsjuka vet jag ju att han dragit hem det,men annars har det inte varit så mycket förkylningar o liknande som gått runt så jag undrar hur jag blir sjuk hela tiden.  

• Spexig
    lunaria skrev 2011-04-08 10:26:22 följande:
    jo jag kanske kan ringa sjukvårdsrådgivningen o höra...jo jag vet ju att man kan bli sjuk av att må psykiskt dåligt, men samtidigt känns det ibland som att min psykiska hälsa är kass pga alla sjukdomar. vet inte längre vad något beror på.

har också minskat i vikt och varit dålig på olika sätt o vis, men det är just det där att behöva göra sig hörd som jag tycker är jobbigt då jag får ångest bara vid tanken på att ringa en vårdcentral.

min son går på dagis, så två gånger när vi haft magsjuka vet jag ju att han dragit hem det,men annars har det inte varit så mycket förkylningar o liknande som gått runt så jag undrar hur jag blir sjuk hela tiden.  
    Jamen visst är det så att man mår dåligt av att må dåligt!

Men du, ta kontakt med din endokrinläkare (jag gissar att du har en sån pga din sköldkörtel) o kolla så allt är bra, inte bara för skäldkörteln, utan även andra autoimmuna sjukdomar (diabetes, Celiaki, Addison...). Har man en autoimmun sjukdom löper man ju hägre risk att få en till. 

Jag hoppas verkligen du blir bättre!
    Hihi, kanske är det här ditt tillfälle att bli av med din läkarrädsla, så som jag blev av med min nålrädsla när jag var inlagd o blev stucken överallt dygnet runt i en vecka... Överdosering. 
  • Nockanpockan

Du kan även ha brist på D-vitamin! ( Kan, säger inte att du har även om det blir vanligare och vanligare med den bristen ), Vet inte vad värdet heter men jag fick lämna ett blodprov för att se hur jag låg till.. Värdet ska ligga på/ mellan 75-100  och jag låg på 34.. Lite lägre och risk för skolios och liknande var överhängande.. Jag blev  sjuk väldigt ofta och var ofta trött.. Fick nu utskrivet D-vitamindroppar ( ungefär som AD-droppar Flört ) och har nu efter 3 månader börjat bli bättre.. Jag orkar mer och är inte lika sjuk som innan.. I Sverige är det svårt att få sig tillräcklig mängd D-vitamin pga långa vintermånader osv.. Testa! Tror du kan få tag på det utan recept! Man ska ta mellan 5-10 droppar en gång om dagen ( jag tar 8 ) och en liten flaska räcker länge.. D-vitamin kan även hjälpa minne, vikt, om man vill bli gravid,  intelligens osv ( jag känner mig lite smartare Flört )

Detta har jag kopierat från: www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm

Bra för

Skelettbildningen, nervsystemet, reglerar kalkbalansen i skelett och tänder, motverkar karies. Bra för hud och hår, benskörhet (osteoporos) och behövs för upptagandet av kalcium och fosfor i tarmen. Förbättrar även upptaget av mineraler. D-vitamin anses även vara bra för fettförbränningen då det hjälper kroppen att ta upp kalcium.

Även bra för immunförsvaret, motverkar förkylning, influensa, trötthet och depression. Bra mot muskelsvaghet, motverkar hjärt-kärlsjukdomar.

Motverkar inflammationer, diabetes, reumatism, akne, eksem och psoriasis, även bra mot förstoppning och närsynthet. Anses även kunna hämma tumörtillväxt (bl.a. tjocktarmscancer) och utvecklande av MS (multipel skleros), därtill minska risken för diabetes, se Insulin.

Symptom vid brist

Vid brist retlighet, depression, dålig aptit, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi) samt hudsjukdomar (psoriasis). Vid stor bris engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis). Även Crohns sjukdom, autism och cancer kan förvärras av D-vitaminbrist.

Varning:

Brist är vanligt under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Mörkhyade, gravida, äldre och vegetarianer bör vara uppmärksamma och ta tillskott, även små barn (AD-droppar).

Fråga om du kan få göra ett sådant blodprov på vårdcentralen!

Annars hoppas jag verkligen att någon läkare tar dig på allvar och att du får en utredning.. Bara att vara sjuk jämt och ständigt gör ju en inte precis glad och sprallig...

{#emotions_dlg.flower}

• Annelie 76

Läs på om sköldkörteln och dess behandling. De flesta mår inte bra trots ok värden när de bara har Levaxin. Tyvärr är det SVÅRT att få nån vettig hjälp, det är därför man måste bli expert på sjukdomen OCH dess behandling.
    Bra sidor att läsa är: http://www.hypo2.info/

http://www.stopthethyroidmadness.com/

Forum med mycket info och där man kan ställa frågor: http://turtles.egensajt.se/forum/index.html

Annars när det gäller immunförsvaret så skulle jag rekommendera att du börjar äta D-vitamin. Köp kapslar på hälsokosten med 2000IU och ta 1-4st om dagen. Hjälper immunförsvaret och för en del hjälper det mot depression också. Ibland (om man hittar en bra läkare) så kan man ta prover för att kolla nivåerna i kroppen, på dig kommer de troligtvis vara låga. Mer info hittar du här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Sedan jag började med D-vitamin har jag inte varit förkyld en enda gång, annars har jag varit det minst två gånger om året. Klarade mig undan det nu i vinter också fastän nästan alla runt om mig på jobbet var hemma i omgångar så jag tycker det funkar väldigt bra.

• lunaria
    Spexig skrev 2011-04-08 10:32:08 följande:
    Jamen visst är det så att man mår dåligt av att må dåligt!

Men du, ta kontakt med din endokrinläkare (jag gissar att du har en sån pga din sköldkörtel) o kolla så allt är bra, inte bara för skäldkörteln, utan även andra autoimmuna sjukdomar (diabetes, Celiaki, Addison...). Har man en autoimmun sjukdom löper man ju hägre risk att få en till. 

Jag hoppas verkligen du blir bättre!
    Hihi, kanske är det här ditt tillfälle att bli av med din läkarrädsla, så som jag blev av med min nålrädsla när jag var inlagd o blev stucken överallt dygnet runt i en vecka... Överdosering. 
    nä har ingen endokrinläkare utan det ärmin husläkare som tagit över allt o tyvärr så har hon i sin tur slutat så jag vet inte ens vilken läkare jag har längre. jag kollade mina värden i december sist o då var de helt bra iaf så jag skulle få ta ett halvår senare. haha, lyckades nästan bli av med min läkarfobi när jag fick giftstruma 2007,men pga väldigt dåliga upplevelser med vården så har det nästan blivit värre det senaste året .
    Nockanpockan skrev 2011-04-08 10:37:28 följande:
    Du kan även ha brist på D-vitamin! ( Kan, säger inte att du har även om det blir vanligare och vanligare med den bristen ), Vet inte vad värdet heter men jag fick lämna ett blodprov för att se hur jag låg till.. Värdet ska ligga på/ mellan 75-100  och jag låg på 34.. Lite lägre och risk för skolios och liknande var överhängande.. Jag blev  sjuk väldigt ofta och var ofta trött.. Fick nu utskrivet D-vitamindroppar ( ungefär som AD-droppar Flört ) och har nu efter 3 månader börjat bli bättre.. Jag orkar mer och är inte lika sjuk som innan.. I Sverige är det svårt att få sig tillräcklig mängd D-vitamin pga långa vintermånader osv.. Testa! Tror du kan få tag på det utan recept! Man ska ta mellan 5-10 droppar en gång om dagen ( jag tar 8 ) och en liten flaska räcker länge.. D-vitamin kan även hjälpa minne, vikt, om man vill bli gravid,  intelligens osv ( jag känner mig lite smartare Flört )

Detta har jag kopierat från: www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm

Bra för

Skelettbildningen, nervsystemet, reglerar kalkbalansen i skelett och tänder, motverkar karies. Bra för hud och hår, benskörhet (osteoporos) och behövs för upptagandet av kalcium och fosfor i tarmen. Förbättrar även upptaget av mineraler. D-vitamin anses även vara bra för fettförbränningen då det hjälper kroppen att ta upp kalcium.

Även bra för immunförsvaret, motverkar förkylning, influensa, trötthet och depression. Bra mot muskelsvaghet, motverkar hjärt-kärlsjukdomar.

Motverkar inflammationer, diabetes, reumatism, akne, eksem och psoriasis, även bra mot förstoppning och närsynthet. Anses även kunna hämma tumörtillväxt (bl.a. tjocktarmscancer) och utvecklande av MS (multipel skleros), därtill minska risken för diabetes, se Insulin.

Symptom vid brist

Vid brist retlighet, depression, dålig aptit, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi) samt hudsjukdomar (psoriasis). Vid stor bris engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis). Även Crohns sjukdom, autism och cancer kan förvärras av D-vitaminbrist.
    Varning:

Brist är vanligt under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Mörkhyade, gravida, äldre och vegetarianer bör vara uppmärksamma och ta tillskott, även små barn (AD-droppar).

Fråga om du kan få göra ett sådant blodprov på vårdcentralen!

Annars hoppas jag verkligen att någon läkare tar dig på allvar och att du får en utredning.. Bara att vara sjuk jämt och ständigt gör ju en inte precis glad och sprallig...

{#emotions_dlg.flower}

oj D-vitaminbrist har jag inte alls tänkt på, har ju D-droppar hemma för barnen så är det alltså samma man själv kan ta då?? jag har alltid varit mer trött o sliten under vinterhalvåret så det vore ju bra att kolla upp. tack för uppmuntran
  • Spexig

Men du, ta inte D-vitamin utan att kolla om du har brist. Det är inte bra med för mycket (fettlösliga) vitaminer!

• lunaria
    Spexig skrev 2011-04-08 10:56:11 följande:
    Men du, ta inte D-vitamin utan att kolla om du har brist. Det är inte bra med för mycket (fettlösliga) vitaminer!
    nä precis, ska kolla upp det såklart först
  • mammastitch

TS - om du har haft giftstruma, så är det troligen din sköldkörtel som spökar. Den kan vara upphovet till bäde din depression och sjuklighet. Dessutom är detta kopplat till D-vitaminbrist, (bla, även andra bristsjukdomar ). Så börja att be om en utrdening kring dina sköldkörtelväden.

• Spexig
    lunaria skrev 2011-04-08 11:17:02 följande:
    nä precis, ska kolla upp det såklart först
    Gött! Lycka till!
  • lunaria
    mammastitch skrev 2011-04-08 11:21:38 följande:

TS - om du har haft giftstruma, så är det troligen din sköldkörtel som spökar. Den kan vara upphovet till bäde din depression och sjuklighet. Dessutom är detta kopplat till D-vitaminbrist, (bla, även andra bristsjukdomar ). Så börja att be om en utrdening kring dina sköldkörtelväden.

jag har opererat bort sköldkörteln helt så jag går på levaxin o vet att mina värden är bra vet jag, de var iaf det sist gång i december. fick antidepressiva pga depressionen, men dessa har inte hjälp mot humöret än fastän jag började ta de i november..
  • Annelie 76
    lunaria skrev 2011-04-08 11:29:05 följande:
    jag har opererat bort sköldkörteln helt så jag går på levaxin o vet att mina värden är bra vet jag, de var iaf det sist gång i december. fick antidepressiva pga depressionen, men dessa har inte hjälp mot humöret än fastän jag började ta de i november..
    Sköldkörteln tillverkar mer än T4, vilket är det som Levaxinet ersätter. Du har alltså en kronisk brist på T3 och troligtvis på de andra ämnena också. Det du borde få (men som är nästan hopplöst att få utskrivet) är naturliga sköldkörtelmediciner på licens som tex Armour Thyroid då detta motsvarar vad sköldkörteln producerar. När jag tog Levaxin hade jag bra värden men mådde skit och var helt infertil, EN MÅNAD efter jag bytt till Armour så var jag gravid plus att jag mådde nästan helt bra! Åtta år, två IVF-behandlingar och så räckte det med rätt medicin för sköldkörteln...

När det gäller D-vitamin så är det absolut inte farligt att ta upp emot 4000IU om dagen. RDI är satt alldeles för lågt och SLV har fått mycket kritik för detta men vägrar att höja. Sitter du en halvtimme i solen en sommardag (utan solskydd) så tillverkar kroppen själv ungefär 50000IU utan att du blir förgiftad så jämför med det är 4000IU en droppe i havet. Läs mer på Kostdoktorn sida om du är orolig.
  • Annelie 76

Eftersom de antidepressiva tabletterna inte funkar så är det inte en "riktig" depression du har utan en orsakad av brist på antingen sköldkörtelhormoner eller D-vitamin. Kanske båda två...

Jag åt också "lyckopiller" utan att bli hjälpt innan man upptäckte sköldkörtelproblemen. Nu med rätt behandling är jag inte deprimerad längre.

• lunaria
    Annelie 76 skrev 2011-04-08 14:33:11 följande:
    Sköldkörteln tillverkar mer än T4, vilket är det som Levaxinet ersätter. Du har alltså en kronisk brist på T3 och troligtvis på de andra ämnena också. Det du borde få (men som är nästan hopplöst att få utskrivet) är naturliga sköldkörtelmediciner på licens som tex Armour Thyroid då detta motsvarar vad sköldkörteln producerar. När jag tog Levaxin hade jag bra värden men mådde skit och var helt infertil, EN MÅNAD efter jag bytt till Armour så var jag gravid plus att jag mådde nästan helt bra! Åtta år, två IVF-behandlingar och så räckte det med rätt medicin för sköldkörteln...

När det gäller D-vitamin så är det absolut inte farligt att ta upp emot 4000IU om dagen. RDI är satt alldeles för lågt och SLV har fått mycket kritik för detta men vägrar att höja. Sitter du en halvtimme i solen en sommardag (utan solskydd) så tillverkar kroppen själv ungefär 50000IU utan att du blir förgiftad så jämför med det är 4000IU en droppe i havet. Läs mer på Kostdoktorn sida om du är orolig.
    tack för ditt svar, har inte tänkt på det på det viset. närjag fick min dotter förra året så pendlade mina värden rätt så rejält upp o ner, jag sänkte ett tag min medicin för att sen öka. o sen helt plötsligt fick jag en ny husläkare som frågade hur jag mådde o då sa jag att jag var djupt deprimerad, hade rasat i vikt, var ständigt illamående o hade sömnproblem så jag sov ingenting mm. och då var mina sköldkörtelvärden inte bra, men hon sa att även om mina sköldkörtelvärden blir bra så har jag nog oavsett en serotoninbrist, vilket inte försvinner även om mina sköldkörtelproblem.med mina värden då så borde jag ha ökat i vikt o tvärtom o hon hittade ingen logisk förklaring varför mina värden skenade iväg så hon trodde väl rent logiskt att jag hade en depression.

iaf så fick jag fluoxetin, antidepressiva som även hjälper mot social fobi och ångest. men sen har resan varit rätt så jobbig. jag går på maxdos med mina antidepressiva som inte hjälper. jag har svårt att träffa människor o ringa samtal mm..

men hur får man utskrivet Armour Thyroid då?? det kan en vanlig läkare göra ändå?? intressant att iaf höra om D-vitamin, jag har alltid haft problem med nedstämdhet under vinterhalvåret!! men däremot funderar jag kring det här med mina sköldkörtelvärden, fick ju bra värden innan jag blev gravid med min dotter o mådde riktigt bra och trodde i min enfald att om jag hamnar på samma värden igen så kommer jag må bra, men riktigt så blev det ju inte . det kanske förändras, eller hur funkar det?
  • Annelie 76
    lunaria skrev 2011-04-08 15:01:49 följande:
    tack för ditt svar, har inte tänkt på det på det viset. närjag fick min dotter förra året så pendlade mina värden rätt så rejält upp o ner, jag sänkte ett tag min medicin för att sen öka. o sen helt plötsligt fick jag en ny husläkare som frågade hur jag mådde o då sa jag att jag var djupt deprimerad, hade rasat i vikt, var ständigt illamående o hade sömnproblem så jag sov ingenting mm. och då var mina sköldkörtelvärden inte bra, men hon sa att även om mina sköldkörtelvärden blir bra så har jag nog oavsett en serotoninbrist, vilket inte försvinner även om mina sköldkörtelproblem.med mina värden då så borde jag ha ökat i vikt o tvärtom o hon hittade ingen logisk förklaring varför mina värden skenade iväg så hon trodde väl rent logiskt att jag hade en depression.

iaf så fick jag fluoxetin, antidepressiva som även hjälper mot social fobi och ångest. men sen har resan varit rätt så jobbig. jag går på maxdos med mina antidepressiva som inte hjälper. jag har svårt att träffa människor o ringa samtal mm..

men hur får man utskrivet Armour Thyroid då?? det kan en vanlig läkare göra ändå?? intressant att iaf höra om D-vitamin, jag har alltid haft problem med nedstämdhet under vinterhalvåret!! men däremot funderar jag kring det här med mina sköldkörtelvärden, fick ju bra värden innan jag blev gravid med min dotter o mådde riktigt bra och trodde i min enfald att om jag hamnar på samma värden igen så kommer jag må bra, men riktigt så blev det ju inte . det kanske förändras, eller hur funkar det?
    Det kan vara mycket svårt att hitta en läkare som skriver ut, de flesta har ingen aning om hur sköldkörteln och medicinerna funkar. Inte ens EXPERTERNA vet särskilt mycket. Men jag fick det utskrivet av en endokrinolog efter en massa tjat och forskande från min sida.

Jag rekommenderar dig att bli medlem på Turtles forum (kolla mina tidigare länkar) och fråga där om det finns nån läkare i närheten av dig som kan skriva ut, annars är det att lära sig så mycket som möjligt och sen träffa läkare efter läkare tills man hittar nån som vill hjälpa.

Just de som opererat bort sköldkörteln verkar få extra problem att ställa in värdena, förmodligen eftersom sköldkörteln fungerar som buffert och som sagt tillverkar mer än T4. Graviditeten gjorde säkert inte saken bättre med alla hormoner i omlopp. Dessutom har binjurarna en tendens att ta stryk när man går utan rätt behandling länge och när de inte funkar som de ska så får man ännu mer hormonproblem, bla med könshormonerna. Detta kan du läsa mer om på hypo2.info. Tyvärr är det ännu svårare att få hjälp med detta problem...

Skicka mig ett personilgt meddelande så kan jag skicka lite artiklar och sånt ikväll. De är på hemmadatorn och jag är på jobbet nu...

Faktiskt är det så att några få går ner i vikt av hypotyreos (brist) fastän det vanligaste är att man går upp. Bara det visar ju hur mycket läkaren du träffade vet om sköldkörtelproblem.
Svar på tråden dåligt immunförsvar, när bör man söka hjälp??