Du kan även ha brist på D-vitamin! ( Kan, säger inte att du har även om det blir vanligare och vanligare med den bristen ), Vet inte vad värdet heter men jag fick lämna ett blodprov för att se hur jag låg till.. Värdet ska ligga på/ mellan 75-100 och jag låg på 34.. Lite lägre och risk för skolios och liknande var överhängande.. Jag blev sjuk väldigt ofta och var ofta trött.. Fick nu utskrivet D-vitamindroppar ( ungefär som AD-droppar
) och har nu efter 3 månader börjat bli bättre.. Jag orkar mer och är inte lika sjuk som innan.. I Sverige är det svårt att få sig tillräcklig mängd D-vitamin pga långa vintermånader osv.. Testa! Tror du kan få tag på det utan recept! Man ska ta mellan 5-10 droppar en gång om dagen ( jag tar 8 ) och en liten flaska räcker länge.. D-vitamin kan även hjälpa minne, vikt, om man vill bli gravid, intelligens osv ( jag känner mig lite smartare
)
Detta har jag kopierat från: www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm
Bra för
Skelettbildningen, nervsystemet, reglerar kalkbalansen i skelett och tänder, motverkar karies. Bra för hud och hår, benskörhet (osteoporos) och behövs för upptagandet av kalcium och fosfor i tarmen. Förbättrar även upptaget av mineraler. D-vitamin anses även vara bra för fettförbränningen då det hjälper kroppen att ta upp kalcium.
Även bra för immunförsvaret, motverkar förkylning, influensa, trötthet och depression. Bra mot muskelsvaghet, motverkar hjärt-kärlsjukdomar.
Motverkar inflammationer, diabetes, reumatism, akne, eksem och psoriasis, även bra mot förstoppning och närsynthet. Anses även kunna hämma tumörtillväxt (bl.a. tjocktarmscancer) och utvecklande av MS (multipel skleros), därtill minska risken för diabetes, se Insulin.
Symptom vid brist
Vid brist retlighet, depression, dålig aptit, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi) samt hudsjukdomar (psoriasis). Vid stor bris engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis). Även Crohns sjukdom, autism och cancer kan förvärras av D-vitaminbrist.
Varning:
Brist är vanligt under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Mörkhyade, gravida, äldre och vegetarianer bör vara uppmärksamma och ta tillskott, även små barn (AD-droppar).
Fråga om du kan få göra ett sådant blodprov på vårdcentralen!
Annars hoppas jag verkligen att någon läkare tar dig på allvar och att du får en utredning.. Bara att vara sjuk jämt och ständigt gör ju en inte precis glad och sprallig...